Gå til innhold

Da Martine ble født, 2 januar 2007 (samme som 3.trimester)

Anbefalte innlegg

1 januar kl 07.30 våknet jeg med kynnere. Dette var forsåvidt ikke noe nytt, hadde vært sykemeldt pga kraftige kynnere fra uke 23. Ville ikke at kynnerne skulle gi seg denne gangen, så gikk lang hard tur to ganger den dagen. Vet ikke om det hjalp, men takene ble vondere utover dagen, og fra kl. 20 ble de regelmessige hvert 5.min. Dro inn på sjekk på føden kl.23, og hadde da bare 2 cm åpning. Litt skuffende etter en hel dag med tak, men jeg skulle bli enda mer skuffet...

Takene fortsatte hvert 6.min gjennom hele natten, og ble vondere. Kl.05.30 dro vi innom føden igjen, og jeg hadde da fått 2 "store" cm åpning. Begynte å miste troen på at noe kom til å skje, jordmor "tøyde" litt, og lovte at det var i gang nå. Fikk tilbud om å bli på føden, men valgte å dra hjem igjen. Etter det kom riene hvert 2-3.min, og ble enda mer kraftig og vond. Kl.09.30 orket jeg ikke være hjemme lengre, og dro igjen på føden. Fikk fødestue og en fantastisk jordmor! Hadde bare nådd 3 cm, ett døgn etter at takene begynte - og jeg begynte å bli sliten og trøtt. Jeg spurte jordmor om hun trodde babyen ville komme 2.januar, eller om jeg måtte innstille meg på 3.januar - og hun sa hun hadde godt håp om 2.januar, men at hun ikke kunne være sikker...sukk...men plutselig skjedde alt veldig kjapt og greit! Riene tok seg opp, vannet gikk og plutselig kom pressriene. Hadde veldig god effekt av akupunktur og lystgass under åpningsriene, og pressriene syntes jeg ikke var vonde - kun hardt arbeid, men absolutt verdt det! Etter 45 min med pressrier kom plutselig hele Martine på en pressrie kl.13.34. Det ble dermed noen pyntesting, men alt går seg til.

Hun var nøyaktig 3000 gram, 48 cm lang og 34 cm rundt hodet, og selvfølgelig helt perfekt og skjønn :o) Jeg syntes den tøffeste perioden var å nå 3 cm fordi det gikk så sakte, og jeg ikke ante hvor lenge dette kunne dra ut i tid. Resten av fødselen var en fantastisk positiv opplevelse, og jeg er så takknemlig for å ha fått oppleve å bli gravid og å føde. I følge jordmor var dette en drømmefødsel, så må jo være takknemlig! Nå er det bare stas og kos hjemme :o)

Fortsetter under...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...