Gå til innhold

mycoplasma lungebetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har hatt det? Hvor lang tid tok det før du ble frisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det da jeg gikk siste året på videregående. Jeg hanglet med høy feber (39-40) i nesten tre uker, hostet og pep i brystet og var slapp og dårlig. Gikk til legen tre ganger for å be henne om å finne ut hva det kunne være. Hun lyttet til brystet og mente at jeg var kraftig forjølet på grunn av et virus, og at det skulle gå over av seg selv. Deretter ble jeg sendt hjem igjen. Dro meg opp på skolen, og det var en kamp hver dag. På slutten var jeg totalt utkjørt. Det var eksamenslesing og mye å gjøre. Så da jeg gikk til henne siste gangen forlangte jeg at hun skulle ta blodprøver av meg. Hun tok crp, og sendte meg øyeblikkelig til sykehus, ettersom denne var skyhøy. Jeg hadde det de kalte atypisk pneumoni. Dobbeltsidig lungebetennelse, og det var mycoplasma. Jeg var veldig dårlig, lå med rundt 40 i feber i nesten to uker på sykehuset. Dette var fordi de måtte dyrke bakterien for å være sikker på hva slags behandling jeg skulle få. De prøvde fem ulike typer antibiotika som jeg fikk intravenøst før det endelig begynte å snu gradvis. Feberen begynte å synke, og to dager senere kunne jeg reise hjem. Men jeg ble sykemeldt fra skolen i tre uker (fikk hjemmeundervisning på grunn av dårlig immunforsvar etter all antibiotikaen) for å hente meg inn. Det tok lang tid å komme til hektene igjen, selv om jeg var i min mest vitale alder. Det tok vel et halvår før jeg kunne ta meg en joggetur slik som jeg hadde gjort før jeg ble syk. Da jeg skulle tilbake til fastlegen min noen uker etter for å sjekke at antibiotikaen hadde fungert, var det tydelig at hun var flau over at hun ikke hadde tatt meg på alvor. Prøvde å ro seg i land med å si at jeg så jo så frisk ut når jeg kom til henne tidligere. Svarte henne at jeg skulle huske å droppe dusjen før jeg kom til henne neste gang, sånn at jeg virkelig så shabby ut... Det er viktig å lytte til kroppen og insistere på behandling hvis du mener det er det rette. Flere jeg kjente hadde det samme (altså mycoplasma) og hadde ikke reagert mye mindre. Det kan hende at det var fordi de ble tatt på alvor allerde første gangen de troppet opp hos legen sin. Et godt råd jeg vil gi deg er å ikke presse deg selv, men hente deg inn i kroppens eget tempo. Hvis man presser seg selv til å komme tilbake til normalen, kan det ofte bare ta enda lengre tid før man er helt frisk igjen. God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...