Gå til innhold

sjelden blodtype som lager antistoffer mor barnet... kan noen svare meg værså snill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninde som er gravid og som akkurat fikk vite av legen sin at hun er rhresus negativ og at hun har en sjelden blodtype som lager antistoffer mot barnet.. er det noen som vet hva det vil si?

veldig takknemmelig for alle svar... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er også rhesus minus, og det er ikke farlig i første svangerskap. Dersom ungen er positiv får mor en sprøyte etter fødselen. Den gjør så neste svangerskap heller ikke er farlig. Ho tar noen blodprøver i løpet av svangerskapet for å sjekke at ho ikkje danner antistoffer.

Skrevet

De fleste av oss er rhesus positive (ca 85 %), dvs rh+ som det muligens står i svangerskapspapirene.

Hvis mor er rhesus negativ, og barnet positiv (hvis da far er positiv kan (ikke må!) det bli det), kan moren danne motstoffer (antistoff) mot visse faktorer (antigener) som fosteret har arvet fra faren. Disse motstoffene (antistoffene) kan deretter passere tilbake til fosterets sirkulasjon via morkaken, og derved medføre sykdom hos fosteret. Det mest vanlige sykdommene er anemi (blodfattig) i ulik grad. Så lenge ikke barnets og morens blod er i direkte kontakt med hverandre, gjør ikke dette noe, men dette kan skje, f.eks ved fødselen.

Merk at ikke alle RH-negative danner antistoff på denne måten - for opp til 30% er det slett ikke et problem. Fosteret kan også være Rhesus-negativt.

Er hun Rhesus-negativ, taes det rutinemessig kontrollprøver, for å evt. påvises antistoff og behandle barnet.

Problemene rundt Rhesus-immunisering forverres for hver graviditet, så neste gang hun blir gravid, og barnet er rh-positivt, kan dette føre til abort (MERK: kan, ikke vil)

Håper du forsto alt jeg skrev! Hvis ikke er det bare å spørre!

Skrevet

jeg er 0 reshus negativ og må ta antistoff prøver under graviditeten. Siden jeg er 0 og mannen min er b+ og babyene vi får også b+, så har vi problem med gulsott. Babyene våre får det og må ligge til behandling på sykehuset en ukes tid og de må ta en del blodprøver etterpå.

Skrevet

Babyene deres trenger ikke bli b+. Alle har egentlig 2 "bokstaver" i blodtypen, der a og b er dominant. Dvs hvis en person er b+ kan han både være b0 eller bb, men da rh+. De som er 0 må være 00, hvis ikke ville de stå med en annen "bokstav".

Og om den ene av foreldrene er neg og den andre pos, kan likevel barnet bli neg. De trenger heller ikke få gulsot.

Jeg har hørt at hvis den ene har blodtype b (iallefall hvis moren har det) er sjansen for gulsot mindre! Og at sjansen for gulsott er mindre om barnet er født i sommerhalvåret...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...