Gå til innhold

Noen som kan fortelle litt om prosessen fra søknaden er innvilget og til første forsøk?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer egentlig på hvordan hele prosessen er.......hvor ofte dere er inne på sykhuset- hva dere gjør der...hvilke medisiner man tar og når man tar dem...når man kan ta ut egg...sette inn befruktet egg og hvordan det er osv?

Dere som har vært gjennom det, kan dere fortelle litt? :)

Noen som vet hvor lang tid det tar å få svar på søknaden foresten?

Fortsetter under...

Hei :) (det var du som tenkte å søke til Tromsø sant?)

Har ikke kommet så langt at jeg har startet forsøket enda, men jeg har fått en plan fra sykehuset.

Skal begynne å spraye ca på dag 20 i syklusen.

Og to uker etter det må jeg oppover for å få opplæring i sprøyter + UL. Så skal jeg opp igjen ca en uke etter påbegynt sprøyter for blodprøve og UL. Fra da av må jeg regne med å måtte være der oppe en stund. Når eggene er klare får jeg eggløsningssprøyte, og deretter blir det uttak.

Noen steder setter de inn eggene et par dager etterpå (kanskje jeg tar feil her), men i Tromsø tror jeg de venter enda flere dager på å sette inn (5 dager eller noe). Dette for å skjekke hvilke egg som overlever best.

Vi fikk innvilget søknaden ca en mnd etter innsendt søknad.

Hei Bella

Når søknaden er innvilget,skal dere inn til samtale. Det varierer hvor lang ventetid det er på de forskjellige sykehus og når dere skal inn til samtalen.

På samtalen,der det gjerne er flere par sammens med dere,får dere info om behandlingen og om medisinene dere skal bruke,samt opplæring av bruk av sprøytepennen.Dere får en omvisning på avdelingen på hvor de forskjellige ting foregår.Så skal hvert par inn til legen for UL og videre info om oppstart.Mannen skal levere en sædprøve også.

Oppstart skjer gjerne 21 dag i syklusen. Da skal man gå på nesespray i 2-4 uker,(Suprecur el Synarela),før man begynner med sprøyter,( Puregon,Gonal F eller Menopur).Sprayen fortsetter du med sammens med sprøytene.

Etter noen dager skal du ta blodprøve og ha UL-kontroll der de sjekker hvor mange eggposer du har produsert og hvor store de er. Og det blir bestemt om du skal justere sprøytdosen opp eller ned og om du skal fortsette noen dager til. Noen må på flere kontroller,mens andre klarer seg med 1.

Etter 8-14 dager med sprøyter skal du slutte med spray og sette en eggløsningssprøyte,(Ovitrelle eller Pregnyl),deretter skal det gå mellom 34-36 timer før du skal til egguthenting.

Eguthentingen tar mellom 10-20 min,spørs hvor mange egg man har. Du får smertestillende så det går fint.Mannen må levere sædprøve med en gang dere kommer. Sammens med UL,bruker de en lang nål som de stikker gjennom skjedeveggen og inn i hver eggpose. De suger ut innholdet med væske og forhåpentlig egget. De legger hvert egg i en skål sammens med ca 100000 sædceller og så blir det lagt i et varmeskap.Når du kommer hjem den dagen skal du begynne med Progesteron,(Crinone).Den skal du fortsette med i ca 15 dager. Dagen etter ringer dere for å sjekke om det har blitt befruktning.

Hvis befruktning, skal dere tilbake dagen etter igjen og sette tilbake. Egget blir da sugd opp i et tynt plastrør som de setter inn i livmoren og sprøyter ut egget.Dette er gjort på 5 min og uten smerter.

Så er det å vente i 2 laaaaaange uker på resultatet.

Noen reagerer veldig på hormonene og andre ikke.

Det tar noen uker (2-3 )før dere får svar på søknaden,også kommer ventetiden etterpå.Og det er som sagt, forskjellig på hvert sykehus.

Ønsker deg lykke til i prosessen.

Ja det stemmer det:)

Skal du gjøre det i trømsø- må du reise langt?

Jeg må reise fra værnes i såfall...

Da tar det en tid før vi virkelig kommer i gang også da- men nå er det bare å være tålmodig......det skjer jo i hvertfall noe nå da! Jeg tror jeg velger tromsø framfor trondheim pga av ventetiden. Men det blir jo en del reising da....hmm

Jeg må bare si at når man først er i gang så går det utrolig fort! Kan nesten ikke tro at vi snart er i gang.

Jeg bor i nordnorge, og må reise langt unsett hvor jeg skal. Men Tromsø og Trondheim er jo nærmest da. Så egentlig var det det samme for meg hvor vi måtte dra. Vurderte faktisk Haugesund også pga ventetider.

Hvis dere har muligheten til å ta fri fra jobb og alt sånn, så er det jo ingen dum ide og reise til tromsø. Selv kunne jeg egentlig ønske å hatt et sykehus i nærheten. menmen :)

Annonse

Ja jeg har bra muligheter for å reise dette året pga av at jeg studerer på nett.....så da spiller det ingen rolle hvor jeg er.

Hvorfor vurderte du haugesund....er det kort ventetid der også?

Jeg er enig i deg at det er best å være i nærheten av sykehuset, men å vente i 8 mnd pluss sommerferien (det blir kanskje over 1 år)...det vet jeg ikke om jeg orker=) Og da blir jo trømsø et mye billigere alternativ en privat...

Ja, vi var litt redde for å ikke bli godkjente i tromsø fordi vi leste på nettsiden deres at man burde ha fylt 25 år før behandling. Og haugesund hadde da bare 4 mnd ventetid. Men vi prøvde likevel å søke til tromsø for å slippe å betale de ekstra kronene i egenandel. Og vi ble jo godkjente :)

Hei, jeg vet ikke hvor strenge de er. Men tror de prøver å holde seg litt innenfor grensa. Men de sa det kom an på sykdomshistorie osv. Vi er uforklarlig barnløse og derfor trodde jeg at de kom til å være litt "strengere" med oss. Men det er jo bare å søke (det var det de sa til meg også).

De andre sykehusene bryr seg ikke så mye om den regelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...