Gå til innhold

Her er en skikkelig vanskelig en...

(Muskat)

Anbefalte innlegg

Jeg er neimen ikke sikker på hva pappaen kan få jeg... Noen som klarer å hjelpe?

Jeg er student på attføring. Attføring gir ikke rett til foreldrepenger, derfor har jeg krav på fødselssipend fra lånekassen i tillegg til nedkomst-stønaden. Så langt så greit. Jeg vil fortsette å studere til høsten, kommer til å ta med barnet de dagene jeg ikke har barnevakt. (termin i slutten av mai forresten)

Pappaen jobber i nordsjøen, 2 uker på og 4 uker av. Jeg kunne tenkt meg å få det til slik at han jobber kun 1 uke på og 5 uker av i en periode på 4 måneder (september-desember). Altså noe som skulle tilsvare 50% pappapermisjon (håper jeg da, er ikke sikker på de nordsjø-reglene heller). Så kommer jeg til spørsmålet:

Har vi da rett på fødselsstipend den perioden pappaen er hjemme, så lenge det er 50%? Eller må jeg permittere meg 50% fra skolen i tillegg? Problemet er at jeg "må" gå skolen på normert tid, ifølge attføringsplanen min... Derfor vil jeg helst være 100% student...

Fortsetter under...

Får at pappa skal ha rett på permisjon når du ikke har krav på foreldrepenger MÅ du tilsammen jobbe og/eller studere 100%, så om du fortsetter som planlagt med 100 % studier får pappa rett på foreldrepenger. Så du må absolutt ikke permiteres - da mister han denne retten! Om dere i tillegg organiserer pappas permisjon i form av tidskonto (eller nå såkalt gradert uttak) får du fortsatt gjort om lånet til fødselsstipend for 42 uker i motsetning til om pappa tar vanlig permisjon. Dette krever imidlertid at du har minst 40% av omsorgen for barnet, men det oppfyller du jo.

Skal ikke si at jeg garanterer at jeg har svart deg 100% riktig på spm, men jeg er nesten sikker! Men uansett er det lurt å få bekreftet dette av både NAV og lånekassen også.

Lykke til med baby og studier!

Tusen takk for svaret:-)

Jeg skal ta kontakt med NAV også såklart. Men det kan virke som om reglene er så nye at mange av de ansatte der ikke helt vet hvordan det fungerer ennå.

Veldig flott om vi faktisk kan få i både pose og sekk da!!! (Er ikke alt for mye å leve av med attføring...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...