Gå til innhold

Flyvere eller kabinpersonale her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg reiser en del med fly i jobben, og har så langt ikke vært noe bekymret for det. Nå har jeg imidlertid begynt å tenke litt på saken, og lurer: De som jobber i fly blir jo satt på bakken med en gang de blir gravide. Vet at det bl.a. har sammenheng med mulig stråling i fly. Hvor ofte må man egentlig være oppi lufta (helst i et fly, da) for at det muligens er skadelig? Noen som har skikkelig peiling på dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble litt langt...

Kan ikke si at jeg har skikkelig peiling på dette, men vet noe om det.

Vi som jobber i fly får normalt(i Norge) ikke jobbe i lufta etter ca. 3mnd, men det er flere grunner til dette.

-En grunn er at en som gravid blir mer selvopptatt og setter seg selv forran andre når det kommer til sikkerhet, for å beskytte barnet. Dette er ikke bra når en har som jobb å ta vare på og i en nødsituasjon skal "redde" de andre.

-Når en er gravid så er det enkelte ting som en er mer utsatt for enn vanling, som blodpropp, blodtrykksfall osv. I en jobb oppe i fly, så skal en være i god form og minst mulig sannsynlighet for at det hender noe med en.

-Plassen er begrenset og etterhvert som magen vokser, er det rett å slett ikke så greit å bevege seg rundt i flyet, slik det kreves i jobben som bl.a flyvertinne. Samt at det er en del tungt arbeid, f.eks med drikke-traller(som faktisk kan veie ganske mye) ...

Jeg er ingen ekspert, men mener å ha hørt at stråling er farligst den første tiden av svangerskapet, når vitale organer utvikles. Når det er sagt, så varierer stråling både med hvor høyt en flyr og andre faktorer.

United States Department of Transportation, Office of Aviation Medicine, har litt informasjon om akkurat stråling.

De fleste mener at det ikke er farlig å reise med fly når en er gravid, så lenge en tar forhåndsregler(som f.eks bevege seg, drikke mye vann, bruke støttestrømper...) Og det er forskjell på å reise av og til og på å være i fly dag ut og dag inn.

Turbulens kan også opplever mye mer ubehagelig, når en er gravid.

Hvis du reiser veldig mye, så ville jeg vurdert om det er nødvendig, eventuellt om det er mulig å trappe ned litt. Hvis en f.eks pendler med fly frem og tilbake nesten daglig, så kan en jo prøve å heller ta en natt på hotell innimellom for å kutte ned på flyturene.

Stress påvirker også kroppen annerledes når en er gravid.

Ellers, så husk å sjekke med flyselskapene du flyr med, hvilke regler de har for gravide pasasjerer og ha god dialog med lege/jordmor om hva som er best for deg og babyen.

En ting til: Mange sier det er lurt å sette seg på seter med ekstra benplass. Det er smart, så leng det ikke er ved en nødutgang, det er mange som ikke tillater gravide ved nøtutganer.

Håper du kanskje ble litt klokere.

Jeg er som sagt ingen ekspert, men håper å kunne gi noen tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...