nybaby09 Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Fikk innkalling til fostervannsprøve i går, og sitter her og gruer meg Onsdag i neste uke så skal de stikke en tynn lang nål inn til "babyen" min for å sjekke om alt er bra kromosommessig. Legen min er i mot fostervannsprøver, men jeg er tydeligvis en stor egoist som vil ha mulighet til å velge bort barn som hun kalte det! Men i dag har jeg bursdag og 38 år, er 11+6 på vei med mitt første og samboers andre barn, og jeg vil jo gjerne vite, uansett om vi velger å fjerne eller beholde hvis det er noe galt. Men som sagt tidligere så er ikke dette noe jeg gleder meg til, og jeg er engstelig for om det vil gjøre vondt og for abortfaren i etterkant samt at det tar 3 lange uker å få svar på prøvene. Noen her som har vært igjennom dette og kan dele litt erfaringer med meg? Takknemlig for svar. Hilsen
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #2 Skrevet 12. januar 2007 Hei ! Har ikke vært igjennom det samme som deg,men vil bare si at jeg skjønner deg veldig godt når du velger å ta fostervannsprøve.Jeg hadde valgt det samme, om jeg kommer i samme situasjom en dag. Og som du sier...man vil gjerne vite...uansett om man velger å beholde eller fjerne. Lykke til videre !
baffy Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 Jeg tok fv-prøven i august og syns ikke selve prøven var ille, ei heller var jeg redd for abort i dagene etterpå. Tok det litt ekstra med ro bare. Det verste var nok å vente på svaret i nesten 3 uker etterpå. For meg var det dog riktig å få vite at barnet er kromosomfriskt, noe det jo tross alt er for de fleste. Siden du bare er 38 er jo risikoen fortsatt liten for at noe er galt. Fyller selv 40 i februar og venter mitt 4 barn på samme tid. Lykke til!
nybaby09 Skrevet 12. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2007 Godt å høre at prøven ikke var for ille. gruer til å gå og vente i 3 uker, men det er ingenting som tyder på at det er noe galt denne gangen med "ungen" abortfaren økte med 0,5-1 % en ukes tid etter prøven står det i brosjyren som fulgte med innkallingen. Jeg hadde en SA med påfølgende utskaping 10 sept i år så frykten henger nok litt i etter den opplevelsen desverre. Godt å høre at du venter et kromosomfrisk barn
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #5 Skrevet 12. januar 2007 Jeg tok fostervannsprøve for en stund tilbake ved Ullevål. Er omtrent på din alder. Jeg hadde en veldig flink lege som forklarte alt som skulle skje. Han tok seg god tid til å vurdere hvordan fosteret lå før han stakk. Jeg valgte å ikke se på selve stikkingen og heller tenke på noe annet. Det var ikke verre enn en vanlig blodprøve og ingenting å grue seg til. Ingen problemer etter stikkingen heller og jobbet som vanlig. Det er ventetiden som er verst og tanken på at man har kommet nesten halvveis i svangerskapet før man får svar. Hos meg var prøvene helt fine heldigvis og har hatt et svangerskap uten særlig bekymringer. Ønsker deg lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #6 Skrevet 13. januar 2007 selve prøven er det ingen grunn til å grue seg til. Jeg kjente det knapt!! Men jeg må si jeg reagerer på din leges holdning- burde være helt nøytral i en slik sammenheng!!! Og det er kjempefint at du får ta prøven så tidlig - jeg måtte vente til 15+4 før jeg fikk tatt prøven og var jo godt over 4 mnd på vei når jeg fikk svar - som heldigvis var positivt. Spør om å få svar på hurtigtesten (tror det er kun snakk om dager) Lykke til- og jeg støtter deg at du ønsker å ta forstervannsprøve, jeg var selv ikke i tvil selv om jeg ikke har barn fra før
Filosofia m/supersprett Skrevet 14. januar 2007 #7 Skrevet 14. januar 2007 jeg fikk svar på fv-testen i forrige uke. Ventetiden er lang, 3 uker på dagen. Men selve testen er det ikke noe å grue seg for. Stikket er ikke værre enn en blodprøve. Fikk heller ingen problemer etter testen. Hadde bare litt mensmurringer samme dag som testen var tatt. Lykke til:)
Anita65 Skrevet 14. januar 2007 #8 Skrevet 14. januar 2007 Hei. Siden jeg var 40 år da, er 41 nå, valgte jeg å ta fostervannsprøve. Var fast bestemt på det, mest pga at vi har tre jenter fra før som skal følges opp. Uansett er det bedre å vite om det skulle være noe galt ift kromosomfeil. Det er jo kjent at man lettere kan få barn med f.eks downs når man er eldre gravid, men mange mener at sjansen er likedan om man er yngre gravid, så det er ikke greit å vite. Men når tilbudet finnes, så er det greit å ta fv-prøven. Jeg var aldri i tvil, hadde tatt den en gang til også om det skulle være aktuelt. Selve prøven syns jeg gikk greit. Skal innrømme at det var litt ubehagelig, men ikke vondt i det hele tatt. De første dagene etterpå var jeg stiv og øm rundt stikket, men ingen lekasjer av fostervannet, og lite magesmerter, så og si ingenting. Det verse var å gå og vente på svaret... Grudde meg veldig til å åpne brevet da det kom, måtte vente noen timer. Men det gikk kjempebra, venter en gutt med normale kromosomer, med termin 24.februar. Mitt råd, siden du er i tvil, er å ta fv-prøven. For ellers vil man gå og gruble og være usikker hele svangerskapet, ikke særlig hyggelig det. Man har jo aldri noen garanti for å få et friskt barn, men det er greit å sjekke det som går an å få sjekke, syns nå jeg da.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #9 Skrevet 15. januar 2007 Tok fostervannsprøve i uke 18 tror jeg, det var helt greit, legen kunne sine saker så jeg kjente svært lite til det. Jeg hvilte en halvtime på sykehuset, dro deretter hjem og la meg ned. Hadde tatt fri dagen etterpå så da lå jeg også å slappet av. Gikk helt fint alt sammen, ingen lekkasjer. Ser at de fleste fikk svar etter 3 uker, selv fikk jeg svar etter 2 uker på noe de kalte hurtigtest (jeg hadde tatt duotest 2 uker før så det er mulig at det hadde noe med det å gjøre), men de ringte meg på jobben, trodde jeg skulle dø der og da, kjente at jeg ikke ville ta den samtalen fordi jeg trodde at det var noe galt, de sa jo at de skulle sende brev dersom alt var ok. Tok telefonen og fikk vite at alt var bra, en frisk guttebaby.
nybaby09 Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 15. januar 2007 Takk for mange svar, ser at det ikke er så mye å grue til selve "stikkingen" Jeg er kanskje litt pyse, må vel innrømme det. Ser at alle her har fått svar de ønsker, så da håper jeg det beste i mitt tilfelle også Har en flott samboer som skal bli med og som er enig i at vi gjennomfører dette, så selv om jeg har en lege som ikke ville valgt å gjøre som meg, så har jeg i allefall støtte hjemme, samt at jeg er såpass voksen at jeg gjennomfører det jeg måtte føle er riktig for meg og "barnet". Ser at det værste er ventetiden etter prøven, så jeg får finne noe å engasjere meg i i den perioden, slik at jeg ikke bare blir gående å gruble... Takk igjen for mange flotte svar, godt å vite at det stort sett går bra og lykke til på ferden som rugere...
trollet66 Skrevet 18. januar 2007 #11 Skrevet 18. januar 2007 Jeg har tatt Duo test og håper på så liten risiko at jeg slipper å vurdere fvp. Har hatt en del smerter og blødinger frem til nå, og fikk vite på Haukeland at jeg ville ha langt større abortrisiko enn vanlig pga av det. Må ta det opp til vurdering igjen til neste uke!!!!
nybaby09 Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 18. januar 2007 Vi blir sendt inn til Oslo for fostervannsprøven og gen.veil. I går tok gyn bare å scannet nakkefolden, og som jeg skrev da en helt fantastisk opplevelse Håper at risikoen blir lav for deg trollet66 slik at du slipper, men uansett så lykke til alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå