Gå til innhold

Noen fra Oslo som har termin rundt 28 juli? Og plass på Riksen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har termin 16. juli, men på de ul`ene vi har hatt til nå regner de med at det blir flyttet til 30. juli. Hvis det stemmer, var jeg 5+2 når legen søkte fødeplass for meg.

Har hørt at man må søke før uke 8 for å få plass; Hadde nettopp en venninne som fikk avslag i uke 13-14. Men vi får krysse fingrene :o)

Hvorfor må dere søke om fødeplass???? Jeg skjønner ikke dette helt, er det ikke normalt og bare møte opp på nærmeste sykehus når fødselen er i gang???? Er du på tur et sted i Norges land og vannet går, så kan man jo ikke bli nektet å føde på et sykehus?? Er bare ikke vant med dette... venter nr. 3 og møter opp på sykehuset som jeg gjorde med de to andre...Kan noen forklare meg bare?? For da syntes jeg synd på de som ikke får plass...

I Oslo er det så stor pågang at alle fødende blir registrert med journal o.l før man faktisk kommer inn for å føde. Man må søke plass, for de tar bare inn så så mange i løpet av en periode. Hvis det er fullt der, må man søke på neste sykehus.

Så hvis du skal føde på vei gjennom Oslo, møter opp på Ullevål og det er fullt blir du sendt til Bærum. Er det fullt der kan du bli sendt til Moss. Da er det veldig greit å vite at man har plass et sted og bare reise rett dit!!!

Vet om flere som har søkt på både Ullevål og Riksen, og fått avslag. Da må man bare søke videre!!! Heldig du hvis du slipper å tenke på det, men tror det er blitt veldig vanlig etterhvert utenfor Oslo oxo.

Jeg har termin 24 juli. Jeg søkte riksen da jeg var 8 uker på vei, og selv om det faktisk var ganske tidlig, fikk jeg avslag. Så nå har vi søkt på ullevål. Fikk beskjed om at riksen hadde videresendt papirene til mitt lokalsykehus, hvor nå det er? Bor i Grorudalen, såender vel opp med Ahus. Og det nekter jeg, da både moren til stedatteren min og henne nesten døde under hennes fødsel der. Har dessverre hørt mye negativt om Ahus, derfor frister det lite å føde der. Men har vel neppe noe valg:(

Annonse

Fastlegen din eller jordmor kan sende inn søknaden for deg. Da er det en del av helsekortet for gravide de sender inn. Tror også du kan søke selv ved å ta direkte kontakt med det sykehuset du ønsker å føde ved. Det gjorde jeg.

Hei. Jeg fødte mitt første barn på Rikshospitalet i januar 2005, og det er ingenting "å hige" etter!!! De hadde verken tid eller plass til meg, var bare såvidt jeg fikk komme på fødestua før datteren min kom ut. Kun en jordmor var med på fødselen, så mannen min måtte være svært delaktig i fødselen...! Jeg har også termin 28. juli og har fått plass på ABC på Ullevål, HURRA!

De fleste jeg har snakket med er fornøyd med Riksen...

Jeg for min del har inget valg, pga kompleks sykehistorie må jeg føde på Riksen, og hadde nok fått plass uansett. Men syns veldig synd på de som har lyst til å føde der og får avslag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...