Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 jeg er A - dette vil jo si at jeg må ta ekstra blodprøver i uke 30 for å se at jeg ikke lager antistoffer til fosteret , men hva med faren? Har hannes blodtype noe å si.. Kan ikke vår kombinasjon da være farlig!? Han er O ,men vet ikke - eller + .. Noen som vet?!? Hørte om dette en gang ,men regenr med legen ville sagt noe visst det var noen fare!
Coolmommy**080607*overtid* Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 Jo visst far er o+ har det noe å si.Hvis han har vært i millitæret står sikkert blodtypen hans i vernepliktsboka hans.Jeg er selv b- og far er a+.Sønnen min fikk b- han også så der var ikke faren så stor,men er visst mer farlig ved annengangs graviditet etter det jeg har forstått. Hadde tre kontrollprøver en i uke 26,en i uke 30 og en i uke 36.Denne gangen får jeg en sjekk i uke 30 og en i uke 36.
Gjest Skrevet 11. januar 2007 #3 Skrevet 11. januar 2007 Det er resusfaktoren som er avgjørende ikke at dere er ulik "bokstav-blodtype", altså om han er rh- som du eller rh+. Vis han også er rh- så er det ingeting å bekymre seg over for din del. Er han rh+ og dette er ditt første svangerskap (inkludert evt aborter) så trenger du heller ikke å bekymre deg. Det vil bli tatt ekstra blodprøver, hvor jeg bor i uke 12, 32 og 36 for å dobbeltsjekke at du ikke danner noen antistoffer mot barnet, noe som så godt som aldri skjer i første svangerskap. Viser det seg etter fødselen at barnet også er rh- så skjer det ikke noe mer og neste svangerskap blir blodtypemessig regnet som det første igjen. Blir barnet født og har blodtype rh+ vil du få en sprøyte dagen eller to dager etter fødselen for å forhindre at kroppen din danner antistoffer. Ved neste svangerskap tas samme blodprøver og da skal det ikke være noe problem da heller pga sprøyten du fikk. Skulle det derimot vise seg at kroppen har begynt å danne antistoffer, så kan det være at barnet må skifte blod når det blir født (det vil bli fulgt godt opp), eller i verste fall mens det enda ligger i magen, men dette er uhyre sjeldent! Kjenner mange som er rh- (inkludert meg selv) og har aldri hørt om noen som har dannet antistoffer mot et barn de bærer.
Gjest Skrevet 11. januar 2007 #4 Skrevet 11. januar 2007 Min bestemor dannet antistoffer mot min pappa. Han var hennes barn nummer 4. Han fikk byttet blod like etter fødselen og det gikk helt fint! Dette var på begynnelsen av 50-tallet, så klarte de det da, så klarer de det i hvertfall nå! Hun fikk til sammen 6 barn, og bare ett som fikk litt rhesus-kluss, så dette med rhesus-faktoren er nok ikke så skremmende og farlig som folk tror! Dette med rhsusfaktor fanges opp så tidlig på kontroll, og man får så god oppfølging at det er ikke noe problem!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #5 Skrevet 11. januar 2007 Takk for svar:).. Noen nevnte i går at det kunne være farlig for jeg er A - og Han O + ,men får jo ekstra blodprøver så:-).. så lenge den lille i magen har det bra:)
gosnut Skrevet 11. januar 2007 #6 Skrevet 11. januar 2007 Det er masse hysteri rundt dette... jeg har selv vært kjempe bekymret!! Jeg har dannet antistoffer på tross av at jeg fikk sprøyten etter XU og jeg får nå verdens beste oppfølging. I tillegg har jeg et kort som jeg skal gå med på meg hele tiden som en sikkerhet. De er så flinke nå om dagen og som regel så går alt helt strålende og du danner ikke antistoffer. Du får uansett god informasjon underveis : ) Lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå