Gå til innhold

Et vennlig tips

gleder.meg

Anbefalte innlegg

Altså å si at det beste er å ha utdannelse, hus og økonomi er en sannhet, selvfølgelig kan det gå bra uten også, MEN det beste er å ha det klart. Det er også en sannhet at det er slitsomt med unger, at de krever mer enn man tror o.l. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor vi disuterer fordi du er eldre enn meg å vi er vel i grunn enige om at man ska ha økonimi o.l. til å ha barn. Poenget mitt er når folk som IKKE har alt dette og som i tillegg er veldig unge (20 er ungt, men ikke sååå ungt) planlegger å få barn fordi di har så lyst på en baby.. Jeg har aldri vært noen festtype så jeg tenkr ikke på å gå glipp av festing o.l. det er heller hvor ensom man blir av å gå hjemme så lenge, hvor sliten man blir av å aldri få et sekund for seg selv, ikke sove om natten, ALDRI være ordentlig ren hehe. Det jeg savner mest ved å ikek ha barn er å være så bekymringsfri, ikke alltid måtte sette en annens behov foran mine egne, å kunen dra på kino en kveld hvis jeg har lyst for eks. Det går ikke lenger. Selvfølgelig er snuppa mi verdt det, men hadde jeg hatt et valg om å bli gravid som 18 åring eller ikke så hadde jeg valgt ikke å bli det.. Å man vokser faktisk ganske mye på de årene fra man er 16 til man er 20.. men ja, vi kan legge saken død :) kan heller ta den opp igjen når du har vært mamma et års tid hehe :)

Fortsetter under...

Hvis du er 19år nå, og datteren din er 9-10mnd, vil det si at du må ha blitt gravid da du var rundt 17 og et halvt. Det er nesten 2 og et halvt år yngre enn det jeg er. Det utgjør nok MASSE erfaringer osv vil jeg tro. Men nå ble dette plutselig en tråd om meg og deg, og vi er sikkert ikke innenfor målgruppen til HI engang:P takk for meg=)

Her er jeg igjen... Jeg holder for det meste til på "bli gravid"-siden, så det stemmer at jeg ikke hører til på "ung og gravid"-siden. Jeg kjedet meg bare, så jeg tittet på andre temaer også.

Jeg er faktisk overrasket over at jeg ikke har fått mer pepper, for det er et typisk innlegg som folk synes er støtende. Synes det er koselig at noen ser meningen med innlegget. Jeg må bare presisere at jeg ikke er i mot de som er unge og har blitt gravide. Jeg håper bare at jeg kan få noen som er, i mine øyne, for unge til å få barn, til å tenke seg nøye om før man PRØVER å bli gravid. Vær litt egoistisk i et par år og opplev verden. Jeg er selv 27 og har fått meg en utdannelse, har reist litt, festet mye og føler at jeg nå er klar for å etablere meg. Da kan jeg fortsatt rekke å få tre barn, hvis jeg blir så heldig at jeg blir gravid, da. Og det beste av alt er at jeg har fast jobb med ålreit lønn, slik at jeg slipper å være bekymret for økonomien med et barn i familien.

Annonse

Tror igrunn ikke det har så mye med alderen å gjøre jeg du. En 18 åring kan ha akkurat like mye kapasitet til å ta seg av et barn som en ferdig utdanna person på 30. Og du påpeker at det du sier er sikta til de under 20, øh, HVA så om de er 17,18,19 eller 20? eller 30? Har med modenhet å gjøre akkurat det der.Er ikke alle som har behovet for å leve livet på den måten du legger fram, og man mister heller ikke ungdomstida, for ungdom er du i en betydning av alderen. Ingen "låv" som tilsier at folk under 20 må feste osv, å HVOR mange er det ikke som fester og studerer fram til de blir nærmere 30årene? Hva har man barnehager til? nettopp for at foreldrene skal kunne dra på skole og jobb osv. Alder er bare et tall!

Å du prøver å få folk til å kansje tenke seg om en gang til, hvorfor det? Tror du ikke at de har tenkt seg godt nok om? Er ikke en person under 20 år kapabel til å ta et valg som er fornuftig for seg selv? Huff, blir så lei av de som TROR det er så hardt og tøfft å hel**** å få barn i ung alder! Selv om det har gått/ville gått skeis med deg så behøver ikke det være en pekepinn for alle andre.

Og du fremhever det som at det skulle være den store skrekken å få barn, "når barnet har kommet til verden er det ingen vei tilbake" , å få et barn er faktisk noe av det fineste man opplever i livet uansett hvor gammel man måtte være! Men uansett hva du og andre mener og sier om unge mødre, er det kun de _selv_ som vet hva de driver med. virker kansje som at det er du selv som har opplevd det å slite med å få barn i ung alder, En pesimist er jo en optimist med erfaring.

Kunne skrevet på timesvis, men har ikke tid.

takk for tipset anyway;)

jeg skjønner ikke helt hvorfor de fleste her inne tar dette så utrolig personlig samtidig som dere sier det ikke angår dere fordi dere ikke er i den båsen HI "liksom" satte alle under 20 i. hvis dere selv føler at dere ikke er en av de hun siktet til så er det jo faktisk ikke dere innlegget gjelder. jeg synes det er litt unødvendig å skulle sitte å krangle om noe sånt ettersom hun faktisk la fram sin mening på en ikke-dømmende og ikke-anklagende måte. dere setter unge mødre i en bås akkurat som dere sier HI gjør ved å komme med sånne kommentarer. jeg tror virkelig at ikke alle unge jenter vet hva de går til. og jeg er i samme situasjon som dere selv. jeg har ikke fått mye støtte fra omgivelsene og får konstant høre worst-case-scerario's fra familie osv. men det gjør meg ikke umottakelig for å høre andres meninger om min situasjon. hadde hun uttalt seg respektløst hadde det vært en annen sak, men det gjorde hun på ingen måte, hun sa kort og greit at for de som planlegger barn i en alder av feks 16-17 så gjør det ingenting å vente for det er så mange ting som man kan oppleve i denne tiden som man ikke får anledning til når man har ansvar for et lite barn. det er en sannhet, og hun sa ikke at noen burde ta abort eller absolutt IKKE få barn, hun sa bare tenk dere om. med mindre dere ikke har tenkt dere om så burde ikke dette innlegget virke støtende i og med at det ikke burde føles som om det var rettet mot dere.. alle er så sykt i forsvarsposisjon hele tiden, det må jo gå an å høre annet enn positive kommentarer hele tiden uten at lunten tennes..

HI la ut sin mening, og da har vi andre også rett til å legge ut for og imot. Hun mener noe annet enn vi gjør, og da har vi full rett til å ytre mening, akkurat like mye som henne! Og fordi om innlegget kanskje ikke gjelder akkurat _meg_ så har jeg fortsatt formeninger om det, å da er det vel her jeg bør skrive dem, for dette er "ung og gravid forumet" . Men jeg tror også HI skjønner at hun kaster "stein i glasshus" ved å legge ut et slikt innlegg på et forum som nesten består av kun unge mødre, man legger ut et slikt innlegg i forbehold om å få en del pes tilbake av de som ikke mener det samme, selv om hun kansje er ute etter forståelse fra de som er enige. Å ingen av oss svarer HI på innlegget med en hensikt av å starte en krangel, vi sier bare det vi mener, det gjør jo dere som er enige med vedkommende og. Og det fungerer vel ikke slik at det er _kun_ de som er enige i det som blir sagt som har låv til å svare?.. Og det du sier om at grunnen til at vi svarer som vi gjør, er for å ta oss selv i forsvarsposisjon.. det er langt ifra alle som gjør det bare så det er sagt. Folk kan faktisk ha sine meninger uten at det er de selv som blir truffet av innlegget. Vi legger ut meninga vår om det her i dette forumet nettopp fordi det er her det er mest fornuftig og gjøre det, ikke fordi vi er unge og føler oss truffet av det som blir skrevet, fordi HI liksom forklarer situasjonen vår i innlegget sitt på noen måte..

Du mener det ligger kun sannhet i det HI har skrevet, enkelte andre av oss gjør ikke det. Alle kan ikke være enige.. :)

Annonse

Til LallaWish: Det virker som du ikke tror på at jeg er en som prøver å bli gravid og bare er en utenfor som har lagt inn innlegg for å irritere. Jeg har ingen andre hovedinnlegg, men jeg har noen svar og sånn her og der. Går an å være aktiv uten å legge ut nye innlegg:) Har ikke vært prøver så lenge... Jeg er i samme situasjon som dere, bare litt eldre.

Lalla er bare litt sårbar:( å det er forståelig...

Skjønner godt at man blir sliten av slike bedrevitere HVER ENESTE dag her inne.. det husker jeg at jeg ble også, selv om det er mange som ikke er frekke eller mener noe vondt med det... Men det er en side for unge gravide, og det må gå ann å snakke om andre ting enn: VENT! med å få barn da... 14 åringer som planlegger.. ja trenger jeg si mer, men vi kan da ikke få noen uvitende ,selvopptatte fjortisser til å høre likevel så hvorfor gidde... Gjør ung å gravid litt trivelig istedet=)?==?

Lalla:Hold ut snuppa, sender alt babystøvet jeg har til deg, blir nok din tur snart nå=) <3<3<3<3

Nei,jeg syns heller ikke at Hovedinnlegger var særlig støtende i innlegget sitt:) det er nok bare det at noen av oss her inne har blitt planlagt gravid (inkludert meg selv),eller prøver å bli gravid,og når en prøver å prøver,ønsker og håper,så blir man lei av de samme oppfordringene,fra folk som ikke kjenner oss som enkelt personer her inne,og vår situasjon.

Jeg føler at det er en undertone i slike innlegg,som egentlig sier at jeg ikke vet hva jeg gjør,og at jeg som person er litt smådum bare pga at jeg og samboern planla dette barnet,og er unge.Akkurat som om det er mer akseptert å bli uplanlagt gravid når man er ung enn å planlegge.

Selvfølgelig vet jeg ikke hva vi går til,men er det noen gravide som i det hele tatt gjør det,uansett alder..?selvfølgelig er det slitsomt,hvor sliten det går ann å bli,er det ikke sikkert jeg vet før jeg har blitt mor,men skal jeg la være å få barn av den grunn..?

Jeg og samboern har gjort det vi kan for å være forberedt på å få et lite barn i hjemmet,og startet den planleggingen nesten et helt år før vi begynte prøvingen.samtaler om holdninger, oppdragelse ,økonomi, forventnigner til hverandre og fremtiden ellers.Det er et og et halvt år siden vi kjøpte et fint hus,som vi har pusset opp og laget et hjem av.

Samboern har fast arbeid og jeg har jobbet som vikar 5 arbeidsplasser(!) for å arbeide meg opp best mulig grunnlag for foreldrepenger,slik at vår økonomi er ordentlig stabil og jeg kan være hjemme med barnet.

Når vi har vært sammen i over 5 år,vi har et fint hjem,samboer har fast arbeid,og vi har god økonomi.Vi ønsker å stifte familie sammen,føler oss klare for det,med våre fremtidstanker,interesser og holdninger,så mener vi at det passer OSS best nå. Hvorfor skal vi da havne inn i den boksen som samfunnet har skapt,med innholdsfortegnelsen: "litt smådum,impulsiv ungdom med planlagt barn i magen,uten en anelse for konsekvensene.valgte å sette barn til verden uten sans for økonomi og stabilitet etter en heftig forelskelse-vær så god,kast tomatene og forhindre all videre produksjon av slike mennesker!"

Det er mange mennesker i denne verden som aldri skulle hatt barn,og inkludert disse er det mange unge jenter.jada,det er nok men del umodne her inne på dette forumet,men min erfaring er at det er mange fornuftige unge jenter og par her inne som virkelig tar ansvar,og har tenkt over sitt valg:både som uplanlagt gravid,planlagt og prøvere.

Jeg syns også selv at å planlegge barn tidlig i tenårene er litt merkelig og ikke nødvendigvis så bra.men Hvorfor de har planlagt det,det vet jo ikke jeg og deres situsjon kjenner ikke jeg til,så lenge det er slik,så har jeg heller ingen rett til å dømme.

Hovedinnlegger var ikke dømmende,frekk eller noe i sitt innlegg.så det er nok bare oss her inne som er følsomme på dette området.rett og slett pga av at vi er lei av at flere er innom med gjevne mellomrom å prøver å "omvende" oss.Vi har tatt et valg og det står jeg for,hva en fremmed person sier inne på et prateforum,kan ikke forandre vårt valg,vår livssituasjon,og våre fremtidsplaner.Men det er trøttende og til tider sårende.

Begynner å bli lei av at man må forklare seg til andre her inne,slik at den enkelte personen,alene skal vurdere hvorvidt jeg er akseptert og skikket til å bli mor eller ikke.

Skrev akkurat til Lapez at jeg ikke skulle svare på denne tråden. Men så hadde jeg tenkt å skrive den lange regla likevel, og plutselig poppet Hope sitt innlegg opp. Så FORBANNA bra Hope. Du greide å sette ord på alt det jeg føler og hadde tenkt til å skrive selv. Tusen takk =) Bra vi er flere med samme tankegang ;-)

Ja, da slipper jeg å skrive noe mer da siden Hope skrev det så bra... Så dere alle får bare ha lykke til, uansett valg og situasjon. Og husk at det er DERES liv, og ingen andres...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...