Gå til innhold

Vet dette er litt teit, men jeg irriterer meg grønn over hvor kjønnstilpasset lekene i butikken er!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da mener jeg ikke for de bittesmå som vi har nå, for der er det jo likt. Det jeg irriterer meg over er at når de blir større, så er det så tydelig kjønnsdelt! Det er sportsting til guttene, litt sånn tøft, og så er det "runway queen" og rosa prinsessegreier til jentene. Og, ja, jeg innser at jenter og gutter er forskjellige og at man vil leke med forskjellige ting, men det bekymrer meg når leker til jenter kun fokuserer på utseende og det å være tynn og pen (og tanketom...). Man kan selvfølgelig kjøpe hva man vil, men det er nok sikkert ikke så lett å holde igjen når barna blir større og vil ha det samme som de andre har. I denne sammenheng må jeg si at jeg er glad for at jeg har gutt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde vel egentlig stått kjønnsdelt... Og innlegget burde vel heller vært postet på skravle.. Sorry.. ;)

Skrevet

Enig med du!

Eventyrbøker for jenter og eventyrbøker for gutter...!? Blir rett og slett for teit!

Er kjempe søtt med rosa prinsessejenter, men det har rett og slett bikket over og blitt for mye over alt!!

Skrevet

Så enig, så enig.

Det går likevel an å kjøpe relativt kjønnsnøytrale leker, heldigvis. Bøker, lego, fargeblyanter og klosser, for å nevne noen.

Jeg har bevisst gått inn for å styre unna de mest guttete lekene til mine gutter, uten at de har måttet ha på seg rosa klær og lekt med dukker. I mine øyne har vi et kjempeansvar med å gjøre våre barn så fordomsfrie som mulig, både når det gjelder kjønn, rase og religion.

Skrevet

Jeg er så enig!! Da jeg fikk beskjed om at niesen min (3,5 år) ønsket seg dokketing til jul, passet jeg på å kjøpe doktorveske til dokka hennes. Men EGENTLIG hadde jeg bere lyst å kjøpe masse lego eller no sånt. det lekte jeg med når jeg var liten...

Skrevet

orker ikke rosa, kom ei lita tulle gående i butikken i dag, i rosa bukse, med rosa og mørkerosa fleece, trillende på en rosa dukkevogn, med en dukke kledd i rosa

jenta var herlig hun, smilte så stolt da hun så at jeg så på henne, jeg smilte pent og sa dukka var fin, men jeg tviler på jeg hadde kledd opp jenta mi sånn. men nå har jeg gutt da, så det er ikke noe problemstilling :)

Skrevet

Det finnes jo så utrolig mange andre fine farger å kle jentene sine i. Fikk ei jente i høst, og det er veldig fint å ta på henne grønt, rødt, blått, hvitt, lilla, oransje, brunt osv. Heldigvis går det an å få tak i en del jentetøy i disse fargene også:-)

Skrevet

Jeg synes nesten det er vanskeligere med gutt, på en måte..... Det er liksom ikke greit at en gutt kjøper dukker og greier, men kult om ei jente kjøper fotball, bil etc.....

Skrevet

Jeg har lagt merke til at gjennomgående er faktisk denne trende mest for billeige leker og store kjeder.

Som et eksempel; på bånsull i Drammen er det kvalitetsleketøy av den gode sorten, treverk og fine farger. Der tror jeg faktisk det eneste jeg med hånden på hjertet har funnet sombare er til gutt er en 50 talls sportsbil!

Så hvis man går et sted annet enn Brio, BR og disse store kjedene vil man også se at det ikke er prinsessegreier til jentene og tøffe ting til gutta!

Men så må man jo da evt begynne en diskusjon på pris, for disse lekene koster jo!

Skrevet

Elsker å kle min lille prinsesse i rååååsa jeg.

Dikker paljetter, glitter og stas.

Har jeg jente så har jeg jente.

Fremmer alt feminint med henne.

Hadde jeg hatt gutt, hadde jeg nektet å gi han noe rååååsa eller jentete, orker ikke tanken på å fremme det feminine i en gutt.

Blææææh, ser for meg Esben Ester...............gud jeg spyr...

Skrevet

hehe høres ut som om du kunne ha møtt min jente du over her...i roooosa! :)

men hun er jo ikke jente for ingenting heller, rosa er en herlig farge syntes jeg. Og når det gjelder leker så har vi like myyye gravemaskiner og traktorer og biler i alle former og farger og størrelser som alle gutta i gata! Men hun har

EN baby born dukke og en babyborg dukkevogn og det er det hun leker med hver dag hele dagen. OG babyen må være med på alt og dette er ikke noe vi har fått henne til... så jeg tror jenter er jenter og gutter er gutter og det ER forskjell og det SKAL være forskjell!

Skrevet

Kjønnsnøytral Lego blir det jo til og med stadig mindre av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...