Gå til innhold

Da Knøtteliten kom til verden :)

Anbefalte innlegg

Jeg våknet opp kl 04.00 onsdag 16.august 2006 (to dager før termin). Forstod ikke først hvorfor jeg våknet, men etter 6 min kom det en sterk kynner, så regner med det var det som vekket meg :) Fikk ikke sove igjen, så ble liggende å se på klokken en stund, og kynnerene kom med akkurat 6 min mellomrom hele veien. Ble lei av å bare ligge der, for var ikke vondt eller ubehagelig, så stod opp. Denne dagen hadde jeg kontoll hos JM, så det var meningen at jeg skulle kjøre sambo på jobb slik at jeg kunne ha bilen, men fornuften sa at det var kanskje ikke så lurt. Men fikk allefall overtalt han til å gå på jobb, for jeg var sikker på at dette kom til å ta tid.

Tok taxi til JM, og hadde såvidt kommet inn døren der før hun sa "du er jo i fødsel jo"...Ble sjekket da, og hadde 3cm åpning (noe jeg allerede hadde hatt i over en uke da, etter modningsakupunktur), men, men, det var igang allefall. Var fremdeles overkommelig, så dro hjem og sov en liten time.

Ringte føden litt utpå ettermiddagen for å høre om vi kunne komme opp for en kontroll, men ble "avspist" med at "nei, du trenger ikke det, du er førstegangs, så dette kommer til å ta laaaang tid, bare hold deg hjemme du". Jaja, prøvde å stole på dem, så vi satte på en film for å få noe annet å tenke på. Jeg stod å hang over en stolrygg, for nå var riene så intense at det var vanskelig å sitte i ro, men fremdeles "bare" hvert 6.min.

Kl 18.30 ringte jeg føden igjen, for nå var det ikke noe kjekt å være hjemme lengre, men nok en gang "hold deg hjemme så lenge du klarer". Det gikk to-tre rier til, så sa sambo at "nå kjører vi!!!!!". Har ikke lange veien til sykehuset, ca fem min, og før vi kom oss dit, så var det kun 2 min mellomrom. Ble lagt til registrering, og det ble konstatert 3cm åpning (fremdeles??? etter 15 timer med regelmessige rier..uff dette blir ei lang natt)

Hadde et ønske om å prøve badekar og akupunktur, og det fikk jeg :) Hadde også lystgass tilgjengelig, men den funket ikke til annet enn å hjelpe meg fokusere på pustingen. JM var jevnlig inne og sjekket hjertelyd og åpning, og nå gikk det fort...ca to timer etter vi kom inn kjente jeg den første pressrien. Vi viste ikke hvilket kjønn vi ventet, så husker jeg tenkte at før midnatt vet jeg om vi får en gutt eller ei jente..for denne ungen skal ut idag (syntes plutselig at 16. var en finere dato enn 17. hihi..)

Vannet gikk mens jeg fremdeles lå i badekaret, og JM fikk det plutselig travelt med å få meg opp (noe som ikke var helt enkelt med nesten konstante rier og bekkenløsning). Det tok bare 3-4 pressrier, så kjentes det ut som om beina sprellet inni magen, og kl 22.18 kom han ut, en liten gutt :)

Leon Fredrik var 2975gr og 48cm lang og 36cm rundt hodet, en perfekt liten skapning!

Jeg synes hele fødselen gikk veldig greit, 18 timer fra første rie, derav var de første 12 timene helt uproblematiske. Er to ting jeg angrer på i ettertid; at jeg ikke bare ble værende i badekaret helt til siste slutt, og at jeg hadde øynene lukket omtrent fra vi kom inn på sykehuset.

Nå er Leon snart 5mnd, og jeg kan ikke forstå hvor tiden blir av, storkoser oss og nyter hvert sekund :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7750513-da-kn%C3%B8tteliten-kom-til-verden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...