Gå til innhold

Grader av revning etter fødsel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Riftene deles inn i fire grader:

Grad 1:

Overfladisk rift i kjønnsleppene, hud, vagina og/eller mellomkjøttet (området mellom vagina og anus). Disse ligner ofte på skrubbsår og trenger ikke alltid å sys.

Grad 2:

Disse riftene går litt dypere enn grad 1, og involverer også musklene i mellomkjøttet. Rifter fra grad 2-4 krever at den sys etter fødselen.

Grad 3:

Disse riftene involverer alle lag nevnt over, men i tillegg også endetarmens lukkemuskel (anal sfinkter). Det vil si at også anus blir skadet. Grad 3 deles inn i tre underkategorier:

a) Mindre enn halvparten av anal sfinkteren har blitt skadet

B) Mer enn halvparten av anal sfinkteren har blitt skadet

c) Hele anal sfinkteren har blitt skadet

Grad 4:

I tillegg til det som kjennetegner grad 3, er også slimhinnene i endetarmen blitt skadet.

Annonse

Graderes det på samme måte når man blir klippet??? Tror jeg må sende forespørsel om å få journalen min jeg. Fikk aldri vite hvor mange sting jeg ble sydd.. spurte men han var så unvikene.. ikke så mange. Men jeg lå jo i en evighet å ble sydd. Lurer på hvilken grad jeg hadde viss det graderes på samme måte.

Sydde lenge på meg og, lå 2t i senga etter fødsel så da fikk vi 4t på fødestuen etter fødsel, så vi kunne kose litt før vi ble kjørt t barsel. Teller ikke sting over 3 stk s de t meg-opplyser bare om hvilken grad ruptur det var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...