Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Blir veldig usikker på dette med ferie og permisjon. Jeg har bestemt meg for og avbryte permisjonen i november for og ta to uker ferie. Det jeg da lurer på er hvor får jeg penger fra da? Får jeg da vanlig lønn fra arbeidsgiver i de to ukene? Takknemmelig for svar hvis noen vet:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7734117-f%C3%B8dselspermisjon-og-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig lurt litt på det samme, men har ikke blitt så mye klokere. Det står følgende under informasjonen til søknaden om fødselspenger..

Utsettelse av stønadsperioden

Foreldrepenger løper i utgangspunktet sammenhengende.

Perioden kan likevel utsettes hvis den som mottar

foreldrepenger eller barnet er innlagt i helseinstitusjon,

ved lovbestemt ferie eller ved heltidsarbeid.

Når er det lovbestemt ferie lurer jeg på da?

Lovbestemt ferie er de 4-5 ukene en hver arbeidstaker har rett på pr. år.

Etter som jeg har forstott er det veldig ulik praksis hva som gjøres med utbetaling av penger undre ferien man tar ut i permisjonstiden.

De fleste får utbetalt feriepengene sine i juni/juli og får da denne mnd ikke lønn selv om man jobber og de får ikke sykepenger om de er sykemeldte.

Så når ferien da tas ut på ett annet tidspunkt har man jo jobbet eller vært sykemeldt i den mnd man kun fikk feriepengene og får da 100% lønn når man tar ut ferien ellers i året.

Slik var det for meg som jobbet i staten.

Eller om man tar ut f.eks ferien for 2007 før sommeren finn jeg 100% lønn i den ferien og så fikk jeg resten av feriepengegrunnlaget i juni + premisjonspenger. Dette fordi de ikke betalte ut feriepengene hos oss før i juni.

Håper dette hjalp dere.

I mitt tilfelle som har jobbet på ett prosjekt som er ferdig i august og jeg går ut i permisjon i mai har ingen jobb etter fødselspermisjonen. Jeg har derfor tenkt at ferien jeg har opparbeidet meg her burde tas før jeg går ut i permisjon. Blir det feil å tenke det?

Annonse

Det trenger du ikke . Du kan starte permisjonen din og ta de 3 ukene før og 6 ukene rett etter fødsel som du må ta, for så å stoppe permisjonen ta ut all ferie og så starte permisjonen igjen etter ferien. Da vil du få mest mulig tid med ungen og siden du ikke har noen jobb å komme tilbake til etter endt permisjon vil du ha bedre tid til å finne en ny jobb.

Er det feriepengene som en får i juni en skal bruke for å dekke opp de ukene som tas ut i ferie da ? Hvem er det egentlig som passer på at en har så og så mye ferie tilgode. Blir det rapportert inn fra arbeidsgiver, eller...? Huff, vanskelig dette her :)

Jeg sendte en mail til NAV og fikk følgende svar:

Hei!

Dersom du tar ut lovbestemt ferie under permisjonen,gjøres det et opphold i utbetalingen fra folketrygden.Det utbetales altså ikke foreldrepenger under lovbestemt ferie.

Derimot blir permisjonsperioden tilsvarende forlenget.

Dersom du tar ut lovbestemt ferie i 2007 er ferie/feriepenger opptjent i 2006.Du må ta opp med din arbeidsgiver når feriepenger blir utbetalt.

Når det gjelder utbetaling av feriepenger fra folketrygden gjelder følgende:

Trygden yter feriepenger til arbeidstaker med 10,2 pst.av utbetalte foreldrepenger for de første 12 ukene av hver stønadsperiode.Dersom foreldrepenger er utbetalt med redusert sats (80 prosent),ytes det feriepenger for de første 15 ukene.

Feriepengene utbetales i mai måned etter opptjeningsåret.Dersom arbeidsgiver betaler lønn under permisjonsperioden,utbetales feriepenger til arbeidsgiver.

MVH

NAV Østensjø trygd

Feriepengene mine kommer vel i juni, pleier å gjøre det. Får sikkert fødselspenger i tillegg siden det er noe som er opptjent i fjor.

Si jeg har 3 uker igjen med ferie, men når jeg går ut i fødselspermisjon, så er jeg ferdig hos de jeg jobber til.. Hvem er det da som har kontroll på hvor mye ferie jeg har og ikke... Nå er det arbeidsgiver som har passer på det, men hvem er det når jeg slutter.. Jeg vet det selvsagt selv, men noen må vel overta etter min arbeidsgiver..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...