Gå til innhold

Grader av revning etter fødsel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I fødselsrapporten min står det at jeg fikk en

 

"Baktil rift, grad 3 a: <50% av EAS"

 

Noen som kan fortelle meg hva det betyr?

 

Er en grad 3 mye eller lite?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er 4 grader av sånne rifter.Jeg hadde grad tre da jeg fødde første gang.Måtte sy uder narkose og hedde mykje plager i ettertid.Var vel hos lege to ganger i mnd til Mia var 6-7 mnd.Men nå er alt normalt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fra grad 1 til grad 4, der grad 4 er værst.

Jeg hadde grad 1, mer kosmetisk sa legen, hun telte aldri stingene men hun antok at det var 6-7 sting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riftene deles inn i fire grader:

 

Grad 1:

Overfladisk rift i kjønnsleppene, hud, vagina og/eller mellomkjøttet (området mellom vagina og anus). Disse ligner ofte på skrubbsår og trenger ikke alltid å sys.

 

Grad 2:

Disse riftene går litt dypere enn grad 1, og involverer også musklene i mellomkjøttet. Rifter fra grad 2-4 krever at den sys etter fødselen.

 

Grad 3:

Disse riftene involverer alle lag nevnt over, men i tillegg også endetarmens lukkemuskel (anal sfinkter). Det vil si at også anus blir skadet. Grad 3 deles inn i tre underkategorier:

a) Mindre enn halvparten av anal sfinkteren har blitt skadet

B) Mer enn halvparten av anal sfinkteren har blitt skadet

c) Hele anal sfinkteren har blitt skadet

 

Grad 4:

I tillegg til det som kjennetegner grad 3, er også slimhinnene i endetarmen blitt skadet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fytti katta !!!

Fikk skikkelig vondt av å lese dette jeg - skal jaggu ikke klage når det klør litt i keisersnittet mitt heretter !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en grad 3b tro jeg står inn mine papirer i hvertfall .... men det er litt greit og vite hva det innholder da... visste det ikke før nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Graderes det på samme måte når man blir klippet??? Tror jeg må sende forespørsel om å få journalen min jeg. Fikk aldri vite hvor mange sting jeg ble sydd.. spurte men han var så unvikene.. ikke så mange. Men jeg lå jo i en evighet å ble sydd. Lurer på hvilken grad jeg hadde viss det graderes på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydde lenge på meg og, lå 2t i senga etter fødsel så da fikk vi 4t på fødestuen etter fødsel, så vi kunne kose litt før vi ble kjørt t barsel. Teller ikke sting over 3 stk s de t meg-opplyser bare om hvilken grad ruptur det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...