Gå til innhold

Noen som har barn med hard avføring?

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 2,5 år,som holder seg så lenge at han får forstoppelse.Har ikke tall på alle gangene han har fått klystèr.Han får Duphalac også,men det hjelper lite.Han vill rett og slett ikke,og kniper alt han kan.Gode råd noen?

Fortsetter under...

Åhh.. jeg skulle akkurat innom her for å finne noe om saken......

Her hos oss er det akkurat likedan!

jeg begynner å lure på om det kan ha noe for seg å gå til kiropraktor?

Leste en plass at hvis man hadde låsning i noen av nakkevirvlene så kunne man få forstoppelse. Men så igjen vet jeg ikke om det egentlig har noe å si når barnet i utgangspunktet holder igjen.

Har dere vært til legen? Vi har ikke, for jeg er så redd for at dette skal bli et "tema"....

Kanskje det gjør vondt for han å få avføring?? - iallefall gjør det ofte det når det er lenge mellom hver gang.

Hos oss hadde ene jenta problem med å få ofte nok avføring. Det begynte gradvis da hun var ca 14 mnd. Avføringen var hard. Det ble til slutt så galt at hun hylskreik når hun skulle ha avføring, og endetarmsåpningen var blødende sprekker rundt. Når det ble sånn holdt hun den iallefall tilbake.

Etter å ha prøvd med div tiltak (bl.a duphalac, svisker, linfrø+++), så endte det hele med at hun måtte bruke parafin i ca 1 år - det ble mye bedre da. Tarmen ble smurt slik at avføring kom lettere ned til åpningen, og den ble jo MYE lettere å trykke ut også - parafinen har jo også en veldig smørende effekt. Hun brukte dette fra hun var ca 2,5 til hun var 3,5 år

Dersom tingene ikke forbedrer seg, ta en tur til lege og ta opp problemet.

Takker og bukker for svar ;-)

Søkte på parafin og forstoppelse og fikk opp en link fra noe helsenytt. Det sto det følgende;

"Disse midlene gjør avføringen bløtere. Parafin virker også smørende og letter dermed tarmpassasjen. Virkningen inntrer etter 6-8 timer. Flytende parafin eller parafinemulsjoner bør brukes med forsiktighet og ikke over lang tid. Parafin vil nemlig nedsette absorbsjonen av fettløslige vitaminer. Gravide skal ikke bruke flytende parafin, da det kan føre til at fosteret får for lite K-vitamin."

Fikk jenta di noe ekstra i tillegg da?

• 3 uker senere...

Annonse

Gutten vår slet med hard mage og forstoppelse, men det ble mye bedre når vi kuttet ut alt sukker.

Utroliig hvor mye sukker det finnes i maten.

Det hjalp ihvertfall han, legen fortalte at mange barn og voksne forsåvidt ikke "tåler" sukker.

• 1 måned senere...

Vi hadde det sånn med vår eldste gutt og, han var superhard i magen og hadde kjempevondt og fordi det var vondt kneip han igjen...og når han da etter noen dager ikke klarte å holde igjen mer så blødde han og grein og det var helt grusomt!

Men så en dag viste kusina mi som er fotsone-terapaut meg et punkt under beinet hans som jeg skulle trykke på, og vips. det gikk over! Ingen mer hard mage! Så kontakt en fotsone-terapaut, kanskje det kan hjelpe din gutt og:)

Lykke til ihvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...