Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt på grete roede kurs og ligger på ca 1800 kcal om dagen, fullammer. Det virker plutselig som om jeg ikke har så mye melk lenger.

Er det noen med erfaringer ang dette her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at søstera mi gjorde det.. Hun gikk på epleedikk da.. mye melk, men uten næring..

Skal nok ikke se bort fra at det har en påvirkning..

Skrevet

hm...jeg har tidligere kastet innpå sjokolade og noe godt å drikke hvis jeg har følt at produksjonen har vært lav....da har puppene struttet av melk like etterpå.....nå kan jeg jo ikke gjøre det....

Skrevet

Kan hende du får i deg for lite væske. Prøv å drikke mer vann i tillegg.

Skrevet

trodde ikke man skulle slanke seg når man amma jeg?

Kroppen kunne produsere avfallstfoffene i melka eller noe sånt..

Skrevet

Det jeg vet kan skje, er at miljøgiftene du skiller ut når du slanker deg, går direkte over i morsmelka. Dette er naturlig nok ille for barnet å få i seg... Jeg fikk beskjed av jordmødrene på sykehuset om at det var veldig viktig at jeg ikke slanket meg før jeg var ferdig med å amme.

Skrevet

må nok slanke meg så jeg ikke forblir en ufyselig hval.......

og vann drikker jeg mere enn nok ca 3 liter om dagen og 4 dl melk, og litt under 1 liter te....

jaja, vi gav han mme.....

Skrevet

Hehe, tenkte jeg skulle være en ufyselig hval til jeg var ferdig å amme :-)

Skrevet

du kan nok det hvis du ikke gjør det på et sunt vis. men på grete roede kur så får du jo i deg det du trenger av næringskildene , og det sies jo at den næringen babyen tar tilsvarer en to ekstra skiver med brød og leverpostei og et glass melk om dagen.. så hvis du følger grete roede men kanskje spiser en ekstra brødskive så går det sikkert bra.

men av erfaring så vær forsiktig, jeg var/ er ikke flink å ta vare på meg selv etter fødselen, har gått den nesten 22 kilo siden fødselen for ni uker siden- resultat : litt stress før jul og vips melken var borte... hadde nok litt lite fra før da kanksje- vi spekulerer i det hvertfall.

menjeg hadde absolutt ingen matlyst, og med underlivet og alt bakover fult av sting fristet det da ikke å reise seg opp fra sofaen for å hente mat jeg ikke ville ha, og der resulterte i at jeg ikke trengte mat... nå er jeg bare inne i en ond sirkel der jeg blir sulten men tror jeg ikke har tid til å lage meg mat og så er jeg plutselig ikke sulten lenger og glemmer alt. Og oppi det hele så måtte jeg kutte ut alle melkeprodukter og gjærprodukter siden MieSofie fikk så innmari vondt i magen av det og da ble det vanskelig å lage mat også- hva spiser man da??!

nå er jeg blitt litt flinkere og har de siste to dagene fått i meg to mellom små måltider om dagen, pluss litt frukt, og litt snop, hihi

så med litt unødvendig info på slutten der så gjør det hvertfall på en sunn måte! og pass på å få i deg litt ekstra... kjempe surt å miste melken sånn når det er min egenslyld ( trøster meg med at jeg nok måtte startet med erstatning uansett siden tulla ikke la på seg noen ting:( )

Skrevet

Hei!

Jeg har mistet melken tre ganger nå, alle gangene har jeg redusert på matinntak:-( har fått tilbake melken ved å ligge til sengs og puppe puppe og atter puppe, he he. Så til mamman til Mie Sofie, det er ikke for sent å amme litt! Filip får også ei flaske til kvelden mest fordi homeopaten anbefalte det med litt malt i for magesmertene...

UANSETT, her er det jeg fant inne på ammehjelpen om temaet...Har begynt på ny med slanking, og det går uten at melken blir borte, men må spise mer enn jeg ville gjort uten amming...Og det gjør jeg så gjerne:-)

Råd til deg som vil gå ned i vekt mens du ammer:

Vekttap hos ammende

De som fullammer, begynner som regel å gå ned i vekt uten å gjøre noe aktivt for det, etter omtrent et par måneder. Gjennomsnittlig vekttap er ½ - 1 kg i måneden, og for de som er normalvektige er det ikke anbefalt å gå ned mer enn dette. Det anbefales ikke å hardslanke seg under fullammingen.

De som er overvektige, kan antakeligvis gå ned litt mer uten at det påvirker melkeproduksjonen. Men et inntak på mindre enn 1500 kcal per dag, gir for de aller fleste nedsatt melkeproduksjon. Et såpass lite inntak av kalorier fører også til økt frigjøring av miljøgifter fra fettvevet.

Studier kan viser tydelig at om du bare minsker inntaket av kalorier for å gå ned i vekt, gir dette et stort tap av muskelmasse, og mindre tap av fett. Trimmer du i tillegg til å redusere kaloriinntaket (etter at fullammingsperioden er over), beholder du muskelmassen og mister nesten bare fett. Energiske treningsturer i treningstøy og med barnevogn er flott!

Man må selvfølgelig observere barnets tilstand og vekt når mor aktivt går ned i vekt. Også mor bør vurdere egen helse og livskvalitet for at slankingen ikke skal gå utover noe av dette.

Hvilket fett går i melken?

Noe av fettet som er i morsmelken kommer direkte fra mors fettlager; fra hofte og lår. Noe kommer også fra kosten, så et sunt kosthold med nok fiskeoljer og gode andre oljer anbefales. Det vil si myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør. Noen velger å spise økologisk for å unngå sprøytemidler under graviditet og amming.

Trening mens du ammer

Det er kjempefint at du trener litt mens du ammer. Noen lurer på hvor hardt de kan trene uten at det påvirker ammingen. Så lenge du får nok hvile og får i deg tilstrekkelig med næring, vil ikke treningen gå utover melkeproduksjonen.

Hvis du trener hardt, slik at du produserer melkesyre under treningen, kan det en sjelden gang hende barnet avviser brystet rett etter treningen. Melkesyre gir melken en syrlig/bitter smak, men det er ikke farlig, og går over etter en stund. Jo fullere brystene er mens du trener, jo fortere vil melkesyra gå over etter trening. Med ”tomme” bryst, kan det ta opptil en halvtime før den syrlige smaken er borte. Vask brystene før du ammer hvis barnet reagerer; melk eventuelt ut 3-5 ml av hvert bryst, og kast melken. Hvis barnet fortsatt reagerer, må du vente litt til før du ammer.

Råd til deg som vil gå ned i vekt mens du ammer:

* Ikke gå aktivt ned i vekt mens du fullammer

* Etter fullamming, kan normalvektige redusere kaloriinntaket til 1800 i døgnet, men ikke særlig mindre enn det

* Overvektige kan klare seg på noe mindre, men ikke mindre enn 1500 kalorier i døgnet

* Trim er minst like viktig som redusering av matinntak

* Vær obs på melkesyre om du har trent hardt

* Ikke gå aktivt ned i vekt mens du fullammer

* Etter fullamming, kan normalvektige redusere kaloriinntaket til 1800 i døgnet, men ikke særlig mindre enn det

* Overvektige kan klare seg på noe mindre, men ikke mindre enn 1500 kalorier i døgnet

* Trim er minst like viktig som redusering av matinntak

* Vær obs på melkesyre om du har trent hardt

Skrevet

Nå er jeg på slankern da, men da jeg ammet merket jeg noen ganger at melken minsket, en dag med masse sjokolade og nammis da, gjorde susen ! Melken var tilbake for FULLT !

Skrevet

Jeg har sett mange hvaler, men ingen av dem var ufyselige!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...