Gå til innhold

dilemma - ansettelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei - dette har ikke noe med graviditet å gjøre, men jeg satser på å få kloke svar fra kloke hoder her. Eller forresten, det er snakk om ansettelse i mitt svangerskapsvikariat, så det er en liten link.

Uansett, det skal ansettes tre stykker på min arbeidsplass, hvorav en skal erstatte meg. Alle stillingene er for jurister. En venninne av meg søkte. Hun har en grei bakgrunn med halvrelevant juridisk erfaring, men gjorde ikke så godt inntrykk på intervju. Sjefen min spurte meg litt ut om henne, og jeg svarte så godt jeg kunne. I dag kom sjefen inn og sa at hun ikke kunne ansette venninna mi (vi har ikke kjent hverandre så veldig lenge, bare 1,5 år, men siden vi bor på et lite sted ser vi hverandre mye). Hun forklarte hva referansene hadde sagt og at det ikke var noe i veien med venninna mi som person, men at hun utfra samtalene med referansene var blitt klar over at hun ikke ville passe inn hos oss nå. Jeg vet nå en del om henne som jeg kanskje ikke burde visst, og som hun sikkert kunne ha nytte av å vite til senere intervju/ arbeidsforhold. Problemet er jo at dette er taushetsbelagt.

Bør jeg si noe til henne, eller bør jeg holde dette for meg selv?

Kan legge til at vi er rimelig ulike og at vi neppe hadde vært venner hvis vi hadde bodd på et større sted. Det var vel dette som forundret sjefen min litt, siden venninna mi er så ulik meg. Hun hadde vel regnet med å finne noen som lignet litt på meg, kan jeg tenke meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er best å holde det for deg selv,med mindre du ikke vil sette igang et "oppvaskmøte",viss det du fikk vite er litt hemmelig..

Skrevet

Hei.

Er jurist selv. Ble litt nysgjerrig på hva slags type info din sjef fikk om din venninne, som gjordeat hun backet.

Kan du si det her, tro?

Ellers ang. råd, kanskje best å skygge banen, dvs. ikke si noe til henne. Hadde dere stått hverandre nærmere, så kunne du kanksje ha antydet noe indirekte, men ikke slik din situasjon er?

Skrevet

Innhentede referanser er taushetsbelagt, det er jo derfor en tidligere arbeidsgiver kan føle at de gir en ærlig referanse. Det vil bare kunne gi deg problemer å røpe noe sånt og hvorfor skal du egentlig det? For å hjelpe en person du egentlig ikke er en god venninne med? Hun må jo nesten selv finne ut av hvordan hun kan forbedre seg personlig/arbeidsmessig. Hun kommer vel til å spørre deg hvorfor hun ikke fikk stillingen, men da er det jo bare å si at det var andre sterke kandidater med kanskje bedre juridisk bakgrunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...