Gå til innhold

Får melde overgang hit da : )


Hermelina

Anbefalte innlegg

Du verden som tiden flyr med et sånt lite knøtt i huset!!!

Har omtrent ikke vært på nett siden romjula og vi reiste på sykehuset for å føde!

 

En liten oppdatering da:

Ting startet på kvelden andre juledag med blødninger og stadig kraftigere mensmurringer utover kvelden og natta. Dette fortsatte dagen etter og jeg begynte å skrive ned tiden mellom disse takene. Ringte sykehuset og snakket med en jordmor og vi ble enige om å vente litt til. Ut på kvelden ble det 5 minutter i mellom og vi dro til Ahus så vi var der klokka ni på kvelden.

Ble tatt med inn på et bad og målte fosterlyden og riene og hadde 3 cm åpning, så vi fikk bli : )

 

Fikk klyster og dusje og så kom vi inn på fødestua. Etter dette syntes jeg riene kom stadig tettere. Hadde på forhånd ikke lyst til å ha epidural, tanken på ei nål inn i ryggraden er ikke noe hyggelig!

Så fikk etterhvert akupunktur i rygg, hode og armer og steriltvannspapler nederst på magen. Det fungerte vel sånn noenlunde, tror jeg.

 

Timene gikk og riene kom tett som hagl. Etterhvert fikk jeg begynne å presse, det gikk bra en stund. Men lenge var det "bare litt til" igjen. Til slutt hadde jeg presset en time uten at det var noen stor fremgang. Alt var bra med barnet men jordmor mente at jeg var så sliten nå at det ville ta veldig lang tid før jeg kunne få babyen ut på egen hånd. Så hun "bestilte" vakumforløsning og et helt kompani av mennesker kom inn (sambo telte en 7-8 stykker eller noe). Noe jeg ikke registrerte i særlig stor grad, var litt opptatt med meg selv og pusten og riene for å si det sånn... Men jeg merket godt den sugekoppen som først skulle inn og så festes på hodet til babyen. Tre pressrier til så var han ute, det ble altså en gutt. Verdens skjønneste og nydeligste selvfølgelig : )

Han ble lagt på magen min, de klippet navlestrengen og så bar det bort for å få ut litt fostervann og sånn. Var ikke mye lyd i han til å begynne med.

Stakkars sambo hadde det nok ikke hyggelig gjennom den siste delen av fødselen når det ble så mye utstyr og folk og til dels dårlig kommunikasjon om hva som skjedde. En liten teknisk feil på utstyret gjorde at fosterlyden falt bort, og det at babyen ble tatt fort bort og at han ikke lagde noe særlig lyd gjorde nok at han ikke helt hadde kontroll på situasjonen og følte seg utrygg og usikker på hva som skjedde. Selv var jeg mest omtåket og utslitt, fikk liksom ikke med meg alt av styret, heldigvis!

Fikk han tilbake på brystet ganske snart da, og da kom det noen tårer hos oss begge, når alt var bra : )

Morkaken kom ut og jeg fikk noen sting mens de "ryddet opp" der nede. De måtte klippe litt akkurat når han kom ut, men ingen revner eller noe i muskulaturen.

 

Fikk være på sykehuset til 1.januar slik at amming og melkeproduksjon var mer under kontroll, men da var det deilig å komme hjem til egen seng også!

Nå har vi vært hjemme en stund, har hatt litt problemer med en blødende brystvorte ¤ugh¤ og dårlig vektoppgang på knøtten, men det har ordnet seg nå med pumping, hyppigere måltider og littegranne tillegg.

 

Så,

gratulerer til alle som har født,

og et riktig godt nytt år til dere alle!!! : )

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...