Gå til innhold

Ammehjelpere...????

t-79 og Jakob+ spire:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

har slitt med ammingen, først ville ikke lilllegutt ta puppen, så fikk jeg brystbetennelse og ble lagt inn på sykehus i to dager- lillegutt hadde også gulsott og ville heller sove enn å spise.... dette førte til at jeg ikke fikk mye melk. har prøvd alt, ammdete, havregrøt, lagt til ofte, pumping...... tilslutt hadde vi npoen tøffe økedager forrige uke som heldigvis gav meh litt mer melk........

men nå er det pån igjen- har en sprekk i den ene brystvorta som blir som et åpent sår hver gang lillegutt suger, bruker skjold på og det er litt bedre, men det gror ikke :( var hos legen i dag, og hun hadde ikke mye peil, men fikk tatt noen prøver da, bl a en CRP som vistte 24, det var visst litt høyt, så nå skal jeg ikke amme fra det brystet, men gi flaske og pumpe for så å kaste den melka jeg pumper ut.........

Legen var usikker men mente dette var beste løsningen........ hmm, jeg ser ikke helt løsningen i det da men, sprekken blir jo ikke borte selv om jeg pumper...

Er det noen som vet at det ikke er bra å amme om man har CRP på 24?? venninner av meg har hatt mye høyere og ikke fått beskjed om at de må kutte ut amminga...

Har noen et godt tips for å få sprekken til å gro......??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på ammepoliklinikken da jeg hadde en sprekker som aldri grodde (hver gang det ble skorpe ble den sugd av...), og der pensla de med lapis. Måtte gjøre det tre dager på rad, og da grodde det. Hadde fått gule stafylokokker i sårene, så måtte få antibiotikakur også.

Skrevet

takk for svar :)

hvor er ammepolikliniken da?? kunne du amme mens du holdt på?

Skrevet

Først må man finne årsaken til at det blir sprekker..sugetak /stillling..se ammehjelpen.no

Du kan amme fra brystet om du har crp på 24(spiller ingen rolle for ammingen) - men det kan være lurt at brystet får pause mens det gror.

Du må få tatt prøve av såret - be legen kontakte Norsk kompetansesenter for amming på riksen - de er der for hjelpe uvitende leger ;-)

La brystknoppen få mye luft smør gjerne med melk ra brystet., evt simplex øyesalve

Kontakt gjerne ammehjelpen og for råd - men du finner mye info på hjemmesiden

Lykke til

Skrevet

Spørs nok litt hvor du bor, jeg bor i Trondheim og her har de startet ammepoliklinikk på sykehuset. Men ellers bør du nok høre på ammehjelperne.

Jeg kunne ikke amme på fire timer etter at de hadde pensla med lapis, men det ble bare gjort på den ene sida, så da var det jo ikke noe særlig problem.

Skrevet

Hei!

Tok legen bakterieprøve eller sopp-prøve fra brystknoppen? Ser melken normal ut eller er det klumper i den?

Hvis melken ser normal ut og du har et friskt barn som ble født til termin så hadde jeg ammet på det vonde brystet også. Et godt tips som hjalp meg veldig når jeg hadde en sånn sprekk var å snu barnet og amme i tvillingstilling, da avlastes det vonde området og det får tid til å gro. Jeg merket stor forskjell bare iløpet av ett døgn og jeg ammet i den stillingen i 2-3 døgn også var sprekken helt borte.

Hvor lenge er det siden du fødte forresten? Jeg spør litt med tanke på CRPen..

Skrevet

Saa lenge melken er make i utseende paa begge puppene, ikke puss og saann er det ingen grunn til aa ikke gi den til baby? Blomman? Gir du den med kopp saa faar du ikke troebbel med tillegging senere. Og saa maa du finne deg en ammehjelper!

Skrevet

tusen takk for svar!!! melken er helt fin den, ikke klumper el...... fødte for fem uker siden- og sprekken kommer av at han sugde feil i begynnelsen, hadde sår på begge brystene, på det ene grodde det fint, på det andre har det altså ikke grodd..... legen tok bakterieprøve i dag, men hun skjønte ikke helt hvorfor hun skulle ta det da, jeg måtte nesten tvinge henne (;-))

Men for sprekken er det samme å amme som å pumpe meg, ikke noe mer skånsomt og jeg har så lyst å amme, er så redd for å få mindre melk, da vi allerede har slitt med det........

jeg skal se på nettsiden til ammehjelpen, men kan jeg ringe dem liksom?*? har de noe kontor man kan komme på??

(i oslo)

Skrevet

På ammehjelpens sider ligger en liste over ammehjelpere du kan ringe. Eller du kan sende mail. Om det er like ille å pumpe seg villet jeg ammet, men prøvd en annen stilling. Ring legen om et par-tre dager og purr på svaret av prøven, og skal du tilbake bør du ta med utskrift av dette (eller link):

http://www.rikshospitalet.no/content/res_bibl/5028.pdf

http://www.rikshospitalet.no/content/res_bibl/5029.doc

Det heeeeelt utrolig hvor lite leger vet om amming...

Skrevet

Du har fått mange gode tips, og du vil sikkert få god hjelp av ammehjelper, men jeg deler gjerne min erfaring allikevel:

Jeg slet også med dype sprekker i hver brystvorte, og infeksjon der. Det eneste som hjalp meg var å håndmelke brystene, det er mest skånsomt, og gi melken med flaske. Tok et bryst noen dager, (bet tennene sammen og ammet det andre brystet) så melket det andre noen dager senere. Håndmelket ikke begge samtidig da jeg var redd for han skulle få brystvegring. Det tok meg ca en uke med mye jobb, men sårene grodde, og ammingen har ikke vært noe problem siden. Jeg fikk også behandling mot infeksjonen, fucidin salve. Jeg bruker også "brystvorte crem" for å holde knoppene myke og det hjelper minsten å få bedre tak.

Før jeg tok kontakt med helsesøster prøvde jeg å pumpe meg i håp om at det var mer skånsomt, men pumpa var like "hardhendt" som babyen mot puppene mine, så det hjalp ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...