Gå til innhold

Ang. Efedrin hostesaft!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da sønnen min var 4 mnd gammel fikk han bronkitt og legen på legevakta ga oss efedrin. Dette var en søndag morgen da vi begynte å gi han kuren. Sønnen min ble spinnvill, ville ikke sove eller spise. På tirsdag hadde han allerede blitt tynnere. Jeg begynnte å lese på innholdet og hva inneholdt hostesaften? Jo et sentralstimulerende stoff (husker ikke navnet i farten). Dvs. at man putter i ungen sin et stoff som fungerer på de små som amfetamin fungerer på oss.( I samme familie) Jeg kastet meg over telefonen og ringte til fastlegen vår som ba meg slutte å gi han efedrinen med det samme og komme til time neste dag. Da jeg møtte opp hos legen fortalte han meg at efidrinen akkuratt hadde vært et forskningsprosjekt og at hver 5 unge reagerte på samme måte som sønnen min og at han syntes det var rart at legen ga oss resept på det da det var et så stort diskuterende tema iblant de. Han sa heller at jeg skulle kjøpe Solvipect og hvis han ikke ble bedre etter en uke så skulle jeg komme å få astma medisin som fungerte like godt som efidrinen. Sønnen min ble frisk uten astma medisinen. Men for et mareritt det var i de tre dagene da han nektet å sove, spise og oppførte seg som om han var speedy gonzales. Det verste var også og oppdage hva det var jeg puttet i han. Følte meg som verdens værste mor. Så pass på, hvorfor ta sjansen da det finnes like gode alternativer???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lillegutt likte ikke efdrin ("heldigvis" ) da han fikk falsk krupp - så etter noen episoder med det fikk vi resept på ventolin m "babyhaler" i stedet - funket mye bedre!

Skrevet

Til f.eks falsk krupp finnes det ikke andre alternativer...så vi har brukt effidrin..når ungen vår ikke får puste og effidrin hjelper til å få stemmebåndene å krympe, så føler jeg at jeg må gjøre det for å hjelpe

Skrevet

Det er ikke farlig, det hjelper mot tette luftveier og ern en meget nødvendig medisin. Selvfølgelig brukes den mare om man må. Men må man så må man. Men en hyppig bivirkning er barn som blir litt hyper. Brukte det selv bare på kvelden på ungen min, og endelig fikk hun sove etter uker med hosting hele natta lang.

Det er ingen grunn til panikk, det bare skremmer andre mødre fra å hjelpe ungene sine til å bli friske.

Skrevet

Det er nok litt ulikt hvordan barna reagerer på den hostesaften. Lillegutt her får den når han hoster på natten og rreagere ikke i det hele tatt. Han slutter å hoste, og det er jo bra da... Så her fungerer det fint!

Skrevet

Vi har brukt den på minstemann og han ble helt pelle-propell. Var tydelig at han pustet bedre men så jo manisk ut. Jeg ga etter tre dager bare om kvelden, men fikk kjeft av legen og måtte gi flere ganger om dagen igjen. Etter to døgn sluttet jeg...tenkte at jeg gir om jeg hører pusten blir ille....og etter å ha stavet bivirkningene for tre leger fikk jeg gjennomslag for min plan om "ved behov" og ikke ved hver amming.

Selvfølgelig er det viktigst at han puster og selvfølgelig gir jeg han det om han er tungpustet....men er jo ikke godt å være helt loppe inni seg heller da om det ikke er helt nødvendig....Syns i grunn det er en forbaska møkkamedisin, menmen....funker det så funker det jo. Har i andre tilfeller vært veldig fornøyd med bricanyl som gis som et alternativ til små barn, men alle tilfeller er jo samensatte og forskjellige.... og om flere leger er enige om samme behandling må man jo innse sin egen utilstrekkelighet på fagområdet og gi det man blir bedt om. Noe annet er jo i grunn uforsvarlig...

Skrevet

Sønnen vår ble så hyper og spinnvill at han ikke sov på 2 døgn av efedrin. Aldri mer for vår del...........

Skrevet

Snuppa mi får efedrin og reagrer ikke på den i det hele tatt (forutenom at pusten blir bedre da..hehe)

Skrevet

Som sagt så reagerer ikke alle barn på den måten, men hvis man kan unngå å gi den når man ikke vet hvordan barnet reagerer så hvorfor ta sjansen?! Jeg fikk to gode alternativer av legen min mot hans bronkitt og forkjølelse, men man velger jo selv til syvende og sist hva man gir sine egne barn. Hvis barnet ikke reagerer på medisinen så ser jeg ingen grunn til å ikke gi, men hvis det får den reaksjonen så hvorfor, hvis det finnes et like godt alternativ?!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...