anaina Skrevet 11. januar 2007 #1 Del Skrevet 11. januar 2007 Etter et drøyt år med mislyket prøving har vi brukt en hjemmetest, men resultatene peker i den retning jeg fryktet, alt er ikke som det skulle i rognposen... Så hva gjør vi nå? Jeg har spurt om det samme på Bli Gravid-forumet, men fikk ikke så mange svar, og hodet er fullt av spørsmål. Mye kan sikkert legen svare på, men jeg lurer NÅ. Skal vi gå rett til spesialist (på hva?) eller gå via fastlegen(vi har bestilt time). Hva kan man gjøre når sædkvaliteten er dårlig (lavt antall, vet ikke noe om svømmedyktighet ennå), er det noe man kan gjøre selv? Hva kan evt. legene gjøre, kan de "hjelpe til" på andre måter enn prøverør, eller må vi belage oss på full IVF-pakke med hormonkurer og det hele? Håper noen kan svare. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7745631-d%C3%A5rlig-s%C3%A6dkvalitet-hva-skjer-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kick80 Skrevet 11. januar 2007 #2 Del Skrevet 11. januar 2007 Jeg ville for det første ha tatt en sædtest på sykehuset, sånn at dere er sikre på resultatet. Det får dere sikkert rekvisisjon til hos fastlegen. Det er forskjell på å ha nedsatt kvalitet og være infertil. Dersom antallet svømmere er lavt, så er det en del ting dere kan prøve. Vet at noen menn får Pergo. Dersom det er en betennelse som er årsaken, så kan en antibiotikakur hjelpe. Det er også mange som dobler antallet ved å spise vitaminer (sink, selen, omega 3, vitamin b osv.) Det er også viktig å huske på at det kan være tilfeldig at antallet hans er lavt nå. Dersom man har nedsatt kvalitet tar man nesten alltid en ny test 3 måneder senere (det er tiden det tar å bygge opp en ny generasjon sædceller), og da kan det hende at prøven er normal. Det kan også hjelpe å ikke dusje for varmt og å ikke ta badstu/boblebad, for svømmerne liker ikke varme. Jeg vet ikke hvor mye fastlegen kan gjøre for dere, men jeg vil tro at dere etter hvert vil bli henvist til en androlog. Han kan gjøre flere undersøkelser (bl.a. UL). Dere kan også gjøre det privat for å slippe å vente så lenge, men da blir det dyrere. Dersom mannen din er infertil, altså at han har under 20 millioner sædceller per milliliter væske, og/eller at dere ikke får opp sæden på et akseptabelt nivå, så blir dere sikkert henvist til prøverør. Dersom de svømmer dårlig, så kan ICSI (mikroinjeksjon av en sædcelle i eggcellen) være et alternativ. Jeg vil også tro at du vil få tilbud om utredning. Selv om han har lavt antall, så kan det jo være noe "galt" med deg også som gjør at dere ikke blir gravide (trange/tette eggledere, "rare" egg, cyster osv.). Det høres kanskje litt slemt ut, men jeg mener bare at det kan være lurt å helgardere seg, sånn at dere ikke bruker masse tid og energi på å få opp antallet svømmere, mens det egentlig ikke er det som er problemet. Men, jeg ville som sagt ha ventet til jeg fikk svaret på en "ordentlig" sædprøve. Jeg vet ikke hvor sikre hjemmetestene er, men det er uansett ikke bare antallet som betyr noe, som du vet. Det er også svømmedyktighet, utseende og mengden og kvaliteten på væsken rundt som teller. Håper dere får hjelp hos fastlegen! ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7745631-d%C3%A5rlig-s%C3%A6dkvalitet-hva-skjer-n%C3%A5/#findComment-7745970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anaina Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 11. januar 2007 Tusen takk for fyldig svar. En venninne av meg har både PCO og tette eggledere, mens mannen har dårlig kvalitet, men jeg har fått et barn før, så selv om det kan ha skjedd noe med meg siden det, og vi sikkert begge bør utredes, peker nok ting i hans retning. Vi får jo ikke gjort noe uansett før ordentlig medisinsk utredning (bortsett fra kanskje å ta kosttilskudd og kalde balleskyllinger;-) men det er fint å vite litt mer konkret hva vi muligens står overfor. Hører gjerne fra andre som har problemer med dårlig sædkvalitet Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7745631-d%C3%A5rlig-s%C3%A6dkvalitet-hva-skjer-n%C3%A5/#findComment-7748188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå