Gå til innhold

Keisersnittsamtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til keisersnittsamtale. Har hørt mye negativt om slike samtaler, hvor man nærmest blir overkjørt med argumenter for vaginal fødsel (som om jeg hadde søkt keisesnitt om det var mulig for meg å føde vaginalt).

Kan noen fortelle meg hva som skjer ved et slikt møte?

Skal man også undersøkes medisinsk?

Skal til samtale ved universitetssykehuset i Stavanger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.........jeg vet av flere som også desverre har blitt prøvd skremt til vanlig fødsel, så jeg stillte mer enn godt nok forberedt til møtet.

Hadde ordna meg en mini-perm med info hentet fra nettet om hva ks var, hvordan det foregikk og eventuelle farer med ks.

I tillegg hadde jeg satt meg opp ei liste med argumenter for og mot ks når det gjaldt meg, samt en konklusjon, og søknad om ks iht konklusjonen min.

Kom inn på møte, og jeg la fra meg permen. Dama blar i permen min, ser på meg, og sier bare; Noe du vil spørre om? Neivel, ks innvilget.

På neste undersøkelse spør samme dame om jeg fremdeles er sikker?

Svarte ja, og det var det......

Så svaret blir; Forbered deg meget godt, og vis at du er helt klar over valget ditt.

Skrevet

Eg kom inn på kontoret til legen han sier

" detter er ikkje noe å diskutere" og så ga han meg ein dato..

Så det gjekk veldig greit med meg då..

Men eg har stor unge og sist endet det i hastesnitt etter noen timer med pressrier så eg har fått på papir at eg skal ikkje føde normalt.

Skrevet

Takk for svar! Skal forberede meg godt. Skal søke om keisersnitt pga. revning ved forrige fødsel. Fikk Total Ruptur som måtte sys kirurgisk. Lurer derfor på om jeg må undersøkes medisinsk i tillegg.

Flere med erfaringer?

Hovedinnlegger

• 2 uker senere...
Skrevet

Samtalen vår var kjempefin, var hos en veldig hyggelig lege. Både jeg og sambo gikk ut derfra og følte at dette skulle gå greit. Men så var det ingenting å diskutere for min del... hadde for smalt bekken til å gjennomføre vaginal fødsel.

• 1 år senere...
Skrevet

Tror ikke du må undersøkes ved totalruptur. Hvis det står på papir er det vel nok.

Skrevet

Rutinene ved de ulike sykehusene er utrolig forskjellige, så jeg tror egentlig det kun er de med erfaring fra akkurat ditt sykehus som kan svare deg, desverre.

Skrevet

Det er sikkert ulik praksis, men jeg fikk innvilget ks pga subtotal ruptur, på et annet sykehus vel og merke. Det var ingen problem overhode å få satt en dato, trengte bare den ene samtalen. Ingen prøvde å snakke meg over på vanlig fødsel. Jeg fikk stort sett velge selv hva jeg ville.

Jeg ble undersøkt også; ultralyd for å se på barnet (størrelse etc), og underlivsundersøkelse for å sjekke skadene på ringmuskelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...