Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Er det noen som har erfaring med bruk av antidepressiva mens de ammer??
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 Jeg brukte Fluoxetin (Fontex) både under graviditeten og da jeg ammet. Det gikk veldig bra!
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 Jeg bruker cipralex nå, skal gå over til cipramil ved fødselen. Det er ikke gjort nok forskning på cipralex til at legen min ville la meg fortsette på det under amming.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #4 Skrevet 26. januar 2007 Dette står i felleskatalogen, om cipralex: ...bør derfor ikke brukes under graviditet uten at det er helt nødvendig og etter nøye vurdering av nytte/risiko. Bruk av SSRI i tredje trimester kan føre til seponeringssymptomer, inkludert organisk betingede adferdsforstyrrelser hos den nyfødte. Følgende var rapportert hos nyfødte når gravide brukte SSRI helt fram til fødselen: Irritabilitet, tremor, hypertoni, økt muskeltonus, vedvarende gråt, die- og søvnvansker. Dette kan enten være tegn på serotoninerge effekter eller seponeringssyndrom. Den nyfødte bør observeres hvis moren har brukt escitalopram sent i svangerskapet. Behandlingen må aldri avsluttes brått hvis SSRI brukes under svangerskap. Overgang i morsmelk: Det forventes at escitalopram går over i morsmelk. Amming anbefales derfor ikke under behandling. Bruker selv cipralex, og måtte slutte å amme pga det sa legen.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #5 Skrevet 7. mars 2007 Jeg brukte cipramil under sv.skapet, trappa ned slik at jeg ikke brukte noe 3 uker før fødsel, slik som legen sa. begynte deretter på cipramil igjen etter fødsel slik jeg ble rådet til. Dette for at ikke barnet ikke skulle få "bivirkninger" v/ fødsel og bråstopp i tilførsel av dette stoffet. Det var jo forsåvidt greit, det var gjort ekstra undersøkelser ang. bruk av nettopp cipramilbruk under sv.skap og amming. Ammet til barnet var ca. 7 mndr mens jeg brukte cipramil. Vil bare her si at min gutt har vært sein motorisk og språklig. Har hatt en del oppfølging pga.dette. Har barn som er eldre enn han. De har ikke slitt med disse "tingene". Må ærlig innrømme at jeg tror dette har en sammenheng med min cipramilbruk,desverre.Jeg brukte ikke noen stor dose pr. dag, men en helt normaldose i mg. Får vel en dag bekreftet mine mistanker.. Er forreste gravid igjen, sluttet så snart som mulig med medisin. Og det beste er jo at det faktisk går bra. Men hadde bestemt meg at det fikk koste hva det koste ville. Ikke skulle jeg bruke den type medisin under sv.skapet. Så tenk dere godt om jenter!
Silar Skrevet 10. mars 2007 #6 Skrevet 10. mars 2007 Jeg gikk på cipramil under mitt første svangerskap, og barnet mitt har ikke tatt noe skade av dette. Hun er 6 år, frisk og rask, og har ikke hatt noen symptomer på noen ting pga medisinen. Men det kan jo være så forskjellig. Denne gangen har jeg trappet ned og nå sluttet på medisinen tre uker før termin i samråd med lege. Det tryggeste er jo å holde seg unna dersom det er mulig, så er man helt på den sikre siden.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2007 #7 Skrevet 10. mars 2007 Jeg ble for noen år siden rådet til å bruke cipramil under amming. Det var en spesialist i psykiatri og barnepsykiatri som kom med dette rådet. Jeg hadde ikke mage til å bruke den type medikamenter i ammeperioden. Jeg ville ikke at barnet skulle få i seg dette, selv om ekspertisen ikke mente at det var skadelig. Blir man alvorlig syk under svangerskap har man jo ikke noe annet valg, men det fins andre ernæringsmuligheter for ett spedbarn. Jeg begynte på Efexor, som jeg hadde brukt før svangerskapet fordi jeg ble skikkelig dårlig i barseltiden, og ammingen sluttet jeg helt med. Kan ikke forstå at amming skal være SÅ viktig i dette landet at man gir morsmelk med antidepressiva. Da må det da være å kjøre mye mer safe og gi morsmelkerstatning!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå