Gå til innhold

Ka syns dere om at det er så mangen som tar abort på "vår alder"?

Tulletutta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg mener at når man er voksen nok til å ha sex, så må man være voksen nok til å ta konsekvensene av det også. Jeg er imot abort. Men såklart er det noe annet hvis man er voldtektsoffer eller under 16 år. Abort er IKKE et prevansjonsmiddel!

Mer vil jeg ikke si. For dette kommer aldri til å bli en vennlig debatt tilslutt ;-) Denne debatten er litt dum å ta opp tror jeg dessverre...

Klemmer fra

Gjest Riga & hippiesnulla 14.10.06

Jeg skjønner ikke helt den undersøkelsen som blei publisert i går, for etter en sjekk hos ssb så viser jo alle tall at antall aborter går ned!

"Andelen tenåringsaborter er på et lavere nivå enn på 1980- og 1990-tallet. På 1980-tallet ble det utført om lag 22 aborter per 1 000 kvinner i aldersgruppen 15-19 år, på 1990-tallet var raten om lag 19, mens tallet i 2005 altså var 15,4."

Og det var slik at halvparten av alle etnisk norske kvinner under 25 år i Oslo som BLEI GRAVIDE tok abort, men hvor mange er det egentlig som blir det? Det stod det ingenting om. Så det kan hende at like mange, eller færre velger abort (men det har ikke blitt foretatt en slik undersøkelse før, så det finnes ikke noen tidligere statestikk på dette her), og at det er tallet på antall gravide som synker, eller tallet på de som får barn.

Synes det hele var svært dårlig formulert på nyhetene...er det noen her som har de faktiske talla? Altså ikke i prosent, men talla. Er jo uansett snakk om noen promiller per år.

Jeg hadde ikke tatt abort selv men syntes det er et valg hver og en må ta for seg. Men når ungdom bruker det som prevansjonsmiddel blir jeg bare provosert.. Hørte for en liten stund siden en gjeng med 15-16 år gamle jenter satt og prata om det da jeg var gravid. Hun ene satt "Åg jeg er så kvaaalm! Jeg tror jeg er gravid!! Og det verste er at mamma sa for et par dager siden at hu gleder seg til å bli bestemor!!" Så sa ene venninnen hennes "Jamen blir mammen din sint da?" "Halloooo.." Sa hu "gravide" da, "Jeg tar jo bare abort da!!".. Jeg kjente jeg stt og kokte og det var sekundet før den jenta fikk høre et ord og 100 fra meg! Dette var noen et par uker før jeg selv fant ut at jeg hadde mistet min lille spire.. Det gjorde at jeg ble enda mer provosert.. Greit nok.. Abort er opp til hver enkelt.. Men det er IKKE greit å bruke det som erstatning til sunt vett og kondom!

Annonse

Jeg ble gravid som 14åring, å om jeg hadde fått vite at jeg var gravid før uke 10 hadde mitt valg muligens blitt-abort.

Vi brukte kondom, men den sprakk, det var første gang jeg hadde sex med. Jeg synst det er bra at det går ann å velge. Sir ikke at jeg synst det er greit at man bruker abort som et prevansjons midel.

Har du sex uten prevasjon vet du hva du kan gå til!!

Jeg har i dag verdens hærligste datter som blir 3år 1 april!!

Jeg blir så utrolig frustrert når jeg leser slike innlegg som dette...

"er du voksen nok til å ha sex, er du voksen nok til å ta konsekvensene" Å ta en abort er faktisk å ta konsekvensene av hva man ha gjort, og man tar også ansvar,

"abort er ikke et prevensjonsmiddel" haha! tror dere virkelig at noen bruker det som et prevensjonsmiddel? Det er ikke noe behagelig hverken fysisk eller psykisk å ta abort - så jeg tror faktisk ikke det er mange som bruker det som prevensjonsmiddel.

Og dessuten HI, så (som tidligere sagt her oppe) så blir aldri dette en vennlig debatt. Synes også det er en debatt som kan såre mange.

dere som er imot abort kan bare være imot- men la oss andre ha valget.

helt enig med deg alexi. det er trangsynt å si at man er imot abort synes jeg. må man være et voldtektsoffer før man har "lov" å ta abort? dette synes jeg er idiotisk å si. abort er noe kun hver enkelt kan bestemme. man vurderer det ut i fra sin egen situasjon og hva som er best. det er jo så klart ikke sånn at jeg synes man skal se på abort som en enkel utvei, men det er et personlig valg jeg ikke synes man trenger å diskutere i det hele tatt..

Det er jo faktisk bevist at mange bruker abort som prevansjonsmiddel, så dere trenger ikke komme her og si noe annet. Se på nyheter, les aviser så får dere med dere dette også. Og som skrevet tidligere: Jeg vil ikke si så mye om dette siden vi alle har våre forskjellige meninger om dette. Dette er et så altfor sårt tema. Jeg respekterer andres valg, men jeg har min mening, og dere har deres mening!!!

Gjest Riga & hippiesnulla 14.10.06

Men så lenge abort et valg for oss her i Norge, så vil noen bruke dette som prevensjons. Jeg synes det er litt synd, men jeg kan da ikke gå rundt å irritere meg over folk som gjør dette (tja...kan jo irritere meg over at de bruker mye av samfunnets ressurser, for det koster å ta abort), for det er deres valg. Jeg bare priser meg lykkelig over å bo i Norge,- i mange andre land er det forbudt med abort selv om du er en 11-åring som har blitt voldtatt av onkelen din eller om det er fare for ditt eget liv! Sykt, spør du meg.

Det er ikke greit å ha sex med alle og enhver mann for så å ta abort hvis man skulle bli gravid. da er det faktisk MYE lettere å gå til legen og få en p-sprøyte, p-piller eller plaster. men allikevel kan man komme opp i situasjoner der man ikke ser noen annen utvei. jeg selv er i en slik situasjon. jeg ønsker over alt å beholde barnet, men pga så utrolig mange vanskelige omstendigheter er det ikke mulig.

Bare tenk på hvor mange tenåringsjenter som blir tvunget av foreldrene til å ta abort. da jeg var 18 ble jeg tvunget til dette av mamma. hun sa jeg fikk faen ikke ha noen unge med han kuken som var faren, og jeg skulle ta abort for dette komtil å ødelegge bådemitt og hennes liv. hun ringte og avtalte time med legen. og da var jeg myndig! det er faktsik ikke alle som tar abort fordi de ikke vil ha barn. i en slik situasjon er man bare så sårbar at mange ikke klarer å stå imot presset fra omverdenen.

Annonse

saken var vel helst at det var så mangen som faktisk tar abort.. eg må ærligt si at det ikkje var så mangen som gjer det. har selv ei vennina som har tatt abort og eg trur det er veldig få som tar lett på saken ta abort. men det at det er så mangen som føler seg "nødt" til det er det er eg litt sjokka over.. er ikkje i mot abort er i mot å utvide den. og det trur eg er den generelle meningen til personer som jobber i helsevesenet som meg selv. abort skulle egentlig skjedd sjeldener enn fødsler men det er det jo ikkje i denne undersøkelsen.

jeg gir meg ikke på den der at noen faktsik bruker abort som prevensjonsmiddel. Jeg tror media omtaler det som dette...

Man tror kanskje at en abort er enkelt og greit- men det er ikke så enkelt og greit at man bruker det som prevensjosmiddel!!!

og en ting til...når dere (dette har jeg lest i flere innlegg) sier dere er imot abort, så skal dere alltid presisere at det selfølgelig er "lov med abort" hvis man er voldtatt eller under 16... Da er mitt spm hvorfor er dere imor abort? Jeg antar at dere mener at fosteret eller embryoet lider forferdelig under aborten. Men fosteret/embryoet må da lide like mye uansett hva grunn kvinnen har?

nei nå skal jeg gi meg med kveruleringen... *sorry*

Må nesten si meg einig med det siste du sier:og en ting til...når dere (dette har jeg lest i flere innlegg) sier dere er imot abort, så skal dere alltid presisere at det selfølgelig er "lov med abort" hvis man er voldtatt eller under 16... Da er mitt spm hvorfor er dere imor abort? Jeg antar at dere mener at fosteret eller embryoet lider forferdelig under aborten. Men fosteret/embryoet må da lide like mye uansett hva grunn kvinnen har?

Men det er absolutt mer forståelig at noen tar abort etter ein voldtekt enn at det ikkje passer helt denne mnd, men kanskje om 6 mnd..

men eg tror kanskje det er mangen som angrer på at dei tok abort og derfor kanskje prøver å få ein ny baby for å kompensere. eg veit ikkje altså det er berre mitt inntrykk..

Må nesten si meg einig med det siste du sier:og en ting til...når dere (dette har jeg lest i flere innlegg) sier dere er imot abort, så skal dere alltid presisere at det selfølgelig er "lov med abort" hvis man er voldtatt eller under 16... Da er mitt spm hvorfor er dere imor abort? Jeg antar at dere mener at fosteret eller embryoet lider forferdelig under aborten. Men fosteret/embryoet må da lide like mye uansett hva grunn kvinnen har?

Men det er absolutt mer forståelig at noen tar abort etter ein voldtekt enn at det ikkje passer helt denne mnd, men kanskje om 6 mnd..

men eg tror kanskje det er mangen som angrer på at dei tok abort og derfor kanskje prøver å få ein ny baby for å kompensere. eg veit ikkje altså det er berre mitt inntrykk..

Personlig så er eg ikkje imot abort.

Vesst nån meine at dem ikkje e ansvarlig nok tell å oppforstre åg ta ansvar førr en baby, åg dem syns d e d beste førr dem, da veit dem best.

D e mange faktora som spille inn når man tenke på abort.

Åg eg trur at d e få som bruke d som et prevansjonsmiddel.

Men eg trur d e en del som tenke *D e jo bare å ta abort*

Eg kjente ei før, åg ho har no tatt 7 ganga!

Åg d syns eg e heilt forferdeli, førr da veit man at man ikkje vill ha baby, åg da burde man bruke åg være meir flink me prevansjon..

Men blir liksom ikkje gravid når man går på p-pille 7 ganga.

Men eg trur at de fleste ikkje tar sånn kjempe lett på d me abort.

Men at d finnes nån der ute, d e heilt sekkert.

Mange som tar abort på vår alder??

I forhold til hvilken aldersgruppe da???

Som det ble sagt lengre oppe, aborttallene for vår aldersgruppe eller tenåringsgraviditeter om du vil (15-19) er på veg ned, og den aldersgruppen som ligger høyest er faktisk 20-24 og deretter 25-29...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...