Gå til innhold

noen andre som røyker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg klarer ikke slutte røyke..har utrolig dårlig samvittighet, noen som kan hjelpe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dessverre så røyker jeg å...

har prøvd å kutte den helt ut men men nytter ikke..

men røyker ikke så mye som før da men skulle

jo ønske at jeg kunne slutte da :o)

Skrevet

ja, jeg røyker.. kan vel ikke helt hjelpe deg med å slutte, men ikke ha dårlig samvittighet.. trapp ned, og vær stolt av det du trapper ned.. .) det har jm, min innprenta meg

Skrevet

det er så utrolig vanskeli, og ikke akkurat noe hjelp å få fra lege og sånn heller..hvor mange røyker dere om dagene?

Skrevet

jeg røyker ikke,

men så på noen opplegg for røykeslutt en gang, ettersom jeg har en bror som prøver å slutte..

et av dem sa det bare var et alternativ;

slutt på dagen, ikke tillat deg nedtrapping.

Og ikke tillat deg selv å sprekke.

klart det blir tøft, men noen psykologer mener det er det eneste som funker, fordi opplegg som tillater en sprekk eller to sjelden fungerer i lengden. Ikke tillat deg selv en siste røyk eller fem heller. bare slutt. nå.

For noen så fungerer det.

men de fleste er ikke villig til å gjøre det, fordi du ønsker nettopp denne "ekstra utveien".

Jeg ville nok gjort det for ungen min. Men så er jeg rimelig sta også da.

lykke til med røykestopp, det er en viktig ting dere gjør for barna deres! og dere selv.

klem

Skrevet

Jeg sluttet så å si på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid...og d var så utrolig mye lettere enn jeg hadde tenkt...fatter ikke hvorfor jeg fikk d så lett, for har prøvd før og da har jeg ikke klart d, så vet hvor vanskelig d er...men har hvertfall noen tips jeg har benyttet meg av...Jeg har unngått(så og si) alle de situasjoner der jeg pleide å røyke, ingen får røyke inne her lengre, sambo får ikke røyke i bilen lenger, prøvde så godt jeg kunne å fokusere på andre ting når suget kom...Nå har jeg vært røykfri i 7 uker...Nikotinen er helt ute av kroppen etter to uker, så etter d er d bare vaner d går på...Men d viktigste er å ikke stresse...da er d bedre å ta en halv røyk f.eks...

Skrevet

og en ting til...har hele tiden hatt en 20 pakning liggende i kjøkkenskapet, hadde fått litt panikk dersom jeg ikke hadde hatt røyk tilgjengelig, særlig i begynnelsen....

Skrevet

takk dere, jeg har ikke gitt opp enda.. jeg har klart å slutte en gang før, da var jeg forelska.. dette burde være enda mere viktig. og en ekstra push for å slutte. jeg har ikke gitt opp!! og du er kjempe flink som har klart det!!

Skrevet

jeg røyker mellom ti og 20, og det er en ndtrappin på 10-15 om dagen :)

er ganske stolt, og prøver fortsatt å nå lavere .)

Skrevet

stå på!

er kjempeviktig ting du gjør!

:)

Skrevet

Dessverre så røyker jeg også.. Prøver å slutte, men får ikke helt til..

Eneste jeg kan si, er at du bør prøve å ikke røyke da du vanligvis røyker mest - f.eks etter et måltid. Det er viktig å bryte vanene. Det er der jeg er for tida..

Lykke til! ;)

Skrevet

Slutt en roeyk av gangen sier jeg, det er vanskelig aa tenke at man aldri skal ta en roeyk igjen.

Jeg sluttet for to aar siden, og det var mye lettere enn jeg trodde det ville bli. Men jeg hadde laert et triks som hjalp meg masse og hjelper ennaa hvis jeg plutselig faar lyst. Hver gang jeg fikk litt sug (som forresten bare varer i 2-3 minutter foer det gaar over), fikk jeg laane en roeyk av noen eller bare tente paa en uten aa putte den i munnen og saa holdt jeg den under nesen og trakk et dypt drag med nesen.

Utrolig effektivt, men man maa vaere motivert!!! Foerste kvelden ute paa byen "sniffet" jeg en 20 pkn. og fikk brannsaar i nesen, naa er det 6-7 mnd siden sist jeg sniffet paa en roeyk.

Lykke til, og proev virkelig unn deg selv heller noe annet du har lyst paa...

Skrevet

hm..det var da litt av et triks..jeg ler:) det må jo svi litt.. men skal prøve. tenkte jeg skulle bare slutte i morgen, men det har jeg sagt siden nyttårsaften ( så dårlig vettu )

Skrevet

har aldri tatt en hel røyk etter i ble gravid,ett trekk no og da.men etter i hørte hjertelyden har i ikkje klart å røyke,vil ikke heller.hjalp at typen begynte å røyke utejordmoren sa at for å gjøre det mye enklere for meg går du ut og røyker om kvelden,for om dagen e jo ungen oppe allikevel da røyker vi ikke inne...

Skrevet

Jeg slutta da jeg så kryseet på graviditetstesten. Har alltid visst inni meg at den dagen jeg blir gravid, da er det slutt med røyking.

Var litt kjedelig med en gang, men bare bestemte meg for å ha det kjipt, og etter et par uker var alt ok.. Nå har jeg vært uten røyk i 5 mnd ca, og har ikke tenkt på røyk i det hele tatt..

Er ingen andre måter å pakke det inn på, man må bare ha det kjipt en liten stund, så blir det bra etterpå.

Man lurer bare seg selv hvis man tror det skal være en vidunder-kur.

Bare ork å ha en mindre kul periode, så får du masse igjen for det senere.

Skrevet

Noen av oss slutter når testen går positiv... andre får røyketrang og starter å røyke under svangerskap..

Det er jo på det rene at det ikke er bra for ungene våre, men hva skal man gjøre..

For min del er dette 3. barnet og jeg har til nå røykt med alle 3.

(fy skamme... ja jeg vet!)

Ved inngangen til alle 3 røykte jeg omtrent 20 +/- hver dag..

med første barnet klarte jeg trappe ned til 5-10 pr. dag, noe jm var strålende fornøyd med.

Normal fødsel/vekt/frisk.

med andre barnet klarte jeg trappe ned til 10 pr. dag, noe jm var strålende fornøyd med.

Normal fødsel/vekt/frisk.

denne gangen ligger på +/-8 allerede i uke 26+, noen dager er jeg nede i 2 og 5.. varierer veldig, men jeg er langt fra 20.

Hvordan jeg har gjort det denne gangen?

Røyker UTE

(glimrende årstid til å få "hjelp" på.. vind, regn, sno og snø).

Røyker aldri en hel pr. gang.

(utsetter ungen LITT mindre per gang)

Skiftet merke og ruller mest tobakk

(til et ingen andre røyker rundt meg og tobakken gjør det vanskeligere å røyke på impuls..)

Gjøremål SKAL unnagjøres først

(oppvask, klesvask.. osv..)

ALDRI røyke på tom mage..

Det å ta vekk røyken inne ---selv under kjøkkenvifta og i vindu--- hjalp betraktelig..

Man halverer vel dagsforbruket bare ved å ta røyken vekk fra datamaskinen, kjøkkenbordet og koserøyken foran tv'n.

Ringer telefonen, ikke ta den med ut til røykeplassen.. Det blir fort en utkobling av uterøyken.

Ikke røyk andre steder enn ditt faste røykested. Har du kun ett røykested, så minimerer du kjapt antallet når du ikke røyker på besøk, på jobb og i byen på shopping.

Tøm askebeger ute hver kveld eller morgen, da holder du telling på hvor mange du har røyket.

Prøv å sett deg et mål for dagen. Ryker dette, ikke fortvil, men prøv ditt beste.

Men det kjedligste av alt: Røyk ALENE!

Jeg har venner, familie etc, som røyker, og jeg er med dem ut (passiv) men når de er ute så røyker ikke jeg den selskapsrøyken.

Selv tenker jeg på at alle de gangene jeg klarer å la være å røyke på 6 timer, så får barnet mer og mer uttelling av oksygenet fra morkaka.

men...

ALT du klarer å redusere er GULL verdt!

Jeg forstår ergrelsene til alle de ikke-røykerne over hvor teite og idiotiske vi er... men for min del... så hjelper det null og niks..

Det handler jo ikke om at jeg er stokk tett og ikke fatter en dritt..

Det handler om at kroppen min har et behov, hjernen min har ett behov.. og for meg så funket DESSVERRE ikke den blå streken på testen denne gangen heller.

Ære være alle dem som klarer å putte pakka på hylla når de så den blå streken, men... det var itte meg denna gangen heller.. Og jeg fortviler ikke av den grunn.

Jeg gjør mitt beste!

Mer kan INGEN forvente av meg!

Lykke til --- til oss alle!

Vi kan alle hjelpe hverandre med dette... ta gjerne kontakt i mailboksen min om jeg kan være til hjelp...

Jeg trenger jo tydelig hjelp jeg også :)

Skrevet

Jeg sluttet på dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Og det har vært utrolig lett for min del. Har prøvd og slutte før, men da gikk det ikke. Men nå har jo jeg den lille å tenke på.

Skrevet

Har ikke noen spesiell vidunder-medisin for aa hjelpe deg aa slutte. Jeg greide ikke aa slutte naar jeg var gravid forrige gang. Jeg reduserte det til cirka 5-6 om dagen, men greide ikke slutte helt. Det er bare saa vanskelig, fordi det er paa en maate uvirkelig at det er en baby i magen. Men, jeg sluttet den dagen gutten min kom til verden. Det er over to aar siden. Har ikke tatt en sigarett siden da. Hvis du ammer, saa er du mye mer bevisst paa at det du faar i deg gaar gjennom melken til ungen. Og du er mer bevisst paa at ungen kan lukte roeyken. Jeg kunne ikke tenke meg aa ta en sigarett en gang da.

Det er VELDIG vanskelig aa slutte og det gaar ikke over etter to uker. Langt ifra. Jeg hadde lyst paa en sigarett i mer enn et aar eller halvannet etter jeg sluttet. For meg hadde det med a slappe av og ta en sigarett. Det var sikkert mer psykisk enn fysisk avhengighet. Jeg foelte at jeg ikke fikk slappet av paa over ett aar, og jeg var saa sliten, med baby, jobb og alt.

Det eneste som hjelper er aa bestemme seg og slutte. Sett en dag eller dato som har spesiel betydning for deg. Ellers er det lett og si, vel, kan likesaagodt slutte i morgen... Ikke ha daarlig samvittinghet for at du ikke greier det. De foerer bare til at du foeler at det ikke er noe poeng i aa proeve, for det gaar jo ikke alikevel... Ikke la folk som aldri har roeykt gi deg raad eller kritisere deg - de vet ikke hva de snakker om. Du klarer nok aa slutte skal du se. Hvis du ikke klarer det naar du er gravid, proev naar babyen kommer og du maa vaere paa sykehuset ett par dager, det er en bra start.

Lykke til!!

Skrevet

Hypnose hjelper - slå opp på gule sider!

Skrevet

Hei! Jeg røyket for tre år siden og vet hvor vanskelig det er å slutte! Men for meg handlet det mye om å endre min egen tankemåte. Jeg leste blant annet boken "Endelig ikke røyker" og den fikk meg til å tenke litt annerledes. Før jeg leste den tenkte jeg med skrekk og gru på det å aldri mer skulle ta en røyk og hvilke tap jeg kom til å oppleve. Men boken fikk meg til å innse at det ikke er noe tap, men heller et tap å røyke... En annen ting jeg gjorde var nettopp å trappe ned (selv om boken ikke anbefalte det). Jeg "lurte" meg selv med å si til meg selv de gangene jeg fikk lyst på røyk at jeg kunne ta en røyk om en halv time eller time. Veldig ofte hadde jeg ikke så lyst etter en halv time og da droppet jeg den røyken. Men de gangene jeg fortsatt hadde lyst så tok jeg en røyk, uten dårlig samvittighet. For min erfaring er at de gangene jeg fikk dårlig samvittighet så fikk jeg mer lyst på røyk. Denne tankeganen hjalp meg mye fordi jeg ikke tenkte at jeg aldri skulle røyke igjen - hvis jeg hadde tenkt det hadde det bare gjort meg mer røyksugen. Men når suget kom (for eksempel etter middag) så roet jeg meg ned med å tenke at jeg kunne ta en om en time.

Vel dette er bare et lite tips. Og som noen andre har skrevet her så må man være motivert. Jeg var ikke gravid da jeg sluttet og vet jo at det nok kan være tøffere å slutte når man er gravid fordi sugene gjerne blir sterkere! Men samtidig kan det jo være en motivasjon å tenke på at man kan gjøre det for den lille inni magen!

Men uansett lykke til!!! Og tenk at alt du kutter ut hjelper deg og den lille!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...