Gå til innhold

Snuppa tåler ikke grøt! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg hjelp her! Jenta mi er 6,5 mnd, og vi har såvidt begynt med grøt. Har gitt både maisgrøt og havregrøt (med banan og aprikos), med det resultat at hun våkner ørten ganger om natten og gråter. Tåler tydeligvis ikke grøt, så nå får hun most potet/gulrot i stedet og sover som en sten. Spørsmålene er:

1) Hvor lang tid bør jeg vente før jeg prøver grøt igjen?

2) Kan hvetegrøt være mer skånsomt enn havre? Evt andre grøttyper?

3) Hva annet kan jeg gi enn middagsmat? Hun kan jo ikke få potet og gulrot 3 ganger om dagen heller... :) Brødskive? I så fall - Noe spes type brød?

Tar imot alle råd og erfaringer med stor takk!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med risgrøt? De har det far 4 mnd. Kan være lurt å begynne med de fra 4 mnd selv om hun er eldre. Hun må jo gradvis tilvennes hun og, selv om dere begynner litt senere enn det vi har gjort:)

Skrevet

Har begynt med 4 mnd-grøtene (mais), men det gikk ikke så mye bedre. Noen andre som kan hjelpe litt? :)

Skrevet

Men prøv risgrøten også kanskje? er jo stor forskjell fra mais.?

Skrevet

Jepp, skal prøve den. Men mener å ha lest at det er for lite næring i risgrøt....?? Mulig jeg roter.. Takk for råd!

Skrevet

Man trenger ikke gi grøt, du kan gi både middag og fruktmos - om hun får midag to ganger gjør da ingenting (kan jo gi forskjellige typer ;-))

Det man skal huske på med maten er at dt man gir inneholder jern-som grønne grønnsaker, grovt brød og grøter tilsatt jern (Fikk mail fra Gro Nylander der hun påpekte dette)

Så fortsett med du gjør og suppler med det jenta de vil ha ;-)

Du er godt i gang. Min som fyller ett år i morgn spiser fortsatt nesten bare fruktmos og yoghurt utenom mm - så ikke mye jern i tillegg for han da enda (men får jo litt de ganger han gnager på en grov broødskorpe...) - så i morgen skal han på ettårskontroll på hs med fastlegen - så vi skal høre om han skal ta blodprøve..

Skrevet

Hjertelig takk - du er en knupp! Da skal jeg prøve å roe ned og ikke stresse med tilvenningen. Synes bare at "alle andre" babyer på samme alder spiser så utrolig mye fast føde.

Skrevet

Du har god tid på å komme opp i flere måltider haster ikke-

selv det lille min spiser sysn Gro Nylander var akseptabelt - en normalvariant var det hun kalte ham ;_)

Skrevet

hei i gjen

Det er sikkert mulig at det er litt for lite næring til din 6,5 åring er litt etter vi skjønner du:)

Det er jo som det sies her ikke noe i veien for dere å ikke gi grøt når hun er så stor og kan spise mer variert enn min.

Skrevet

Finnes jo andre grøtprodusenter enn Nestle også. Kanskje Hipp sine kan funke. Kan jo evt prøve en annen type og se hvordan natta blir da. Finnes det ikke hirsegrøt også?

Vi begynte med brød rundt 6 mnd, med stort hell. Kjøper litt div brød, og har begynt å bake litt selv. Leverpostei er stort sett en slager blant de minste.

Nå har hun jo blitt så stor at du kan prøve andre middagsglass også, med litt mer næring i.

Lykke til!

Skrevet

Får hun diare eller oppkast,utslett?? tok allergitest på mandagen med min sønn,han er litt allergisk mot melk,får utslett rundt munnen. fått beskjed om å passe på så han får i seg nok kalk...

ta kontakt med lege anbefaler jeg da:)

Skrevet

Nei, ikke noe av det, bare veldig urolige netter. Får prøve meg litt frem med andre grøttyper og - merker, så går det seg vel til etter hvert.

Tusen takk for hjelpen, alle sammen!

Skrevet

Prøv havregrøt med ris og hvete, 4mnd. Den fikk jeg beskjed om va grei for magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...