Gå til innhold

Også vedr. permisjon og ferie... Håper noen kan hjelpe :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk ut i fødselspermisjon februar 2006, skal tilbake i jobb nå i februar 2007.

I 2007 har jeg krav på 5 uker ferie, får jeg feriepenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisann..

jeg regner jo med at du vil få ferie penger, men ta bare å hør med jobben din når du da begynner igjen i februar, så for du sikkert noe svar der..

Skrevet

Takk for svar!

Joda kan selvsagt høre med dem, men tenkte kanskje noen visste her inne.

Noen andre som vet?

Skrevet

Du har krav på full feriepengeutbetaling dersom jobben har betalt permisjonspengene dine. Noen arbeidsgiverer forskutterer lønnen din under permisjonen og får den tilbakebetalt av trygdekontoret, sånn sett så får du også opparbeidet deg full feriepengeutbetaling.

Dersom du har fått permisjonspenger direkte fra trygdekontoret får du feriepenger fra trygdekontoret, MEN dette er bare feriepenger regnet ut i fra 15 uker. Ergo så er det antageligvis mye mindre enn det du ville fått dersom arbeidsgiver hadde betalt deg.

Feriepengene du får fra arbeidsgiver er regnet ut fra de ukene du jobbet før du gikk ut i permisjon. I ditt tilfelle vil dermed feriepengegrunnlaget ditt kun være januar måned 2006 i og med at du gikk ut i permisjon i februar 2006.

Jeg går ut i permisjon nå og får permisjonspengene utbetalt direkte fra trygdekontoret da min arbeidsgiver ikke er så grei at de forskutterer lønnen for så å få den refundert av trygdekontoret. Dette gjør at for 2008 så har jeg nesten ikke opparbeidet meg feriepenger i det hele tatt. Det blir kun fra disse ukene før permisjonen starter nå i Januar + de feriepengene som trygdekontoret utbetaler. Ergo så blir jeg ikke rik sommeren 2008, men det jeg kan gjøre er å overføre noe av ferien min fra 2007 til 2008 og dermed få noen av de feriepengene utbetalt i 2008 i stedet for 2007.

Skrevet

Spør inne på permisjonsdebatten, der tror jeg det er noen med peiling.

Skrevet

Tusen takk for utrolig utfyllende og flott svar!!!

Forstår jeg det riktig at jeg får feriepenger som vanlig, altså fra hele året, siden arbeidsgiver forskutterte permisjonspengen. Fikk lønnen min i hele fjor direkte fra arbeidgiver.

I så fall er jo jeg utrolig heldig, men fyyyy så urettferdig egentlig!! Kunne jo like gjerne vært slik at jeg hadde fått pengene direkte fra NAV, er jo mange arb.givere som gjør det sli.

Skrevet

Ja jeg tror det skal være riktig, men ikke få for høye forhåpninger i tilfelle jeg tar feil. Uansett så var det hvertfall dette jeg fikk vite når jeg forhørte meg med lønningskontoret på jobb.

Enig i at det er urettferdig. Syns faktisk det er litt smålig av arbeidssted fordi det koster de jo ingenting å forskuttere de pengene så lenge de får igjen fulle summen av trygdekontoret. Noe de hadde gjort i mitt tilfelle.

Jeg tok det opp med arbeidsgiver og de var enig i at det var en bra måte å gjøre det på, men de hadde ikke gjort det for noen andre (de som er i permisjon nå) og syntes derfor ikke de plutselig kunne begynne med det nå. Hallo sier jeg bare, et sted må de jo begynne.

Skrevet

Ja, er enig med deg der! De har jo ingenting å tape på det i så fall.

Ja jeg tror jeg skal sjekke sånn for sikkerhets skyld før jeg puster lettet ut ja...

Tusen takk for at du tok deg tid!

Skrevet

Min arbeidsplass (har tydligvis ikke peiling på lover og regler i det hele tatt..) sier at jeg kun får feriepenger for de dagene jeg jobbet i 2006 (dvs 10 dager). Samtidig sier de at jeg ikke har krav på betalt ferie i år etter et permisjonsår. Jeg har jobbet der fast i 6år.. Jeg var litt uenig i det med ferien, men trodde det med feriepenger var riktig, men da bør jeg kanskje sjekke opp...

Takk for at du tok opp tette temaet:)

Skrevet

Så lenge du har fått permisjonspengene direkte utbetalt fra trygdekontoret så er ikke arbeidsgiver pliktig å betale deg feriepenger. Mange arbeidsgivere som "sniker" seg unna her ser jeg. Dersom arbeidsgiver hadde forskuttert/betalt ut den samme summen som du får gjennom trygdekontoret så hadde du fått opparbeidet deg feriepenger. Noen arbeidsgivere gjør dette og får så beløpet refundert fra trygdekontoret. Det koster de jo ingenting så egentlig så burde alle arbeidsgivere gjøre det.

Ja jeg syns det er kjempeurettferdig og dessverre så ser det dermed ut til at man ikke har rett på feriepenger / betalt ferie året etter når man kommer tilbake i jobb. Uansett hvor lenge man har jobbet i firmaet. Værst er jo dette for oss som er borte et helt kalenderår (altså januar/februar til januar/februar). Vi får jo ikke opparbeidet oss noe særlig med feriepenger i forhold til de som går ut i perm midtveis i kalenderåret. Men samtidig så vil jo de som går ut i perm i midten av et år også få dårlig med feriepenger året etter at de har kommet tilbake i jobb.

Skrevet

Grunnlag for feriepengeutbetaling ska stå på lønnsslippen din hver mnd. Du kan sjekke det der. Arbeidsgiver har mulighet til å avtale at bare 15 uker av permisjonen skal være grunnlag for beregningen, men da må det stå spesifikkt i lønnsavtalen.

Arbeidsgiverne som gir feriepenger for hele beløpet får en ekstrakostnad. De får bare refundert for 15 uker fra NAV

Skrevet

Tusen takk for enda flere svar!!

Skal sjekke lønnsllippen jeg :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...