Gå til innhold

Er det virkelig verre å bli "igangsatt" enn å komme naturlig i fødsel?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det virkelig verre å bli "igangsatt" enn å komme naturlig i fødsel? Er det noen som har opplevd begge deler, og som kan svare meg? Jeg er livredd for den kommende fødselen. Det er lenge til ennå, men jeg hadde en fryktelig 1.gangsfødsel (ikke nødvendig å gå i detaljer). Er det noen som har valgt keisersnitt pga. forferdelige opplevelser første gang? Ble satt igang første gang, og gikk fra umoden livmorhals til full åpning på 5 timer...

Fortsetter under...

Jeg tror dette er veldig indiviuelt. Jeg ble igangsatt i den 2.fødselen min, og syntes den var kjempefin. Tok 2-3 timer fra første ri til jeg var ferdig. Pga mye smerter før fødsel (var innlagt), fikk jeg epidural, og kjente mindre av smertene. Som regel er den første fødselen verst, så sats på at den andre blir bedre, hvis du ikke velger keisersnitt da.

Lykke til!!

Hei. Jeg hadde igangsatt fødsel første gang og naturlig andre gang, var egentlig ingen forskjell for min del. Fødslene varte like lenge (ca 3 timer) og var like smertefulle med rier hvert 2. minutt hele veien (noe som ble forklart at var pga igangsatt under den første fødselen, men det er antakelig bare sånn jeg er ...)Eneste forskjellen var at jeg måtte ha epidural med nr 1 pga høyt bt, og jeg hadde ingenting med nr 2. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg synes i grunn ikke at det var noen som helst forskjell på smertene, men alt er jo relativt... Så min erfaring er at det ikke er noen særlig forskjell på naturlig eller igangsatt.

Det kommer helt ann på ja. Når jeg ble satt i gang tok det dager før ungen var ute. For min del var det verre enn vanlig fødsel (som jeg hadde første gangen.) Jeg ble satt i gang onsdag morgen, gikk hele dagen med ballong i skjeden. Den datt ut på kvelden sammen m slimproppen. Ble lagt inn på sykehuset da og fikk en modningspille. Som resulterte i "falske" veer noen timer før det ga seg. Derretter var det å få to nye modningspiller dagen etter med de samme "falske" veene og ingen fremgang. Skal love deg at det sliter på psyken. Etter det måtte jeg vente til dagen etter for å få den fjerde og siste modningspilla.. fortsatt samme effekten som med de andre. Da valgte de å ta vannet for så å sette meg på drypp.. og da ble det action. Ungen var ute på 2 timer. Litt av en smerte.. når alle fødselsstadiene skal skje på så kort tid.. :) Hadde jeg vist at det kunne drøye så lenge, så kanskje det hadde vært lettere å takle. Nå vet jeg d ihvertfall til en eventuell neste igangsetting. Men, jeg gjør det gjerne igjen for å få et mirakel i armene mine etterpå. Det er verdt det :)

Jeg kan egentlig ikke klage over mine fødsler. Første gang var naturlig, uten smertestillende og tok 6 timer fra vi ankom føden. Andre gang ble jeg satt igang (overtid) og fødselen tok 1,5 time fra første drypp. Den som ble satt igang var for min del mye tøffere enn naturlig fødsel. Trolig fordi det gikk fortere og fordi jeg (pga svak hjertelyd hos gutten) måtte presse han ut før full åpning. Håper på naturlig fødsel denne gangen, for jeg synes det var forskjell.

Annonse

förste födselen min gikk vannet- og jeg hadde veer i 25 timer! Andre gangen ble det igansatt.. to uker over tiden- og da holdt jeg pá i 12 timer og det endte med keisersnitt. Ja- jeg vet- veeldig heldig med födselene mine...! Utrolig nok er jeg ute etternr tre, sá det er jo virkelig verdt det:-))

Jeg syntes veene kom veldig brátt pá nár det ble igansatt- og selvom den andre varte dobbelt sá mye, sá synes jeg at jeg fikk litt bedre tid pá meg til á "gjöre meg klar" liksom...

Men dette var jo bare mitt syn pá saken da... ingen födsler er jo like.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...