Gå til innhold

dere som har barn fra før!


cowboylaila

Anbefalte innlegg

`Tror dere det er nok å være hjemme med babyen i 5-7 mnd. i permisjon? Tenkte å begynne å studere skjønner dere og må jo begynne når studiet begynner..

 

Er jo litt mer fleksibelt i forhold til amming og sånn å være student, så det bør vel gå bra? Jeg har ikke peiling selv. Ønsker å høre deres erfaringer! Er ikke gravid enda engang, bare lurer på hvor mye det haster å bli gravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisann:-)det er vel individuelt hvor lenge folk velger å gå ut i permisjon,men jeg følte ikke for å begynne på skolen da sønnen min var 6mnd(han ble født i februar 02)for det skjedde noe nytt hver dag,så ville jeg tilbringe all tiden min sammen med han:-)var hjemme til han var 1.5 år.begynte på skolen men slutta etter noen mnd..men det var fordi jeg ikke trivdes,hadde rett og slett valgt feil.

men det er jo meg da:-)kjenner ei som fikk unge i november(for ni år siden)og hun gikk ferdig skolen og hadde med seg ungen nesten hver dag.så sånt vet man vel ikke før man står oppi situasjonen kansje!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig god margin nå... Hvis jeg blir gravid i neste måned f.eks. kan jeg være hjemme i 10 måneder.. Men det gikk ikke så raskt å bli gravid likevel.. Bare det at det er inntak på studiet hvert andre år sånn at begynner jeg ikke da må jeg vente 2 år til og det gidder jeg ikke...

Er sikkert veldig individuelt ja..

Vi får se om dette klaffer da :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du jo kjenne litt på. :) Jeg har termin i august, hvilket betyr at jeg blir hjemme ett år, men det kan hende jeg blir utålmodig. Men så er det dette med pass, vi satser på barnehageplass fra ungen er 1 år, så vi får se. Jeg har i alle fall tenkt å lese på egen hånd i permisjonen, bare av ren interesse. :) Spent på hvordan det kommer til å gå.

 

Hva skal du studere, madonna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn i april og begynte å studere i sept. Da var det pappa som var hjemme. For meg var det helt greit, vi hadde også begynt med mme, så jeg ammet bare morgen og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og vil gjerne bli jordmor så det er det jeg skal studere til! At pappa er hjemme ville jo vært et alternativ, men ikke mulig for oss da vi er helt avhengige av hans inntekt.. Har boliglån, billån, studielån og i det hele tatt så....Jeg blir nødt til å få meg en helgejobb i tillegg til studiene også. Men blir jeg ikke gravid innen 3-4 måneder så venter vi halvannet år til med å prøve mer... Men gubben er så utålmodig og det er i grunn jeg og..

 

Går det ann å få barnehageplass til barn som er under et år? Sikkert vanskelig det..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil jo tro at det er veldig individuelt, men for meg hadde det ikke gått. Jeg er glad jeg var hjemme med han i ett år før jeg begynte å studere igjen. Kommer nok litt an på studiet også, og babyen. Min var det mye styr med når det gjaldt amming. Han ville ikke ta flske før han var 8 mnd og jeg hadde altfor lite melk til han...så det var ikke bare bare - glad jeg hadde bare han å konsentrere meg om. Er ikke lett å planlegge sånn når en ikke vet hvordan babyen blir....

 

Har en venninne som begynte å studere igjen noen mnd etter fødselen, men det var deltid i helgene, sånn at samboeren hennes kunne være hjemme med babyen da----men lesing i ukene ble det visstnok dårlig med...

 

Det er min erfaring, og må understreke at det sikkert går fint for mange, men for meg hadde det nok ikke gått....lykke til med valget i allefall:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer du har pappaen rett på lønnet permisjon. Ang bhg til en under året - det er nok mulig, men sikkert ikke lett å få. Vet at det var en på 7 mnd i bhg til Tobias da han begynte. Ellers var det noen på 10 mnd også, men de fleste var året eller litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jobbe når datteren min var 9 mnd. Hadde ikke lyst i det hele tatt, men måtte pga økonomien. Det har gått kjempe fint!

Er bare sundt for ungen å få være litt med andre mennesker og barn, men jeg syns 9 mnd er det tidligeste jeg hadde begynt med jobb/studier... både pga babyen og meg selv. Tok meg laaaaang tid før jeg var i like god form så før graviditeten. Masse sliten å sånn. Men det er jo meg da....:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne at jeg hadde hasteks også, og da tar det noen mnd å komme seg helt....og det er jo også sånt en ikke vet om skjer før etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen her var at jeg skulle vært hjemme i 7 mnd og pappaen i nesten 5. Begynte å grue meg til å dra fra lillegull ganske fort etter fødselen og utsatte pappapermen. Hun var ei uka unna 9 mnd da jeg begynte å jobbe. Det var verst før jeg begynte, da jeg var på jobb var alt greit igjen. Hun hadde det flott med pappaen hjemme. Jeg ammet da jeg begynte å jobbe, men fikk ikke helt til det med ammefri, slik at melkeproduksjonen og hennes behov for pupp også ble redusert.

 

I alderen 5-7 mnd er de fremdeles veldig avhengig av pupp og jeg måtte flere ganger dra hjem til hylskrikende unge da hun var rundt et halvt år.

 

Har du mulighet til å ta med babyen på skolen eller har korte dager går det nok mye greiere enn hvis du hadde vært i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madonna: Du kan jo søke da, så fortsetter du med permisjon... så får du penger fra lånekassen også, hvis du har vært student de siste 6 av 10 mnd før fødsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du nesten vente med å bestemme deg for til du ser korleis det er å vere mamma.

 

Sjølv hadde eg ikkje klart det. Er no heimeverande utan løn, etter permisjonsslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Jeg studerte full tid da jeg fikk første mann. Og da opplevde jeg det ganske slitsomt fordi jeg var førstegangsmamma, fordi babyen var ganske krevende og fordi jeg tok et ganske krevende studie. Jeg hadde allerede gått 3 av 4 år og ville gjerne fullføre, men følte ikke at jeg fikk samme roen over meg som alle andre nybakte mødre.

 

Men jeg må jo legge til at jeg studerte hele tiden, og det kan jo hende det går veldig bra når du får vært hjemme i 5-7 mnd.

 

Det kommer helt an på din kapaistet, hvor krevende studiet er (får du lov å sitte hjemme, eller MÅ du delta på forelesninger feks..), din motivasjon og selvsagt også hvor krevende babyen blir.

 

Jeg var fullt bestemt på å fullføre og gjøre det veldig bra samtidig, og derfor ble det ekstra slitsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det skal være mulig å utsette eller forlenge studiene når man får barn. Kanskje du kan begynne og så ev søke et år fri fra studiene. Du kan jo ev høre med studiestedet ditt på forhånd hva de har å tilby.

Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...