Gå til innhold

Hjelp med rutiner...


mammasgojente

Anbefalte innlegg

Jeg satt og så meg selv i badespeilet i stad og ser ut som om jeg har maskara under øynene men har ikke brukt maskara.... Trenger å få sovet litt snart...

 

Emma har ordentlig fine rutiner på søvn, gjør det samme omtrent hver eneste dag og har gjort det lenge... Ca 1,5-2 timer etter at hun har våknet så tar hun en dupp på ca 30 min.... Så tar hun en til dupp igjen ca 30min på ettermiddagen.... Og ca klokken 20 så sovner hun ordentlig...

 

Og ca klokken 22.30 så vakner hun igjen og er pling lys våken..... Skal opp og ha lange samtaler, smiler og ler og er bare så sjarmerende... Og holder på til ca 2 på natten... Da sovner hun igjen og våkner ca hver 2-3 time for mat og et par ganger for smokk etc... Og så våkner hun ordentlig igjen sånn i 11-12 tiden på dagen... Og siden hun sover så lite på dagen så driver jeg og gjør husarbeid og spiser meg mat og dusjer fra ca klokken 2 til 3 på natten....

 

Dette funker ikke lengre, men hva gjør jeg? I går skulle jeg stå opp tidlig og vekke henne men så var jeg så utrolig trøtt at jeg sovnet igjen etter å ha vekt henne og da sovnet selvfølgelig hun igjen også...

 

Har ingen som kan avlaste og pappaen hennes bor igjen i London så dette er noe jeg må løse selv... Drømmer om en baby som sovner i 20 tiden og spiser et par ganger og så våkner klokken 8...

 

Alle tips mottas med takk... Hun blir 6 måneder søndag og synes det er på tide med litt rutiner nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan godt skjønne at du har behov for litt mer søvn, ja.

 

Jeg tror at du er nødt til å stå opp tidligere på dagen for å få snudd døgnet hennes litt... Men jeg kan jo godt skjønne at det ikke er lett når du nesten ikke har sovet. Allikevel tror jeg at det er det som må til for at hun skal sovne tidligere på kvelden.

 

Karsten har også disse 30 minutters duppene på dagtid. Det ser ut som om det har forandret seg litt disse siste dagene (bank i bordet og krysse fingre!). For å få ham til å sove lenger enn 30 minutter på dagtid så har jeg begynt å amme ham i søvn i senga vår. Enten så sovner jeg ved siden av ham eller så følger jeg med når han holder på å våkne. Da skynder jeg meg å dytte en pupp i munnen på ham før han våkner ordentlig til, og da kan han ofte sove enten en halv eller hel time til. Dersom jeg triller tur, så passer jeg på å trille litt lenger enn den halve timen, for da "sover han over" den ene våkeperioden og så kan han kanskje sove en halv eller hel time ekstra... Jeg tror at litt av problemet med at han bare sover en halv time av gangen er at han våkner litt til, og så tror jeg at han er skikkelig våken og tar ham opp. Nå har jeg begynt å prøve å bysse, trille, puppe for å strekke den halve timen til en hel time. Jeg håper at når han da venner seg til å sove lenger av gangen, kan jeg slutte med alle disse "tiltakene"...

 

Kan du høre med helsestasjonen ang. barnepass kanskje?! Du er vel helt sikkert ikke den eneste alenemoren som kunne hatt behov for litt hjelp. De har kanskje mulighet til å komme med noen forslag. Eller kanskje du kunne ha blitt kjent med en annen alenemor i nærheten av deg, dere kunne ha byttet barn en gang i blant. Hun har din en kveld, mens du har hennes en annen kveld?

 

Håper noen andre kan ha noen flere gode tips og råd til deg!

 

Lykke til! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har holdt henne litt våken nå og hun sovner nok snart og da legger jeg meg sammen med henne og så skal jeg prøve og la være å ta henne opp... Og se om jeg kan få oss opp litt tidligere i morgen...

 

Er litt for stolt til å ville ta imot hjelp. Gikk veldig fint frem til jul, men så ble jeg sittende oppe mange netter for å ordne for familien som skulle komme og feire jul her...

 

Tror jeg skal passe på å la husarbeid ol være og sove når hun sover de neste dagene :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg for deg!! :o)

 

Jeg tenkte bare at dersom du bodde i nærheten, så kunne jeg jo hatt henne noen timer så du fikk hvilt deg litt. Så du var rustet til noen tidlige morgener... ;o)

 

Skjønner godt det med å være litt for stolt til å ville ta imot hjelp. Jeg er også av den der typen som liker å klare meg selv, er vant til det. Men begynner å innse at i blant kan det være godt å ta i mot hjelp også. Faktisk så hender det at du gleder andre ved å la dem få lov til å hjelpe deg!! Det er godt for andre å få lov til å føle at det er behov for dem! Slik tenker jeg i alle fall i blant, og da er det mye enklere å ta imot hjelp også! :o)

 

Men la husarbeid være husarbeid og så prøver du å sove godt! Lykke til! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...