Veravera Skrevet 10. januar 2007 #1 Skrevet 10. januar 2007 Så til helga tenkte vi å ta en avvenningfraåfåpuppomnatta-kur på lillegutt (7,5 mnd). Han spiser nå to gode grøtmåltider + middag + pupp på dagen. Men i tillegg våkner han to til fire ganger hver natt og skriker etter pupp. Og trøtt som jeg er, så gir jeg etter. Nå har jeg derimot nådd et punkt hvor jeg ikke orker mer. Jeg og mannen min har derfor bestemt oss for å ta en liten kur i helga. Mannen min skal ta lillegutt om natta og jeg skal legge meg i andre enden av huset. Han skal ikke tas opp (tenkte vi) men bare få tilbud om vann... Huff, føler meg så grusom. Men tror i det lange løp av lillegutt har bedre av en mamma som ikke går rundt som en zombie pga søvnmangel. Derfor: KAN NOEN GI OSS NOEN RÅD TIL HVORDAN VI SKAL GJØRE DETTE? ERFARINGER? Og forresten - er det dette som heter Ferbers metode? Tuuuuusen takk for svar!!!!
monztah Skrevet 10. januar 2007 #2 Skrevet 10. januar 2007 Vi har gjort akkurat det samme, med en jente på samme alder :-). Hun fikk også såpass mye mat som du beskriver. Tror personlig at det kan være greit at du er der og beroliger gutten om natta - hvis du orker da! Eller "mister" han både puppen og mammaen sin samtidig, hvis du skjønner? Men kanskje gutten deres roer seg like bra med faren som med deg? - det gjør ikke vår jente vanligvis heller da. Det med å ikke ta opp har vi ikke vært så nøye med. Kan jo være at det er en rap som skal opp, eller så har h*n drømt og trenger litt trøst? Kanskje det er akkurat det han har brukt puppen til i det siste? Eneste måten å roe ned jenta vår mens vi holdt på med avvenningen var å ta henne opp og holde henne inntil oss (virker ikke som om det har hatt negativ effekt såher i ettertid) en stund før vi la henne ned igjen. Vi har ikke brukt Ferber-metoden, jeg vil at hun skal vite at vi er der hos henne mens hun gråter (sørger) over det hun ikke får (puppen). Og skulle jo bare mangle om hun ikke skulle gråte for det! Så vi har sittet ved sengen hennes, ofte også klappet litt på henne og snakket litt beroligende. Ferbers metode går vel ut på at man går inn og ut av rommet med lenger og lenger interval. Men babyer er smarte! De retter seg etter det vi som foreldre viser er det rette = det vi har bestemt oss for å gjøre. 1. natt skrek jenta vår 35 minutt x 2 (det var grusomt, jeg tok henne opp når det ble uutholdelig og la henne ned igjen flere ganger), 2. natt 11 minutt (det hjelper å time med klokke!) og igår som var 3. natt skrek hun kun 1 gang i 3 minutt. Og hun skrek seg ikke i søvn, men la seg til og fant roen og sovnet helt uten skriking etterhvert. Håper det går fint for dere! Vet at det er tøft når det står på, men skal LOVE deg at alle 3 har fordeler av det. Lykke til!
Omr Skrevet 10. januar 2007 #3 Skrevet 10. januar 2007 Som regel går dette glatt iløpet av et par netter - det gjorde det m våre 2 eldste. Men anbefaler at du holder deg unna, og overlater dette til pappaen. Tenk hvor grusom det er at mamma er der og frister med matlukt, men ikke vil gi?!? Dessuten er det hardt å si nei... Mye bedre med pappa, som kan ta opp og trøste, og tilby vann. Han har jo ingen melkelukt! Men med oss funket det godt med mye kos og tilbud om vann. Blir kanskje litt vel hardt å ikke ta han opp av senga? Uansett: Protester blir det nok, men så blir dette nye en vane oxo da... Lykke til:)
mai mammaen til to Skrevet 10. januar 2007 #4 Skrevet 10. januar 2007 Vi har gjort dette nå for at hun skal sovne selv på kvelden...jeg har ammet henne før hun skal ligge seg..så har pappaen overtatt..det har gått bedre enn forventet.. Hun har sovet MYE bedre igjennom hele natten. hun har nå sovet i 5 timer i strekk, noe som aldri skjedde før.. hun pleide å våkne MINST 5 ganger om natten for å få pupp... nå våkner hun 1 gang ca.. både hun og jeg blir mye mer uthvilt.. jeg syns godt at du kan la pappaen ta seg av det... jeg leste i den ferbes metoden at man skulle la far ta seg av det pga at det da går lettere..babyen kjenner ikke lukten av maten..og blir derfor ikke fristet.. LYKKE TIL..det er FÆLT når det står på..men det blir bedre etterhvert!
Muffinsmamma Skrevet 10. januar 2007 #5 Skrevet 10. januar 2007 Vi prøvde oss på nattavvenning da vi også hadde det slik. jeg la meg på stua(for jeg tror at du kan ødelegge gjennom å være i samme rom - om han ser deg, og han lukter deg også) og pappan tok støyten. Det gikk greit, men jeg ammet én gang i løpet av natta, dvs mellom 24 og 7 tror jeg. etter en uke våknet han fortsatt og var sur kl 04 og lå og sutret en time.. da orka jeg ikke mer og gav etter.. etter dette sov han i vår seng og jeg ammet kun én gang mellom 24 og 6 og det føltes bra. så ble han syk og alt ble tull igjen... nå er vi tilbake på én nattamming, og om han våkner 05 går han med på å bysses i søvn igjen. Vil med dette si at du ikke har tapt om du ikke får trappet ned alle nattammingene! noen babyer trenger pupp om natta. så om du får det ned i en gang er du iallefall på god vei:) Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå