Gå til innhold

Åssen funker dette?

findus

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha permisjon hele dette semesteret, ikke bare fra tre uker før termin. (Fordi studiet er kjempefysisk, men akrobatik og greier, og ikke akkurat ideelt for høygravide.)

Skolen har ikke fått offisielt behandla ferdig permisjonssøknaden min enda, jeg har bare fått mail om at jeg ikke trenger å møte opp de første to ukene, for dette skal gå i boks.

Så langt alt vel. Men hva gjør jeg med lånekassen? Jeg får jo ikke fødselsstipend innvilga før etter at knerten er født. Og for at jeg skal få vanlig lån og stipend, må jeg betale semesteravgift og semesterregistrere meg - i hvert fall så lenge jeg ikke har fått noen permisjonspapirer å sende dem enda.

Betyr dette at jeg skal leve på engangsstønaden og ingenting annet fram til... (Skal vi se: Termin 17. februar. Sender jeg fødselsattest med en gang, har de sikkert behandla søknaden så jeg kan få penger i...) mars eller april?!

Det må vel finnes en måte å ordne dette på?

Fortsetter under...

Hva med sykepenger?

hvis du kontakter legen din og forklarer at du ikke er i stand til å delta på studiet ettersom studiet er lagt opp slik det er, vil vel han gi deg en sykemelding som vil føre til at du vil få sykepenger fram til fødelen? er usikker på dette altså, men tenkte bare å tipse deg.

Takk for tipset. Men saken er at jeg tror Lånekassen godtar dette som "faglig grunn" til å ta tidlig permisjon (jeg har et brev fra faglærer som jeg kan legge ved som dokumentasjon), og derfor egentlig lar meg starte fødselsstipend-perioden allerede nå.

Problemet er bare at man får jo ikke vedtak om fødselsstipend før ETTER fødselen, så selv om jeg i så fall eventuelt får etterbetalt de pengene seinere, er jeg jo like blakk NÅ...

Har sendt en mail til lånekassen og spurt om det for ganske lenge siden, men lurer på om den rett og slett har blitt borte i systemet deres. Sist jeg spurte om noe på mail der, fikk jeg svar ganske fort, men nå har det tatt en liten evighet...

Kanskje hvis jeg bare betaler semesteravgift og registrerer meg på vanlig måte mens jeg venter...?

Hei, det er sikkert bra hvis du bare registrerer deg som vanlig, hvis lånekassen ikke betaler ved permisjon før fødselen. men snakk med lånekassen personlig, de vil bare hjelpe deg, og vil finne den beste løsningen til deg. Og hvis ingenting gå må du vel jobbe et eller annet fram til fødselen.

Lykke til :)

Mener du at hvis man ikke klarer å gjennomføre studiet man går på, og får dette begrunnet fra legen, så kan man få fødselsstipend fra lånekassen i flere mnd FØR fødselen, men at det blir utbetalt i etterkant av fødselen? F.eks. sånn at hvis man har termin i februar, men slutter skolen i september, så får man utbetalt penger i oktober, november, desember og januar som fødselsstipend? (bare etter at barnet er født?) Eller får man det utbetalt hver an måndene og så blir det omgjort i etterkant? Eller missforstod jeg deg?

Litt opppklaring: Hvis man er syk i svangerskapet og derfor ikke klarer å gå på skolen fram til permisjonen, kan man få sykepenger fra lånekassen i den perioden. Da må man søke spesielt om det, og få dokumenasjon fra lege.

Jeg er ikke syk, men har dokumentasjon fra faglærer på at studiet ikke er egna for høygravide - av "faglige årsaker" er ikke jeg som høygravid egna til å gå der. (Vi har mye akrobatikk, bevegelsesanalyse osv. de første ukene av semesteret - og det fungerer selvfølgelig ikke for meg.)

Jeg tror at det jeg må gjøre er å betale semesteravgift og registrere meg på vanlig måte nå, og så sende lånekassen permisjonspapirene når jeg får dem + brevet fra faglærer. Tusen takk for hjelpa alle sammen!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...