Mille-k Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Jeg har en datter som er to uker. Jeg ammet sønnen min i ni mnd, men denne gangen sliter jeg veldig med ammingen. Brystvortene mine blør og uansett hva jeg smører de med, går med de hengende til tørk etc.. så gror de ikke. Av en eller annen grunn er melken i det ene brystet borte.. så der suger hun bare en liten stund, håndpumpe eller håndmelking gir ikke en dråpe (synest det er rart siden jeg fikk det til sist). Jeg er desperat!! Det jeg lurer på er hva slags mme dere gir, hvor mye den nyfødte drikker på ett måltid. Har dere noe oppi melken for å unngå treg mage??
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 Prøv med skjell (husker ikke helt hva de heter) på brystvortene, skal virke raskt og bra! (ble ikke svar på spørsmålet da..)
Klippskare Skrevet 11. januar 2007 #3 Skrevet 11. januar 2007 Jeg brukte collett når hun var 2 uker.. bruker det enda! har litt maltekstrakt oppi melken. Hun drakk ca 120-140ml da...
jente06OGgutt09 Skrevet 11. januar 2007 #4 Skrevet 11. januar 2007 jenta mi er 5 uker nå, vi bruker nan ha1 fra apoteket... når hun var 2 uker drakk hun ca 90 ml.. nå drikker hun 120 ml, noen ganger mer.. oxo har vi maltextrakt oppi... for at hun ikke skal få så vondt imagen
Gjest Skrevet 11. januar 2007 #5 Skrevet 11. januar 2007 Vet ikke hva de brukte på barsel, men jeg har bare gitt nan hele tiden, uten noen problemer ! Tror det er litt ulikt hvor mye de drikker... Teodor begynte på 30 ml helt fra det første og økte så til 60 ml og oppover... Husker ikke helt jeg... Bare lag litt å la barnet regulere selv, det gjorde jeg i allefall !
Mini&Meg Skrevet 11. januar 2007 #6 Skrevet 11. januar 2007 Har du prøvd sånne brystskjold en stund så sprene får gro? Det kan hjelpe. Mini ville aldri suge så jeg måtte begynne med mme da han var rundt 4 uker da begynte melken å minke (pumpet meg til da) Da begynte jeg med NAn,men han gulpet så fælt at jeg begynte med Hipp, og det bruker vi fortsatt. Jeg syntes denne var litt mildere for magen hans og den er glutenfri. Husker ikke helt hvor myehan drakk i strten men tror det var rundt 100 ml per måltid. Lag litt ekstra så gir du til hun ikke vil ha mer. Du merker fort når du må øke mengden. Mot hard mage brukte jeg litt malt i melken, mengde der må du bare prøve deg frem på. For noen holder det med malt i en flaske om dagen, men her måtte vi ha litt i alle. Lykke til =)
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #7 Skrevet 11. januar 2007 Jeg synes du skal gi barnet ditt mme med en gang. Du har prøvd, og det er dessverre slik at amming ikke alltid fungerer. Opplevde akkurat det samme selv. Jeg begynte å gi ca 70-80 ml med NAN for hvert måltid, du merker fort når større mengder trengs. Jeg pleier å ha oppi litt maltekstrakt for hver flaske, tror man beregner ei halv teskje på en hel flaske? Det fungerer iallefall her. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #8 Skrevet 11. januar 2007 ...forsøkte forresten med brystskjold også, men fikk ikke noen effekt ut av det. Men det er jo selvfølgelig verdt forsøket:)
Jerry 82 Skrevet 11. januar 2007 #9 Skrevet 11. januar 2007 Hvis du har litt sviskesaft eller maltekstrakt i melken så forhindrer du løs mage Hadde samme problemet selv, og måtte ha pencilinkur og smøre med hydrokortison for at sårene endelig skulle gro! Hvis du vil gi de et forsøk så få tak i nesespray som du tar før du ammer så kommer kanskje melken fortere Hvis barnet reagerer på vanlig nan, så er nan HA (kjøpes på apotek) mildere mot magen, lettere å bryte ned. Mange nyfødte som reagerer på melkesukkeret!
Sina73 Skrevet 11. januar 2007 #10 Skrevet 11. januar 2007 Jeg har gitt NAN helt fra fødsel. Husker ikke hvor mye han tok ved 2 ukers alder. 70 ml kanskje? Har hatt i malt hele tiden. Da han var 2 uker tok jeg bittelitt ytterst på t-skjeen i hver flaske.
Mille-k Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 11. januar 2007 Jeg har forsøkt brystskjold, men hun brekker seg når hun får den inn i munnen. Ikke får jeg henne til å gape høyt nok heller. Problemet er nok brystvortene mine, de er ganske så flate. Orker ikke at det skal være ett h... hver gang barnet mitt skal ha mat. Hun skal få fra puppen med melk i, men jeg må avlaste det brystet. Kommer til å ta kontakt med ammepoliklinikken i morgen, men forferdelig frustrerende dette. I tillegg skal jeg på sykehuset og opereres på mandag, så det blir så mye på en gang... Tror datteren min blir lykkeligere med en avslappet mor, enn av en stresset mor som piner ut litt morsmelk.. Selv om jeg selvsagt allerhelst skulle ha ammet. Takk for råd.
Bølle&Frøet Skrevet 11. januar 2007 #12 Skrevet 11. januar 2007 Min lille får Collett, det er det samme som han fikk på sykehuset. Jeg har litt malt i. Fungerer kjempe bra. La babyen få mat til den er mett, det er forskjellig fra barn til barn hvor mye de trenger. Lykke til!
Gjest leelu23 - fikk Tobias 2/12-06 Skrevet 11. januar 2007 #13 Skrevet 11. januar 2007 Jeg har gitt nan1 fra fødsel av. Jeg må ha en hel t-skje i hver flaske - i tillegg til å blande "tynnere" blanding. dvs. en pulverskje mindre enn angitt på pakken fordi han har slitt med forstoppelse. Det var helsesøster som ba meg gjøre dette. Det gjorde ingenting da det er veldig mye mat i mme og han legger fint på seg. Han er 1 mnd og 9 dager og spiser aldri over 100 ml i ett måltid. Spiste 50-70 ml pr.måltid når han var nyfødt. Prøv deg frem- alle babyer er forskjellige
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #14 Skrevet 11. januar 2007 Hvis du vil fortsette å amme, få resept på nesespray som hjelper på melkerefleksen:-) Har en venninne som hadde samme problem som deg, men det løste seg etter 3-4 uker. Lykke til!! (Min gutt fikk både mme og pupp fra han var ca 6 uker)
Mamman til Eline & Fredrik Skrevet 12. januar 2007 #15 Skrevet 12. januar 2007 Vi har gitt NAN helt fra begynnelsen. På sykehuset fikk hun 25 ml:) men det økte raskt. Husker ikke så lenge etter at vi kom hjem drakk hun 50 ml og ville ha mer. Vi trodde ikke magen klarte det, men det holdt seg nede alt sammen! De øker raskt, men er jo ikke sikkert hun har økt ennå, så prøv deg frem:) Totalt i døgnet trenger hun 15% av kroppsvekten (10 % etter ca 3mnd - vi merket at det gikk ned igjen...) Dvs veier hun 4000 g, trenger hun 600 ml i døgnet:) Men la magen utvide seg først. Gå inn på flaskemelk forumet hvis du trenger mer hjelp, der forsvinner ikke trådene så fort, og så har du oss flaskemammaer der;) Lykke til!
Da HarViTreUnger Skrevet 12. januar 2007 #16 Skrevet 12. januar 2007 Vi begynte med Nan HA (hyperallergen) til vår sønn da han var 2.5 mnd. Vi prøvde vanlig Nan også, men han fikk vondt i magen av den. Jeg ville anbefalt deg å begynne med HA og så gå over til vanlig Nan etterhvert. HA kan kjøpes på apoteket. Vil også anbefale deg å ta en titt innom debatten Flaskemelk. Der er det mange gode tips )
Tupsi Skrevet 12. januar 2007 #17 Skrevet 12. januar 2007 Vi brukte NAN HA 1 til hun var 4 mnd,vi hadde oppi 1ts malt ekstrakt i en flaske med melk om dagen.Noen bruker mere men du må bare prøve deg fram
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 12. januar 2007 #18 Skrevet 12. januar 2007 Mina fikk mme på sykehuset da jeg fikk melk veldig sent, men når den endelig kom så var hun så svak. Hun slet seg ut på å suge stakkars. Jeg har gitt Nan hele tiden.. Gir litt malt oppi en gang i døgnet.,.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå