Gå til innhold

Sykemeldt, noen som vet? (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært sykemeldt fra uke 5 t.o.m uke 12. Dette pga blødning og tidligere SA. Er også svært kvalm. Mye greier altså;) Jobber natt, neo legen min frarådet, og planen var å be om tiltrettelagt arbeidstid når sykemeldingen nærmet seg slutt (uke 10 eller noe...)

Da jeg ringte sjefen min i uke 5 og sa at jeg var sykemeldt ville hun vite hvorfor (?), noe hun i utgangspunktet ikke har krav på. Jeg fortalte det, men ingen gratulasjoner, bare "huff, da blir det vel mye greier fremover"

Da jeg ringte igjen i uke 10 for å diskutere arbeidstid, svarte hun bare at hun ikke kunne gjøre noe uten et skriftlig brev fra legen. Trygdekontoret sier derimot at hun skal tilrettelegge uansett, brevet kommer je, det er bare å tro på meg...

Hun klaget på hvor dyrt det var for henne at jeg var sykemeldt, og at jeg burde komme meg i jobb snart.

Er kjempe fortvilet, ønsker mer enn noe å jobbe, men vet ikke om jeg klarer å jobbe sammen med henne nå som jeg er gravid. Har ikke barnehage til datteren min heller, så ken uansett ikke jobbe til "vanlig" tid.

Noen som vet hva som skal til for at en får svangerskapspenger istedet for sykemelding?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEg fikk sv.penger uten problemer. Jeg er nå 9+3, og har ute av jobb i en uke nå pga kvalme, svimmelhet og trøtthet. Dette ble mye verre da jeg begynte å jobbe, og jordmor skrev noe om stress på jobb. Var ikke noe problem. Snakk med jordmor hvis du har en!

Lykke til!

Skrevet

jeg skjønner meg ikke på sånne folk som bare tenker penger assa, kjenner jeg blir sint på dine vegne...

gratulerer med svangerskap..

hør med ditt trygdekontor for dine muligheter

lykke til

Skrevet

Hei!

Få deg en samtale med henne. klarer ikke hun å tilrettelegge arbeidet for deg. Må du ta kontakt med legen og få han til å hjelpe deg videre.

Hva jobber du med?

Er det tungt arbeid kan du ha rett på dette.

Gå inn på nav.no og videre til familie, les litt der om de forskjellige mulighetene ved graviditet og rettigheter du har.

Lykke til videre:9

Skrevet

hei. D beste for deg er jo å være sykemeld lengst mulig, jobben må bare betale for deg i 16 dager så tar trygdekontoret over. visst jobben klager på at det blir så dyrt så blir det feil, du kan jo ikke for at du er dårlig å har ugunstig arbeidstid.

lykke til

Skrevet

Først vil jeg si, for en forferdelig sjef du har!! Sjønner godt at du er fortvilet og ikke minst skuffet! En arbeidsgiver skal ikke oppføre seg slikt, å bli gravid er faktisk veldig normalt! Har hun ikke vært gravid selv kanskje?!? At det går an å oppføre seg sån!! Hun er pliktig til å tilrettelegge så godt som mulig for at du skal ha det greit med å jobbe.

Hva som skal til for å få svangerskapspenger er jeg sannelig ikke sikker på, men gå inn på babyverden.no og se på tema Økonomi og rettigheter...

Lykke til videre da!! Håper det ordner seg for deg, så du slipper og gå rundt og være fortvilet!

Skrevet

Så lenge du er sykemeldt pga graviditet kan arbeidsgiver fylle ut et skjema som sendes til trygdekontoret og får da refundert de første 16 dagene også, slik at det ikke koster arbeidsgiver noe som helst i kroner og ører. Hun må bare få tak i en annen som kan jobbe dine vakter. Fikk litt av samme reaksjon som deg når jeg sa ifra på jobb, men det får bare være... Systemet legger opp til at arbeidsgiver ikke skal tape penger på oss, så det syns jeg du burde si ifra om. Og ikke bry deg! Nyt svangerskapet!! :o)

Skrevet

Hei.

Jeg syns du skal prate med jordmora eller legen din, og si hvilken tilbakemelding du får på jobb. Hadde det vært meg ville jeg blitt kjempeurolig for å dra på jobb. Hvis du er med i gullsmokken kan du jo høre med jordmora der. Hun er pålogget i morgen 11.01 kl 11.30.

Ønsker deg lykke til videre. Å husk du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet o.l. overfor sjefen din. Det er vel hun som bør ha dårlig samvittighet pga responsen hun gir deg.

Skrevet

Det skal ikke være vanskelig å få "svangerskapspenger". Som noen sa: gå inn på NAV. Vet også at det er et satsingsområde: "Gravid og i Arbeid". De har nettopp hatt en stor konferanse... Se også IA(inkluderende arbeidsliv)..

Jeg vet ikke hva du arbeider med, men kan endel lovverk etc.

Jeg lurer på om det finnes et verneombud på din arbeidsplass, eller en tillitsvalgt? Ta kontakt med de. Er du organisert forresten?

Synes det er skrekkelig at en arbeidsgiver sier sånt. De har et personalansvar og en god leder skal ta hensyn til sine ansatte.

Trenger du vite mer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...