Guttemamma til tusen :) Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Ikke missforstå meg, jeg elsker å være her! Masse koslige og hyggeligelige folk å dele erfaringer med..' Men føler det er litt for mye "synsinger" her, og at noen har hørt det ene og det andre.. Synes vi har mange nok bekymringer når det gjelder våre dyrebare små..og her inne på disse sidene så blir ikke bekymringene mindre med alle "synsingene" uten at det alltid ligger noen spesifikk fakta bak! jeg kan legge til noen eksempler på hva jeg mener: Det er farlig å bruke babysafe.-.men vell så farlig å ikke bruke den (hvis de faller over i mageleie) Farlig å gi barn på 6mnd fisk (hvor i all verden har dere fått det i fra???) men farlig om de ikke får i seg fiskeprodukter ofte nok Farlig å sette barna opp for tidlig, men mange "har hørt" at det er bra trening om de får sitte litt i moderate mengder Farlig å snu bilsetet for tidlig -men farlig å kjøre bil med hylende missfornøyde barn i baksetet Dette var bare noen få av mange eksempler på hva jeg mener..og dere har skkert mange flere og komme med! Vi foreldre gjør jo bare det vi kan for at våre barn skal få det best mulig..det er vel ingen som gjør ting mot barna med vonde hennsikter?? Og når folk legger inn påstander her..ha noe fakta å lene dere på! Som sakt..vi har nok å tenke på med disse små trolla, om vi ikke skal ha masse unødvendige bekymringer i tillegg!! mvh
sprellemor Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 Å, jeg er så enig. Det er litt for mye antydninger om at andre er dårlige mødre. Støtter deg fullt og helt. :-)
Brillemamma Skrevet 11. januar 2007 #3 Skrevet 11. januar 2007 Helt enig med deg! Men sånn blir det jo når det er så mange forskjellige mennesker her inne. Forskjellige meninger og synspunkter... Og alle har hørt forskjellige ting om ditt og datt..
Hoppetussa Skrevet 11. januar 2007 #4 Skrevet 11. januar 2007 Hehe, er delvis enig med deg i det, i hvert fall hvis det bare er synsinger. Hvis jeg gir tilbakemeldinger, prøver jeg alltid å dokumentere det. Det er nå dessverre også slik at man blir pepret ørene fulle av ting som er bra og ikke bra, og media kan ofte gi en feil forståelse av dette. Jeg opplever ambivalens på mange ting som angår barn fra fageksperter på diverse områder, så det er ikke så rart at det hersker forskjellige meninger her. Jeg er førstegangsmor, og gir råd både ut i fra erfaring og fra det jeg har lest. Råd jeg får, velger jeg enten å akseptere eller ikke akseptere - så enkelt som det. Man trenger ikke ta alt for god fisk av det man leser her inne, men det er ganske lærerikt goså!
Gjest Skrevet 11. januar 2007 #5 Skrevet 11. januar 2007 Det viktigste er at man bruker sitt eget hode, og velger den løsningen man selv mener er trygg, og som fungerer for seg og sitt barn. Klart det blir mye synsinger. Mange spørsmål kan ikke besvares med faktasvar. Når slike spørsmål blir stilt (der det ikke finnes faktasvar), svarer mammaene her inne etter sin egen oppfatning av hva som er den beste løsningen. Det synes jeg er kjempefint. Kanskje har vi ikke tenkt på nettopp dette ene argumentet, og synes det er så viktig at vi faktisk endrer vår egen holdning. Men ja, dersom man er veldig usikker på seg selv og sin mammarolle (som mange mammaer er, spsesielt førstegangsmødre), kan alle disse motstridende svarene vekke mye bekymring! Jeg synes disse sidene er topp, og velger å bruke svarene for det de er: Meninger fra mammaer som deler sin erfaring og sine synspunkter - Ikke svar fra fagpersonell!
Gjest Skrevet 11. januar 2007 #6 Skrevet 11. januar 2007 Forstår deg HI, men enig med deg Elin. Man må ta alt her med en klype salt, men tror de fleste skriver råd i beste mening. Og når det gjelder babyer er det jo som kjent så mange ulike meninger og metoder for det ene og det andre, til slutt må man bare velge ut det en tror på selv. Hvis man tenker over det er det jo en grunn til at man stille spørsmål her inne; fordi det er saker man er usikker på og som kanskje har flere sider.
Gjest Skrevet 11. januar 2007 #7 Skrevet 11. januar 2007 "Synsing" bør være greit, det, så lenge det framgår at det er "synsing". Det mange hopper over, er å presisere at det de skriver er noe de TROR, noe de SYNES, noe de MENER eller noe de VET. Jeg ser ofte påstander her inne som faktisk er feil. Da er det kanskje i de fleste tilfeller noen som ikke er helt sikre som har svart, men som har svart på grunnlag av hva de TROR om saken. Jeg synes ikke det er noe galt med å gi et svar på grunnlag av hva man tror, men da bør det presiseres.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #9 Skrevet 11. januar 2007 Men jeg SYNS det er foreldrenes oppgave å skaffe seg opplysninger om hva som er annbefalt og hva som er farlig. Og jeg SYNS ikke alle kan følge sitt eget hode hvis det hodet ikke er serlig lyst. _________________________________ -Babysafe kAN være farlig om den ikke er festet rett og om det er vanskelig å få ungen fri fort om det skulle oppstå noe. Brann,oppkast etc. Men ellers kan den nok hjelpe mange foreldre som har urolige unger. -Det er IKKE farlig å gi unger på 6 mnd fisk, men om det er allergier i familien er det ANNBEFALT å vente til etter 1 år. Og dette gjelder flere matvarer. http://www.baby.no/helse/sunn/unngaa/ Allergiforebyggende tiltak http://www.babyverden.no/templates/Article____4120.aspx Alle barn: -Unngå eksponering for tobakksrøyk, både i svangerskapet og etter fødselen -Normal diett for mor i svangerskapet og ved amming -Morsmelk som eneste næring til 4–6-månedersalderen, deretter gradvis fast føde -Introduksjon av fast føde etter 4–6 måneder mens mor fortsatt ammer Barn med høy risiko for allergiutvikling: -Unngå egg, fisk og erter i barnets kost til ettårsalderen, nøtter til toårsalderen -Unngå høy temperatur og fuktighet innendørs ________________________________________________ Honning: Undgå helt og holdent honning så længe dit barn er under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer, der kan give kraftige maveinfektioner! http://www.barnets-abc.dk/baby/amning.htm -Trygg trafikk om barn i bil: http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/ -Og i steden for å synse om Natusan og Parabene og anndre farlige miljøgifter kan man lese om det her. http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=2096 Siden det er flere som er forvirret og vil ha fakta kan vi sammen samle fakta og legge ut linker til sider der det står om det vi lurer på. Så kan alle som vil lese det selv.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. januar 2007 dette var flott at du la ut anonym! er veldig glad i å få fakta på bordet! ) Jeg er helt enig med dere her at alt må tas med ei klype salt..men merker hva snart 9mnd erfaring fra disse sidene gjør både på godt og vondt:) det var ei som var bekymra ei gang for at jenta hennes skalv så i underleppa, og i føttene hvis hun fikk motstand under dem. Min hadde det og jeg spurte på helsestasjonen, og de sa at det var helt normalt..og de fleste hadde vokst seg av det innen 6mnd alder. Men det svaret denne dama fikk var: hun har sikkert Cerebral Parese (vet ikke hvordan det staves) Jeg ble helt sjokkert, hvordan i alverden kunne hun "stille diagnose" på det grunnlaget?? visste ingenting om eventuelle fødselskomplikasjoner..og hadde jo aldri sett babyen, leger bruker månder på å stille denne diagnosen! det er slike svar som jeg egentlig retter denne tråden mot! Tror nok de fleste tar det meste her med ei klype salt..men husker da jeg satt her inne med en helt ny baby på armen og var nærmest helt uten erfaring, da var jeg såpass ny og utrygg i mammarollen at enkelte svar her innee gjorde meg veldig bekymra! Jeg liker veldig godt å lese svar som begynner med "min erfaring er.." disse innleggene har jeg hatt god hjelp av, men det er helst innleggene som ikke er bygd på egne erfaringer eller på generell fakta som jeg sikter til! Håper vel egentlig folk tenker seg litt bedre om etter å ha lest igjennom denne tråden! Ellers takker jeg selfølgelig for masse god hjelp.. hadde nok hatt mange ubesvarte spørsmål hadde det ikke vet for denne siden:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå