Gå til innhold

åh, jeg er så kvalm og kaster opp hele tiden.... :0( kan noen gi råd?

Anbefalte innlegg

jeg holder snart ikke ut, ingen matlyst og kaster opp når som helst på dagen/kveld/natt. Flere ganger. Forferdelig å ta buss osv. Holt bra på mat og drikke før, men ikke nå. Drakk litt vann i stad og nå er det på vei opp kjenner jeg. Hva gjør dere andre???!! Skal til legen torsdag. Redd for å prøve kvalmestillende hvis han anbefaler det. Jeg tror jeg har prøvd alt: akupunktur, homeopati, reise, tørre kjeks, eple, kanel, ingefær, peppermynte, gulrot, sea-band. Surt/salt, sterkt/søtt. Ingenting hjelper.

Jeg var 10 uker på vei i går, skrives det da 10+1??

Er det noen som kan hjelpe meg med råd?

Fortsetter under...

Hallo.

Jeg er også veldig kvalm! Og var enda kvalmere med datteren min ( 1.5 år nå). Men da jobbet jeg i England og fikk ikke mulighet til å være sykmeldt.( Helt andre regler der. ) En forskjeld jeg ser denne gangen, fra forige gang, er at hvis jeg jobber for mye, eller har ting å gjøre på kvelden blir jeg helt hinsides kvalm dagen etter. Så da hjelper det "litt" å ta det veldig med ro å passe på at det ikke blir for mye magesyre i magen. Te med masse sukker hjelper også.

Du sa du hadde prøvd akupnktur? Jeg går konstant rundt med et stramt tre-kule armbånd på. Jeg liker å tro at det hjelper litt :o\

Men jeg er enig, det er nesten u-utholdlig!

(Jeg fikk resept på kvalmestillende av legen, men spurte henne om jeg ikke kunne bli sykmeldt en uke istedet. Det hjalp litt.)

Så jeg tror mitt råd må være å ta det veldig med ro og spis det du kan få ideg. Med meg så gikk kvalmen over forige gang etter ca.16 uke.

Lykke til :0)

Jeg er ikke så kvalm lenger, men har funnet ut at ved å spise hele tiden, samt sove masse og ta det med ro, jo bedre er jeg.

Hvis jeg ikke spiser, stresser eller ikke får sove nok blir jeg skikkelig dårlig og kaster opp.

Så mitt råd må være som animatør sitt, spis og ta det med ro!

Hei! Jeg er 7+4 og sykmeldt pga kvalmen.. Nederlag! Men helt nødvendig! Har vært hjemme i 3 dager nå, og føler faktisk at d hjelper! Jeg har funnet min trøst i "Skorper" (Fullkornsskorper) men smør og melonyoghurt! D er d eneste som blir i magen!! Med en gang jeg blir sulten må jeg spy.. Så jeg prøver å unngå d.. Men d er ikke lett å unngå å bli sulten når man ikke orker mat!! EN OND SIRKEL..... Lykke til!

P.S: En fattig trøst: For de aller fleste gir d seg innen 12-15 uker og da er d KUN lykke etterpå:-)

P.P.S: Legen var meget overstrømmende da jeg fortalte hvordan jeg hadde d! Han hadde en lang tale om at kvalme under graviditeten var d sikreste tegnet på at svangerskapet var godt i gang, at barnet hadde d bra og at kvalme mødre oftest hadde vellykkede svangerskap! Kvalmen er visst en forsvarsmekanisme som ble utviklet i urtiden for at gravide kvinner ikke skulle spise noe som kunne være skadelig for barna i den første og mest kritiske tiden i svangerskapet!! SÅ egentlig skal vi bare være GLADE for at vi er kvalm:-) He, he.. La meg legge til at denne legen er MANN!!

Da er vi i samme båt :-(

Jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme i forrige svangerskap og er vel i ferd med å utvikle det samme nå. Begynte ikke å kaste opp før jeg var 6+5, men nå er jeg 8+2 og langt nede. Jeg prøver å spise og drikke forsiktig, men det bare kommer opp igjen.

Jeg er heldig nok til å jobbe på sykehus, og i går fikk jeg en av sykepleierne i akuttmottak til å gi meg en liter væske intravenøst. Det hjalp ingenting på formen, men jeg må ha trengt det, for jeg tisser jo nesten ikke...

Jeg forsøker å jobbe fordi jeg må få godkjent turnustjenesten min. Men jeg jobber bare vanlig dagjobb, ikke vakter som jeg vanligvis gjør.

Jeg vil egentlig råde deg til å ta det helt med ro. Prøv gjerne å bli distrahert på ett eller annet vis, ved å invitere gjester iblant (som ikke snakker så høyt), eller gå ut i frisk kveldsluft av og til.

Hvis kvalmen er skikkelig fæl og en bare kaster opp,

er det beste å bli innlagt på sykehus til intravenøs behandling i noen dager. Det skjedde med meg sist, og det var utrolig deilig å ligge på et hvitt rom, alene, hvor en fikk servert akkurat den (lille) maten en ville. Og så slipper en å bekymre seg for å drikke nok, når det går rett i blodet.

Jeg prøvde flere tabletter sist - Postafen, Afipran, Stemetil. Jeg vil egentlig foreslå at du forsøker dem hvis legen skriver resept på det - det kan jo hende de hjelper?

Det er skikkelig pyton å være så plaget :-(

Har så mange venner som ikke var kvalm én dag i sine svangerskap - verden er jammen urettferdig.

Når du er 10+1, er det egentlig håp om bedring om ikke så lenge - håper du er blant dem som blir mye bedre etter uke 12!!

Klem fra

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...