mammatilsommeren Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 hei! Grunn min jobb er jeg veldig nysgjerrig på hva dere, som mødre eller pappaer synes om vogner som er forovervendte i forhold til vogner som du kan ha barnet begge veier!!! Det har vært så mye spekulasjoner om det. Trenger noen tips fra dere som er og har vært gjennom denne perioden med vogntrilling! Men da mener jeg fra 6 måneder og oppover, da barnet kan sitte i sportsdelen! Ut fra det jeg forstår, så er barnet nyskjerrig på lukt, farger lyd og bevegelser og ville nok tro at barnet ble roligere av den grunn! jeg har ingen barn selv, men vil gjerne høre deres mening! Noen føler jo seg trygge i å ha barnet mot seg, andre ikke! tar i mot all slags tips!
SlENNA Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 har hørt at de minste bør sitte mot foreldrene, da de kan bli overstimulert når de sitter andre veien av for mange inntrykk. jeg hadde han vendt mot meg til han var ca 2 år, da kjøpte vi ny vogn som kun var den andre veien. savner litt den kontakten vi hadde da han satt vendt mot meg, men tror det er morsommere for han å se litt mer nå.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 Helt på siden av det du spør om, vil jeg gjerne si noe om valget mellom 3 eller 4 hjul: 3 hjul er absolutt lettest å kjøre i trange butikk-omgivelser, ikke minst når du har begge hender på styret. Du kan svinge "på en femøring" uten å løfte for- eller bakhjulene. MEN! Ute i byen når du skal opp på fortauskanter, og kanskje leier barnet (eller søsken) med ene hånda, og bare har en hånd til vogna? Da er det mye bedre med to forhjul enn med bare ett. Og når bakken heller på tvers av kjøreretningen? Da er det upraktisk med svingbart forhjul. Selvsagt kan forhjulet "låses" på en 3hjuling, men det gjøres ikke fra styret. Og i praksis vil man nok ikke bøye seg ned og låse/løse forhjulet annethvert minutt på en tur ettersom underlaget forandrer seg. Når man trenger å flytte vognen sidelengs, f.eks. for å gjøre plass til en vogn til på buss eller trikk? 4-hjuls vogner kan vrikkes bortover ved at man vekselsvis letter litt på forhjulene og bakhjulene. Dette er mindre bekvemt med en vogn som bare har ett hjul på bakken når du letter på bakhjulene. Til sammen har jeg beskrevet fire situasjoner, og 3 hjul er klart best i kun en av dem. Dessverre er det denne ene situasjonen foreldre blir bedt om å prøve ut, nettopp i en (ofte trang) butikk.
Franzen Skrevet 12. januar 2007 #4 Skrevet 12. januar 2007 Jeg har hatt flere alternativer, både "tradisjonelle" 4-hjulinger hvor du kan velge sitteretning, og en 3-hjuls med kun forovervendt sitteretning (UJ OTH). Vi har et barn på litt over 2 år. Jeg tror nesten ikke jeg kunne valgt bare en av dem, siden jeg enda ikke har funnet "den ultimate vognen". Jeg er enig i noen av sammenlikningene til Anonym over ang 3 eller 4 hjul, men jeg har likevel vært mest fornøyd med min 3-hjuling ang fremkommelighet og trilleegenskaper. Jeg kan tilføye at jeg er glad i å trille på "tur" (les grusveier og litt mer ulendt terreng). I så måte er lufthjul en forutsetning. Vi brukte først en 4-hjuling med bag og senere sportsdel mot meg, før vi kjøpte en UJ OTH ved ca 7 mnd. Barnet har vært fornøyd med denne og sovet svært godt (bruker den som sovevogn hjemme i helgene enda). Sittedelen er lang og det er god plass. Jeg var bekymret og det var et problem at det ikke var justerbart fotbrett, men dette har vist seg å være uproblematisk. Jeg har vært godt fornøyd med trilleegenskapene. Det er enkelt å låse forhjulet, og det hender det er praktisk. Det følger ikke "fottrekk" med til vognen, men et fra Brio passer helt greit. Jeg synes det heldekkende regntrekket kan bli litt "tett" når det feks bare duskregner eller bare blåser litt. Det jeg nok har savnet har vært å kunne ha barnet mot meg i de sammenhenger han har vært våken på tur eller har måttet sitte i vognen litt lenge. Det har ikke skjedd ofte, men har vært desto mer kjipt de gangene det har skjedd. Jeg har derimot merket at barnet har lettere for å sovne hvis det sitter vendt fra meg. Jeg pleier å henge et helseteppe forran åpningen. Hadde OTH hatt en modell med vendbar sittedel hadde jeg helt klart kjøpt denne. Det ideelle må være en vendbar 3-hjuling med lufthjul. Tautonia S3 har ikke lufthjul. Quinny comfort (den "alle" har) har lufthjul, men er bred, tung og vinglete. Jeg har prøvd den flere ganger, og flere jeg kjenner liker den ikke etter å ha hatt den en stund. De blir "slarkete". Jeg kommer nok til å bruke 3-hjulingen til mitt neste barn også, men ikke kun denne. Jeg kommer nok til å kjøpe en bag til vognen (har kun sportsdelen nå) og bruke denne så lenge det går (de er ganske små). I en periode deretter vil jeg nok kanskje benytte en annen vogn (feks 4-hjulingen med bag eller vendbar sittedel) en stund før jeg igjen bruker UJ OTH med sportsdel. Men de fleste vil kanskje bare ha en vogn - og da tror jeg man må tenke på hva som er viktigst for barnet og seg selv. Bosituasjon (trapper - lett bag?), by/land, værforhold (lunhet), bil og plass, lagring, osv. Jeg trodde jeg bare trang en vogn, men har vel 4... Den første vogna står nå i barnehagen som sovevogn, 3-hjulingen er "helgevogn", en bagvogn og en gammel sovevogn (simo kombi) er paket bort til nestemann kommer. Sovevogn på verandaen er forøvrig kjempekjekt. Jeg tror de fleste (nestenalle jeg kjenner) ender opp med flere vogner likevel, og da kan man kjøpe litt til forskjellig bruk. Muligens litt utenfor tema dette her, men, men...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #5 Skrevet 12. januar 2007 Har hørt at barn skal faktisk sitte vendt mot foreldrene helst. Fordi barna leser foreldrenes utrykk i hva som skjer rundt dem, blir de redde for noe, er det trygt at mamma's fjes viser at det er ingen fare osv. Men så har man jo de barna som må sitte motsatt vei, for å holde ut tur i vogn;) Så mitt råd er at små barn sitter mot de som triller, men at man kan ha mulighet til begge veier.
Brugle Skrevet 14. januar 2007 #6 Skrevet 14. januar 2007 Jeg har hele tiden hatt barnet vendt mot meg. Da hun var liten ville jeg ikke i verden gjort det annerledes. Det er veldig godt med kontakten man har, det er lett å følge med barnet, og stunden kan brukes til å prate med barnet, ikke bare se verden. Dessuten ser jo barnet også verden på siden av vogna. Nå som barnet er større, er det ofte ting hun vil følge med på. Da ser jeg det (lettere å se slike behov når barnet er vendt mot meg?), og flytter meg ofte til siden eller snur vogna så hun får sett så lenge som mulig. Tidvis kunne det nok vært greit om hun kunne sitte forovervendt. Det går egenlig an; vi har en Simo duo. Men det er så knøvlete å snu sittedelen at det orker jeg bare ikke. Da vi brukte bagen, hendte det jeg tok den av, men det var så tungt at jeg ble svett. Kanskje det går an å smøre? Det er i alle fall ikke meningen at det stadig skal gjøres, verken å ta av bag eller snu sittedel ! Angrer litt på at jeg ikke kjøpte kombivogn. Ser at med en "basson" e.l. skifter man retning ved å bikke håndtaket over barnet. Virker kjempesmart.
børdi Skrevet 4. februar 2007 #7 Skrevet 4. februar 2007 hehe har jeg aldri tenkt over, minsten har sportsvogn nå og han sitter fra meg, han er 8,5 mnd. kan aldri tenke meg hva som skal være skadelig med det.
2 søte småpiker Skrevet 4. februar 2007 #8 Skrevet 4. februar 2007 Den første vognen vår måtte datteren min sitte vendt fra meg. De første dagene trivdes hun ikke i det hele tatt og var ganske sutrete, sikkert rart å gå fra å se mamma hele tiden til å være alene på en måte. ELlers gikk det fint i et par mnd, hun trives greit, men jeg likte det IKKE. Syns det var fælt å ha så lite kontakt med henne, pluss at etterhvert som hun ble større og mer og mer nysgjerrig vardet tungvindt hvis jeg skulle vise henne noe, eller snakke om noe, da måtte jeg jo gå foran vogna for at hun skulle se hva jeg pekte på. Vi kjøpte ny vogn( hun er nå et år) og vi trives mye bedre med å ha kontakt med hverandre når vi går på tur. Om jeg kunne valgt på nytt hadde jeg Aldri kjøpt en vogn der hun Kun kunne være vendt bort fr meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå