Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #1 Skrevet 12. januar 2007 Leste et sted at jo mer de sover, jo smartere blir de, og da tenker jeg at tulla vår ikke blir så smart.. Hun er 5mnd og dupper kun 30min på formiddagen, pluss 1-2 timer på ettermiddagen, før hun sovner for kvelden i 21-22tiden.. da sover hun i noen timer før det er opp og få pupp igjen.. Vi står opp i 9tiden. Vet ikke hvordan jeg skal få henne til å sove mer? Vet det kan hjelpe å gå tur, men når det blåser storm, og regner verre, så er det jo ikke så koselig å gå ut.. Å ligge i vognen ute er ingen vits, så lenge vognen er i ro........ Fullammer enda, og har ikke tenkt å begynne med fast føde enda.. Det er ingen problem for meg å amme henne på natten. Vil jo ikke gjøre slik at ungen min blir "dum".. Skjønner jo at det er mye forskjellig, men andre som har synspunkter med dette ang, søvn og visdom?
Winterlady Skrevet 12. januar 2007 #2 Skrevet 12. januar 2007 Har studert psykologi og vet at du ikke skal ta dette så seriøst. Det som menes er at hjernen bearbeider inntrykkene under søvnen, og at søvnmangel kan påvirke IQ'en. Men det er ikke slik at de blir smartere jo mer de sover, men de må få den søvnen de selv trenger for å bli smarte . IQ er dessuten i stor grad arvelig der oppvekstmiljøet er stabilt og normalt (men fins unntak), så du kan se på deg og samboeren din for å få en pekepinn om veslas fremtidige IQ. Synes heller ikke vesla di sover så lite...Blir vel en 12-14 timer sammenlagt. Og mellom 10 og 16 timer er vel normalen i den alderen .
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 jeg vet ikke om det har noen sammenheng. Har hørt at de bearbeider dagens inntrykk når de sover. Men jeg synes ikke tulla di sover unormalt lite? Tror 12 timer er gjennomsnittlig for barn i den alderen og normalen varierer nok fra 10-16 timer
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #4 Skrevet 12. januar 2007 Ingen vet helt sikkert hva søvn gjør, men en ting man vet helt sikkert er at det utskilles veksthormoner under søvn og en teori er at "dagens inntrykk" bearbeides og sorteres. Noen av de smarteste menneskene jeg kjenner har søvnproblemer, så hun blir nok ikke dum av å sove lite. Bare pass på å legg småen når hun er trøtt og lek masse med henne når hun er våken (leker, bøker, sanger og "dans" er kjempefin intelektuell stimulering) så går det nok bra:) Lykke til med barnet:)
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 12. januar 2007 #5 Skrevet 12. januar 2007 hei:) ikke ta dette for god fisk... ja barn trenger mye søvn men er hun blid og fornøyd ellers så får hun den søvnen hun trenger... jeg har også ei snuppe som ikke sover så mye men hun sover det hun trenger virker det som... vil ikke si at jeg har sett barn som er "dumme" ... feks de som har kolikk i tre-fire mnd og sover minimalt i døgnet....
Hoppetussa Skrevet 12. januar 2007 #6 Skrevet 12. januar 2007 De sover så lenge de har behov for.Har ei jente som sover 2-3 timer på dagtid(av den tida en halvtimes dupp mellom 12 og 21!), og sover hele natta fra 21-6/7. I tillegg er det full fart hele dagen. Hun er 5,5 mnd og har sovet sånn siden hun var 2 mnd. Jeg var litt frustrert i begynnelsen, følte at jeg måtte få henen til å sove, men nå slapper jeg litt mer av. Har innsett at jeg ikke kan ha et ryddig og støvfritt hus(MÅ ha en time for meg selv på morgenen for å fungere) - får bare følge rutinenen hennes. Ikke tro alt du leser. Jeg vil tro at det er annerledes hvis man tydelig ikke får nok søvn, er trøtt og grinete osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå