Gå til innhold

Lekking fra nye ullbukser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bare et spørsmål til mer erfarne tøybleiebrukere. Vi har nettopp kjøpt en tøybleiepakke med ullbukser fra nøstebarn til vår lille som kommer i mars en gang. I butikken sa de at man først måtte sette den inn med lanolin, og at den kom til å lekke de første gangene man brukte den. Lurte på om det var mulig å forberede ullbuksene på noen måte, slik at de ikke lekker ved første gangs bruk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få den til å trutne litt ved å bløte den, ha på grønnsåpe og gni litt (altså tove den bittelitt..)

Da må du tilføre ny lanolin etterpå. Oppskriften på hvordan det gjøres står på baksiden av ullkuren.

Men; den mest effektive trutningen skjer ved ordentlig bruk -

les: at det kommer urin på den.

Noen store lekkasjer har jeg ikke opplevd med sånn trutning... og jeg brukte nye ullbukser de dagene vi bare skulle være hjemme likevel...

Jeg fikk en periode dilla på å strikke ullbukser - og da gjorde jeg det litt forskjellig ang. trutning..

Noen ble gnidd litt før første bruk, andre ikke...

Skrevet

Jeg synes ikke dette har vært noe stort problem for vår del, men husker jeg tenkte på samme måte før vi kom i gang med å bruke ullbuksene. Jeg vil ikke akkurat si at de lekker, ikke slik at tisset renner rett igjennom og alt blir vått, men heller at man raskere kjenner at klærne utenpå er litt fuktige enn etter noe tids bruk. Som lurifaksmammaen sier er det jo evt bare å planlegge litt når de skal brukes, eller være forberedt på å skifte bittelitt oftere etpar dager.

Skrevet

Det er ikkje noko stort problem med lekkasje frå nye ullbukser. Vi gjorde det slik som andre her; brukte ny ullbukse når vi skulle vere heime, og gamal ullbukse når vi skulle vekk.

Du kan alltids tove buksa litt før den blir tatt i bruk, men den blir sannsynlegvis ikkje tett før den har blitt tissevåt nokre gongar uansett. Urinen reagerer forøvrig med lanolinen i ullbuksa, og skal i teorien ommdannast til såpe og vatn... Om det stemmer veit eg ikkje, men eg veit at når kleda til lillegut er blitt våte gjennom ullbuksa så luktar det faktisk IKKJE tiss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...