Gå til innhold

Atter et spørsmål om pumping og morsmelk


lille gull skal bli storesøste

Anbefalte innlegg

Pleier å pumpe meg litt i løpet av dagen for å ha litt i reserve til kvelden hvor jeg ofte har litt lite melk.

Kan jeg fylle på flaska flere ganger i løpet av dagen, eller må jeg bruke ny flaske hver gang om jeg pumper flere ganger. (ikke alltid jeg får ut så mye hver gang...)

Mener å huske man ikke skal blande kald melk med den som kommer rett fra puppen..

Kan jeg evt. la pumpeflaska stå framme, og i tilfelle hvor lenge kan morsmelken oppbevares i romtemperatur??

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å ta det siste først, mm kan oppbevares i romtemp. i 6 timer.

Men da bør det brukes, ikke oppbevares videre i kjøleskap etterpå.

Om du kan helle den kroppsvarme mm oppi til den kjøleskapskalde mm, kommer an på hvor mye det er i de to flaskene.

Hvis den varme skvetten er så liten at den ikke varmer opp den kalde (altså at det er mye mer kald melk enn varm) kan de blandes, for da blir ikke melken på en måte varmet opp flere ganger, og det skal den ikke pga baktrier.

Så hvis det som står i kjøleskapet er f.eks, 100ml og du bare fyller på 10ml av gangen, så går det bra - for da blir ikke flaska noe særlig oppvarmet.

Er det 50ml i skapet og du skal fylle på 50ml til, da må du la den nye melka kjøles ned før du blander de.

 

Håper du skjønte hva jeg mente ! :-)

 

Et annet tips ved pumping; dette bør du gjøre før kl. 14.00 - for etter det synker melkemengden betraktelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...