Gå til innhold

Graviditet, fødsel og vannkopper.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaringer rundt dette. Har ei på 2.5 år som går i banehagen, der går det nå vannkopper. Er 2.5 uke til termin. Jeg tror jeg har hatt det som barn. Men får hun det, får hun jo ikke evt komme på barsel på besøk. Blir jeg også smittebærer selv om jeg har hatt det? Hva har det å si for babyen i magen? Er der ikke farlig for spedbarn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skal være farlig for babyen siste uker av svangerskap og 2 uker etter fødsel.En jeg kjenner måtte holde begge sine friske barn hjemme fra bhg pga faren for smitte.Da var hun sliten stakkar

Skrevet

Du bør få sjekket på legekontoret om du er beskyttet mot vannkopper eller ikke...er nemlig nå rett før fødsel at det ikke er bra får knøttet om du får det, tidligere i svangerskapet spiller det ikke så stor rolle. Hvis du har antistoffer, dvs har hatt det før, så trenger du ikke bekymre deg. Jenta de kan nok være smittet selv om hun ikke er syk enda tror jeg, så det lureste er å ta kontakt med legen din :)

Skrevet

Jeg er i akkuratt samme situasjon som deg, termin 28 januar og har en gutt på 2 år som går hos dagmamma hvor et av barna akkuratt er ferdig med vannkopper og vi var ferdig med inkubasjonstiden uten at han hadde fått det, men så fikk selvfølgelig et av de andre barna det så da er det på an igjen med 10 -20 dager for å se. Hos gravide som har hatt det før bryter det ut i form av helvetesild hvis man får det, hvis mor får det en uke før fødsel eller en uke etter må barnet få antistoffer. Legger ut et par linker så kan du jo lese selv:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321368

http://www.doktoronline.no/section/child/?action=showArticle&url_topic=218&DocumentId=300135

Lykke til dere også håpe vi slipper unna, slitsomt både å ha småen hjemme de siste ukene og å skulle bekymre seg om babyen skal få det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...