Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #1 Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg fikk beskjed om at jeg mistet jobben bare noen dager etter jeg fant ut at jeg var gravid, dette fordi jeg hadde vært så mye syk. Jeg sliter med mye smærte i kroppen hver dag, og ser ikke for meg at jeg vil klare å beholde en jobb noen gang. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre siden jeg føler det er nytteløst å melde seg arbeidsledig på nav siden jeg ikke er i stand til å jobbe. Hva skal jeg gjøre, og hvor kan jeg søke støtte... og hva kan jeg søke støtte til?? Har 0,- i inntekt nå, ca 6500,- faste utgifter og nettop flyttet inn i leilighet der jeg skal klare å skaffe møbler ol... Jeg begynner å bli både desperat og hjelpesløs. Hadde vært fint med noen gode råd. Hilsen førstegangs gravid ungdom.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7759513-%C3%B8konomisk-st%C3%B8tte-generelt/
sjeroks Skrevet 12. januar 2007 #2 Del Skrevet 12. januar 2007 Først må jeg si GRATULERE med Graviditeten hvis du har så store smerter i kroppen som du sier, må du snakke med lege om å bli delvis eller helt uføretrygdet. da får du iallefall penger. men det er ikke lett å bli uføretrygdet, men du må snakke me en lege i alefall. kanskje han kan hjelpe deg med å få høy sosial støtte pgs plagene dine under svangerskapet og graviditeten. det går også ant å snakke me nav å høre hva de sier om din tilstand, kanskje du kan få dag pengere selv om du ikke kan jobbe noe særlig. håper det ordner seg. foresten så er det ikke låv å sparke noen for at de er syke. har akkurat blitt sparket selv fordi jeg hadde vært for mye syk, vært i kontakt med advokat nå. her er paragrafer fra loven. § 15-4. Formkrav ved oppsigelse (1) Oppsigelse skal skje skriftlig. (2) Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers oppgitte adresse. Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstaker. Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om a) arbeidstakers rett til å kreve forhandling og reise søksmål, retten til å fortsette i stillingen etter bestemmelsene i §§ 17-3, 17-4 og 15-11, c) de frister som gjelder for å kreve forhandling, reise søksmål og for å fortsette i stillingen, og d) hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt i en eventuell tvist. Er oppsigelsen begrunnet i virksomhetens forhold, skal den også inneholde opplysninger om fortrinnsrett etter § 14-2. (3) Dersom arbeidstaker krever det, skal arbeidsgiver oppgi de omstendigheter som påberopes som grunn for oppsigelsen. Arbeidstaker kan kreve å få opplysningene skriftlig. § 15-6. Oppsigelsesvern i arbeidsavtaler med bestemt prøvetid (1) Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet. § 15-8. Oppsigelsesvern ved sykdom (1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådt. lykke til med alt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7759513-%C3%B8konomisk-st%C3%B8tte-generelt/#findComment-7760602
Lykkelig med lillegutt Skrevet 21. januar 2007 #3 Del Skrevet 21. januar 2007 Hei, kjære deg!) Gratulerer med graviditeten! Det er fantastisk!) Jeg vil anbefale deg å kontakte NAV arbeid, tidligere Aetat, uansett, og snakke med dem. For de vet hva slags råd til skal gi deg. Du har jo uansett krav på å få støtte som såkalt arbeidssøker når du ikke har jobb, og du har helt spesielle rettigheter ved en oppsigelse. Det er ikke sikkert at din tidligere arbeidsgiver hadde rett til å si deg opp på et slikt grunnlag. Dette har NAV arbeid stor kunnskap om, så de skal kunne fortelle deg hva som er riktig og hva du har å forholde deg til. Det er i hver fall et utgangspunkt. Jeg har vært registrert arbeidssøker lenge, til tross for at det var en såkalt utbrenthet som var årsaken til at jeg sluttet i jobben jeg var i sist. Så er det sikkert uansett veldig viktig, spesielt nå, og få en skikkelig utredning av en lege om hva som feiler deg. Så ta kontakt med en dyktig lege som har forståelse for mellommenneskelige ting. Jeg har selv veldig god erfaring med akupunktur mot smerter eller mentale og psykiske utfordringer i livet. Snakk med noen der du bor, som kan anbefale deg en. Jeg kjenner til en veldig dyktig dame i Oslo som også er utdannet jordmor. Men det er sikkert mange flinke folk. Min erfaring er at de som er dyktige og forstår sammenhenger, så kan gi deg råd om hvem du kan henvende deg til videre. Så selv om det virker mørkt nå, så skal du se at du kanskje vil være glad en dag når du ser tilbake på de endringene du gjorde i livet ditt fra og med i dag! Men jeg forstår det kan være vanskelig å tenke sånn nå. Lykke til med alt, og send gode tanker til deg selv!) Mange klemmer fra Marianne Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7759513-%C3%B8konomisk-st%C3%B8tte-generelt/#findComment-7874619
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2007 #4 Del Skrevet 3. februar 2007 Den paragrafen er for folk som er langtidsykemeldt og er til utredning. Jeg tror ut fra at HI er veldig ung, godt mulig har vært hjemme med egenmelding eller bare ikke møtt opp på jobben uten å si fra. Man har heller ikke ubegrenset med egenmeldinger. Det er 4 stk opp til 3 dager pr. kalender år. Det er mange som ikke orker å jobbe om de får penger for å ikke gjøer det. Trener du nok? Hvis ikke kan det være du har vondt i kroppen for den ikke er vant til å gjøre fysisk arbeid. Dette blir bedre med tiden. Har du tenkt over om disse smertene er sykisk? Hva med faren til babyen? Betaler ikke han noe av utgiftene? Hvis du ikke kan batale for deg selv hvordan hadde du tenkt å forsørge en unge? Det var ikke så lurt å flytte inn i en leilighet hvis du ikke har råd til å betale for denne og ikke har råd til noen møbler. Kanskje finne ett billigere bo alternativ og sjekk www.finn.no det mange som gir bort ting. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7759513-%C3%B8konomisk-st%C3%B8tte-generelt/#findComment-8069970
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå