Gå til innhold

Hmm dere som skal søke jobb nå, skriver dere i søknad at dere er hjemmeværende

Anbefalte innlegg

Skrevet

med barn for tiden? Har sendt et par søknader hvor jeg bare har skrevet at jeg er ansatt i bedriften siden ..... Har lest at man ikke bør skrive noe om at man er hjemmeværende for å komme på intervju. Tror jeg kommer til å nevne det heretter siden jeg har fått negative tilbakemld på intervju (ikke direkte men følt på det) at jeg ikke har nevnt det i søknaden. Bør jo egentlig ikke ha noe å si da men....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer til å nevne det i søknaden når jeg skal begynne å søke nå. Blir jo ellers et gap i utdanning og erfaring på CV. Er jo sikkert bare bra å skrive at man nettopp har fått barn. Kanskje ser de det som et tegn på at det er en stund til neste permisjon.... Tenker nå jeg da. Hadde vært verre å søke jobb som nyutdannet, samboer, uten barn og være 30 år. Da forventer vel mange snart en permisjon...

Skrevet

Jeg skriver alltid i søknaden at jeg er i permisjon og hvor lenge det er til jeg kan starte å jobbe. Jeg har hatt 3 jobbintervjuer denne uka og har et neste uke (foreløpig) Og jeg jobber i den mannsdominerte bygg- og anleggsbransjen, så jeg tror du trygt kan skrive det såfremt du ikke jobber i en bransje med høy arbeidsledighet...

:-)

Skrevet

Er jo ikke uærlig, skriver i søknaden at jeg har vært ansatt i bedriften siden 2001, og det samme i cv. Sa det med en gang jeg ble spurt om å komme på intervju (pr tlf) og at jeg har tenkt å begynne å jobbe om ca 3 mnd.

Uansett kommer jeg nok til å skrive det på søknaden fremover ja. Men leste som sagt i aftenposten (tror jeg det var) at man burde unnlate å nevne det, for det skal jo i utgangspunktet ikke ha noe å si for hvorvidt man er interessant til stillingen eller ikke. Er nok litt var på dette da jeg før jeg fikk barn var på to intervjuer da jeg ble spurt om mine fremtidsplaner mtp å få barn.... (og var ærlig og fikk de selvfølgelig ikke;-)).

Skrevet

Da du var på intervjuene visste du kanskje ikke at det er ulovlig å spørre om dette? Og da er du selvsagt heller ikke forpliktet til å svare! Akkurat det handler ikke om ærlighet, men om at arbeidsgivere ikke skal snike seg unna det å ansette unge kvinner. Det er ikke relevant for selve jobben en skal gjøre.

Neida, du er ikke uærlig fordi om du ikke skriver det. Jeg synes bare at det er naturlig å skrive det, og du spurte om hva vi andre ville gjøre. Jeg ville absolutt ha gjort det om jeg hadde søkt jobb nå, men så er jeg kanskje i en helt annen bransje.

Det kan være postitivt å ha med barn på en cv, for da kommer det fram at man er produktiv. :-) Skjønner du hva jeg mener? Hvis man har fått barn i tillegg til det man har gjort av arbeid og utdanning, da virker man jo mer effektiv enn om man hadde gjort det samme uten å ha fått barn!

Det kan også være lurt å skrive at man er i permisjon eller i jobb, da det kan gi et bedre inntrykk enn om man er arbeidsledig når man søker. Da kan en arbeidsgiver lure på hvorfor du er arbeidsledig.

Det er også fint å vektlegge at man har barn i et likestillingsperspektiv. Hvis en selv legger opp til å holde familieliv unna det som har med jobb å gjøre, kan en kanskje ikke forvente at arbeidsgivere skal ta hensyn til det senere, i andre sammenhenger heller. Det er også fint å vise at vi verdsetter det å få barn som noe viktig og positivt, og at vi ser det som en ressurs - f.eks. noe vi har lært mye av.

Du må selv avgjøre hva som er smartest å gjøre for deg. Det er vanskelig å avgjøre for andre, som ikke vet hva slags jobb det er osv.

Lykke til!

Skrevet

jeg har skrivit at jeg er i permisjon og at jeg er klar for å begynne i arbeid relativt fort. med det mener jeg tre-fire måneder, som en vanlig søker med oppsigelsestid ca. har vært inkallet til flere intervjuer, og venter nå på svar fra intervju for noen dager siden!

Skrevet

Jeg skrev det sist gang ( med hun første) i flere søknader og fikk ikke intervju. Så skrev jeg en uten og det ble både intervju og jobb. Tilfeldig kanskje men...Jeg snakket litt med svigermor som er daglig leder i et firma og hun sa at desverre de med små barn fort havnet i nei lista og ikke fikk intervju en gang.

Jeg vil derimot tro at jeg burde stille bra til nå med to barn og ikke fler i sikte på lenge, men men;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...