Gå til innhold

katt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha helgebesøk av en katt og jeg lurer på om dette er farlig for meg som gravid?Er under 12 uker, så er litt engstelig for alt som kan være farlig.

Hva må jeg passe meg for,- bortsett selvfølgelig for kattebajsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting annet enn bæsjen.

Pass på å vaske hendene før du spiser etter du har kost med katten.

 

Katter er ikke farlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Jeg har hatt katt hele livet og har jobbet masse med katter i FOD og har likevel ikke blitt smittet av toxoplasmose. Har en liten kattefrøken nå også og koser med henne som før, men jeg vasker alltid hendene etterpå og tømmer ikke kassen hennes. Snakket med jm om det senest i går, og hun sa at sjansen for å bli smittet her i Norge igrunnen ikke er særlig stor. Vet du om du har hatt toxoplasmose? For da er du i såfall immun.

 

Håper du greier å slappe av med kattebesøket i helga, men hvis du følerdeg usikker, kan du jo prøve å unngå kontakt med katten i det heleteatt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun i katteavføringen det _kan_ finnes toxoplasmose, som _kan_ være farlig for gravide.

 

Noen få promille eierløse katter i Norge kan ha rabies, så hvis du blir bitt av en eierløs katt må du ta kontakt med vetrinær.

Noen katter liker ikke at du klapper dem spesielle steder, og kan klore hvis du ikke gir deg når de begynner å knurre.

Noen er allergisk mot katt, og vil, etter grad av alvorlighet, kunne oppleve allergiske reaksjoner ved kontakt med katt.

 

 

Men, sånn på generelt grunnlag tror jeg med at jeg med stor grad av sikkerhet kan si at katter ikke er farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei spurte legen min om dette, siden jeg har to små katter selv.

Og han sa at det var svært sjeldent her og at det nesten bare forekom i sydeuropeiske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...