Gå til innhold

streptokokk B

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alle fått tilbud om denne prøven?

Jeg fikk beskjed på forrige kontroll at jeg skal ta den neste gang, føles så trygt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normen er at man ikke får tilbud om dette.

Skrevet

så da er det opp til den enkelte lege da?

Skrevet

Jeg har ikke fått tilbud om den, men spurt selv. Skal ta den senere i svangerskapet. Er i uke 31 nå, og det var visst for tidlig. Måtte vente til uke 37-38.

Skrevet

Jeg tok den igår, men måtte diskutere mye med min lege før han ville ta den. Det er vist sånn at dersom man bruker mer enn 18 timer fra vannet går til babyen kommer så blir man automatisk satt på antibiotika. Og det er ikke sansynlig at babyen blir smitta før det har gått så lang tid. Men som sagt så tok han prøven, veldig motvillig men men.. Han lurte på hva jeg skulle gjøre dersom jeg var positiv?? Godt spørsmål egentlig...

Skrevet

Hva må egentlig til for at man skal få ta en slik test??

Har lest så mange triste historier om babyer som ikke har klart seg pga dette.... Vil jo ikke risikere at det skjer med mitt lille nurk også...

Jeg nevnte det for jordmor på forrige kontroll, men fikk bare som svar at neida, det var ikke noe vits osv....???

Hvis det er én ting ved fødselen jeg er redd for, er det at noe sånt skulle skje....!

Skrevet

Selma07, hvis prøven er positiv skal du ta med resultatet til sykehuset når du skal føde, da vil de ta forhånsregler, dvs sette deg på antibiotika under fødselen... Merkelig lege du har, og at han kunne si noe sånt.

Jeg fikk beskjed av min lege at det er en prøve vi tar i uke 38.

Skrevet

Jeg tok den i uke 37. Legen som nevnte den for meg.....

Skrevet

Jeg tror bare at han skulle få meg til å tenke.. Helsemyndighetene mener at det ikke er overhengende fare for at babyen skal bli smitta, og har derfor ikke lagt inn rutine på at en slik test skal tas. Han sa også at det finnes andre bakterier som er langt vanligere og farligere for babyen under fødsel. Selvfølgelig skal jeg ta prøven med på sykehuset, og det er jo derfor jeg tar den.. Men det er ikke sikkert at de setter meg på antibiotika under fødselen dersom den ikke blir lang. som sagt over 18 timer fra vannet går så setter de automatisk antibiotika på alle. Det er mange leger som ikke vil ta denne prøven fordi de mener at det som var oppe i media i sommer ikke er faktiske kunnskaper med media som har spekulert i ting de ikke har greie på.. Men jeg vil i hvertfall ta prøven, og vite at jeg har tatt mine forhåndsregler, så får legen min mene det han vil:-)

Skrevet

Jeg tok den på sykehuset i går da jeg var på diverse kontroller. Spurte bare legen om det, og hun sa at jeg kunne ta den med en gang hvis jeg ville. får resultetene neste uke...

Streptokokk B er en helt vanlig bakterie de fleste kvinner har i underlivet. Noen ganger er det en økning av dette, og under en fødsel kan barnet bli smittet. Barnet kan også bli smittet før den blir født, men da har mor en veldig kraftig infeksjon.

Hvis barnet blir smittet, kan den i værste fall dø eller bli hjerneskadet pga blodforgiftning eller hjerneblødning. Sønnen til søsteren min ble smittet av denne infeksjonen og er i dag hjerneskadet. 3 år gammel og kan ikke gå eller snakke... Derfor ville jeg ta denne testen...

Vet at i USA blir alle gravide vaksinert mot denne infeksjonen, for å være på den sikre siden.

Skrevet

Hei.

Jeg vil bare si at rutinene sikkert er litt forskjellige på hvordan dette gjøres. Vannet gikk hos meg 5 uker før termin, jeg lå godt over 18 timer uten at jeg ble satt på antibiotika. Det gikk 64 timer fra vannet gikk til gutten min var ute, og eneste grunn til at jeg ble satt på antibiotika var fordi feberen min gikk opp og jeg besvimte. Det ble tatt en prøve av meg i kjeden når jeg kom inn, men den får man ikke svar på med engang. Jeg fikk svaret 2 dager etter at gutten min ble født...

Men siden jeg hadde feber, så ble gutten satt på antibiotika som en forholdsregel. Det er vanlig med 7 dager, men alle prøver var fine så han slapp etter 5 dager intravenøst:)

Ingen tegn til noe som helst funnet hos oss i ettertid;) Så det kan gå bra også.

Jeg anbefaler alle å følge med selv og gjøre det de mener er riktig for dem! Lykke til videre til alle!

Skrevet

Jeg har fått beskjed av både fastlege og jordmor at retningslinjene er at de ikke tar noen streptokokkprøve i svangerskapet dersom det ikke er spesielle indikasjoner ( men nå har jo 1/3 del bakterien og mange ingen symptomer på det..?) Fikk også beskjed om at de skjekker infeksjoner dersom det tar lang tid fra vannet går til barnet kommer. (men de kan ikke skjekke streptokokk så kjapt-tar tid å få svar på slike prøve, så de skjekker infeksjonsindikasjoner generelt antakelig?) Jeg fikk ikke antibiotika sist selv om det tok mer enn 18 timer fra vannet gikk til barnet ble født. Hm - vet ikke om jeg stoler helt på dette her og er redd de bare tenker statistikk. Ville også synes det var betryggende å vite om jeg hadde bakterien eller ikke.

Skrevet

Når eg gikk gravid (for litt over 3 mnd siden), hadde eg gbs, dette blei påvist på ein prøve eg ikkje visste om.

Visste ingenting om dette før d sto på førstesida på vg, då fikk eg sjokk.

Snakka med jordmor og gyn, og fikk vete at eg kom til og bli satt på antibiotika når fødselen starta, og at eg kom til og få det kvar 4time (tror eg d var), så lenge fødselen pågikk.

Og så sa de at om ikkje ungen var ute etter 18 timer kom de til og ta ks, for då var infeksjonsfaren for stor.

Det var d de sa til meg.

Bare forlang og få tatt prøven uansett...ingen har noen og miste!

Lykketil videre jenter!

Skrevet

Jeg har fått påvist streptokokk B, men siden jeg ikke har noe tegn til infeksjon i underlivet (som gjentatte urinveisinfeksjoner eller "sår" i underlivet) er det heller tvilsomt om jeg blir satt på antibiotika under fødsel.

Jm sa at de kommer til å følge bebien ekstra nøye den første tiden etter fødsel. Det minste tegn på at noe er galt og de vil igangsette tiltak. Jeg stoler på at de på kk har dette under full kontroll.

Grunnen til at de tok denne testen på meg var at jeg har hatt andre komplikasjoner under sv.skapet. Forstår det slik at helsevesenet i Norge ikke ønsker å legge seg på samme linje som USA der alle blir testet og alle som får påvist streptokokk B (eller GBS) får antibiotika under fødsel. Men tror de som har infeksjoner i underlivet under sv.skapet får tilbud om testen.

Skrevet

korsen tar man en sånn prøve? e d en blodprøve?

Skrevet

Prøven tas i skjeden med en sånn q-tips sak.

Skrevet

okey.. Blir litt skremt etter å ha lest ka di forskjellige skriv.. Håpa æ får tatt en sånn prøve..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...