Gå til innhold

Registrering av navn etter foedsel i Frankrike

Mikaia

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan det franske systemet forholder seg til mellomnavn? Barnet vaart skal ha fars etternavn, men jeg vil ha mitt etternavn som mellomnavn. Paa den norske ambassaden i Paris sier de at det skal gaa greit siden det ikke er noe problem i Norge, men paa raadhuset vi sokner til sier de at de er usikre paa om et etternavn kan vaere et mellomnavn. De vil ha en bekreftelse fra ambassaden, men ambassaden sier at det gaar greit uten... Vi har jo bare tre dager etter foedsel aa registrere navnet saa jeg vil helst at det skal gaa mest mulig smertefritt...

Noen som vet?

Fortsetter under...

Jeg skjoenner ikke helt problemstillingen: dersom du heter Nilsen og pappaen heter Dupont saa kan babyen hete:

Bébé Nilsen Dupont. Man kan nemlig gi valgfritt ett, eller begge etternavna i oensket rekkefoelge i Frankrike ogsaa.

Men det blir jo to etternavn, ikke et fornavn, mellomnavn og etternavn, siden et mellomnavn er jo et andre fornavn per definisjon. Men hva spiller det til rolle, babyen blir jo hetende det du vil!?

Takk for svar! De er bare saa uklare mht dette baade paa raadhuset og paa den norske ambassaden saa det er kjempeflott med info fra noen som har vaert gjennom det.

Saa man kan altsaa ha to etternavn i Frankrike? Men hvis vi kaller barnet som du sier "Bebe Nilsen Dupont" vil Nilsen da bli foerste etternavn i Frankrike? Ikke det at det spiller saa stor rolle, men vi ville gjerne at hans navn skulle vaere det "riktige" etternavnet og mitt vaere mellomnavn. Hovedsaken er at det ikke byr paa problemer naar vi skal soeke om norsk personnummer og pass og at barnet da faar "Nilsen" som mellomnavn og "Dupont" som etternavn. Vil det vaere bedre om vi registrerte "Nilsen" som et annet fornavn enn som etternavn for aa unngaa problemer med den norske registreringen? Og maa vi bruke bindestrek mellom de to etternavnene?

Jeg tror ikke det er noedvendig med bindestrek, og slett ikke en dobbel !?

Det har ingen betydning om barnet baerer kun farens utenlandske etternavn, eller begge. Siden vi valgte et 'urnorsk' fornavn, har gutten vaar bare pappas etternavn, og vil gjoere likt med nestemann. Moette ingen problemer for aa skaffe han pass og personnummer.

Var paa klinikken i dag og leste en liten notis mens jeg ventet.

Der sto det at man kunne velge etternavn paa sitt foerste barn siden 1. januar 2005 (jeg skjoenner altsaa at dersom det er nr 2 og at foerstemann baerer pappas etternavn, maa resten av soeskene gjoere det samme). Man maa gjoere dobbel eller felles déclaration ved Mairie.

• 2 uker senere...

Annonse

Hei,

Jeg har ett barn som er født i 2000 og hun har pappas franske etternavn og midt norske etternavn som mellom navn.

I 2005 fikk vi nr to, og hun kunne ikke få mitt etternavn som mellomnavn og siden hun måtte ha samme etternavn som førstfødte så ble det bare pappas etternavn. Det var visst nye regler.

Begge mine er født i Norge, og i Norge har begge mitt etternavn som mellom navn, men bare eldstemann har det det Frankrike. KOmplisert....

Ellers fikk vi vite at de kan få begge navnene som etternavn, men da må vi ta kontakt med ett kontor i Nantes som tar seg av alle franskmenn som er født i utlandet, og det måtte da gjøres tidligst 6 mnd etter fødsel, (den tiden det tar for franske ambasader i utland å sende over papirene til Nantes), og da måtte vi forandre begges etternavn.....

Vi har ennå ikke gjort det, så enn så lenge har vår eldste to forskjellige navn i Norge og Frankrike......

Lykke til med navn:

• 5 uker senere...

Jeg har undersøkt det samme ved Mairie hvor vi giftet oss. Man står fritt til å velge så å si hva man vil som mellomnavn. Jeg har valgt et fornavn (norsk), to mellomnavn (et fransk pluss mitt etternavn) og min manns etternavn. barnet vil da teknisk sett ha kun et etternavn hvilket jeg har fått forklart er eneste løsning. I Norge derimot vil det bli registrert som to etternavn (valgfritt).

Håper det var til noe hjelp!

Ps. av erfaring vet jeg at noen lokale rådhus kan være vannvittig slitsomme!!! Stå på!

• 2 år senere...

Det er ikke den franske ambassaden, som bruker så mye tid for å sende papirene til Nantes registeret, men Nantes registeret som bruker i verste tilfellet like mye tid for å registrere papirene, som UDI krever for å fornye oppholdstillatelsen til en franskmann som lever i Norge gift med en norsk kvinne.

Forresten er mellomnavn ikke et fransk begrep.

Man får i Frankrike lov til å registrere barnet sitt under farensnavn, eller under morensnavn eller begges navn som etternavn i rekkefølgen man ønsker.

Utover det kreves det at barnet får et fornavn eller flere, men som regel blir da kun ett av disse fornavn brukt og kalles her bruksfornavn (prenom d'usage).

Henri de Montpezat, som giftet seg med droningen Margrete fra Danmark har flere linjer med en rekke fornavn. Danskene har gjort det enkelt ok kallt ham Henrik, men i Norge må jeg ha med på lasset alle mine 3 fornavn, selv om i kun ett brukes.i Frankrike.

Ugolin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...