Klara77 Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Jeg har et lite lager morsmelk i fryseren som jeg har jobbet riktig hardt for. Trodde jeg hadde gjort alt som jeg skulle, men noe av melka jeg har tatt opp har likevel blitt harsk etter kort tid (under en mnd). Fryseren er ny og skal fungere bra (egen fryser på kombiskap), jeg har brukt sterile begre og frosset melka rett etter den er pumpet ut. Noen som har peiling på hva som går galt????
Gjest Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 Hva mener du med at den er harsk? Hvis du mener at den har skilt seg litt så er det vanlig med morsmelk. "Fløten" flyter til toppen, mens den er tynnere resten. Dette gjør ingen ting. Når du tiner den bare rister du litt på den, så blander det seg igjen.
Klara77 Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2007 Nei, nei, harsk betyr jo at fettet i melka er blitt dårlig (harsknet), slik som smør kan gjøre. Melka luktet skikkelig stramt og ekkelt, og smakte deretter. Var helt ødelagt og ubrukelig. Kunne være interessant å høre om noen andre har opplevd det samme eller om noen har ide om hva som går galt!
Hoppetussa Skrevet 11. januar 2007 #4 Skrevet 11. januar 2007 Det hender den blir det når den har vært fryst ja.Helt vanlig. Du har ikke gjort noe feil. Det optimale er å tine den i kjøleskap, ikke ute, men det vet du sikkert.
beky Skrevet 11. januar 2007 #5 Skrevet 11. januar 2007 Må fryses varm, men den kan harskne allikevel..
Mille-k Skrevet 11. januar 2007 #6 Skrevet 11. januar 2007 Sånn gikk det alltid mer mormelken jeg frøs, luktet surt og måtte kastet hver gang. Jeg aner ikke hvorfor, det skal jo være mulig å fryse melken..
Hoppetussa Skrevet 11. januar 2007 #7 Skrevet 11. januar 2007 Det eneste svaret er dessverre "det er sånn det bare er for noen".
Expat Skrevet 11. januar 2007 #8 Skrevet 11. januar 2007 Dette hender i blant. Det er viktig at du ikke har melken i selvavrimende fryseskap. Dobbeltpakket (beholder inni en stor plastboks) nede i dypfrys er allerbest. Det er mange barn som tar melken selv om den smaker litt saapete. Og det er de som maa forvelle melken foer frysing, det blir jo ikke antistoffer i melken, men det er allikevel bedre enn mme! Det som skjer er at du har ekstra effektive fettnedbrytningsenzymer i melken din, og da harskner fettet liksom litt. Du kan lese mer om forvellingen her: http://www.llli.org/NB/NBJulAug98p109.html "Odor of Human Milk Under most circumstances, fresh human milk has a mild, slightly sweet scent. Occasionally, human milk that has been frozen and thawed may smell soapy and may be rejected by the baby. In Breastfeeding: A Guide for the Medical Profession, Ruth Lawrence, MD, postulates that for some mothers, milk stored in a self- defrosting freezer may have had changes in its lipid structure due to the freeze-thaw cycles that occur in such freezers. In a few cases, mothers have reported that their milk began to smell soapy as soon as it cooled, regardless of whether it had been frozen. "When these mothers heated their milk to a scald (not boiling) and then quickly cooled and froze it," writes Lawrence, "the effect was not apparent and their infants accepted the heat treated milk. That process inactivated the lipase (fat-digesting enzyme) and halted the process of fat digestion." However, high heating may lower some nutrient levels, including ascorbic acid (vitamin C). If the milk already smells sour, heating will have no effect on flavor or smell. Milk that smells rancid likely is, and should be discarded."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå