Gå til innhold

Hva skal jeg velge - jordmor eller gynekolog

elly belly

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går snart over i uke 9 og det er på tide å bestille time til min 2. svangerskapskontroll i uke 12.. Jeg har hittil hørt til Fert. seksj. på St. Olavs, men fra nå av står jeg fritt til å velge hvem jeg vil gå til.

Lurer på om jeg skal be fastlegen min henvise meg til jordmor eller om jeg skal gå til en gynekolog... Hva er best og hvorfor?

Takknemlig for svar! :o)

Fortsetter under...

Hei! Hvis jeg skulle valgt igjen, tror jeg at jeg ville valgt gynekolog. Har til nå gått til fastlegen min, på grunn av uendelige ventelister hos jordmor her jeg bor. Men gynekologer har jo ofte ultralyd og kan sjekke ting enklere hvis man er bekymret (noe slitere vel oftere er). Ved ett tilfelle ble jeg henvist fra fastlegen til gynekolog for ultralyd, og hun gynekologen jeg var hos da var helt fantastisk. Ekspert på fødsler og alt, så henne skulle jeg gjerne ha gått til. Da jeg selv i sin tid skulle velge, tenkte jeg vel først og fremst at det var litt ressurssløsende å bruke en gynekolog til svangerskapskontroll, men hvis du har mulighet til å få oppfølging hos gynekolog, synes jeg du skal tenke at du er verd det. På den annen side: jeg vet jo ingen ting om jordmora du eventuelt kan komme til - det er jo godt mulig at hun/han er like fantastisk. Og når det nærmer seg fødselsen kan det sikkert uansett være fint å ta noen timer hos jordmor - du står helt fritt til det. Lykke til!

Hei li-li!

Jeg skal gå på svangerskapskontroll både hos fastlegen min og jordmor. Hvis jeg vil ha en "ekstra" UL i tillegg iblant, bestiller jeg en time hos min gynekolog. (Privatgyn., koster 300 kroner for en UL.)

Jeg tror at det er gratis å gå til jordmor. Fastlegen min sier at jordmødre har mye kunnskap, har mye bedre tid og kan kanskje andre ting enn leger. Så hvorfor ikke begge deler?

Hei og hå!

Dette fant jeg på "Jordmor der jeg bor":

Jordmor er best !

20:34 22.11.2006

Da jeg gikk gravid med min første, gikk jeg frem til uke 35 hos fastlegen min. Hun hadde ofte mye ventetid før timen, vanskelig å få timer og hun var ofte stressa da jeg var inne (man trenger ofte mer enn 10 min !). Da jeg flytta ble jeg anbefalt jordmor på helsestasjonen av naboen min. Hun viste seg å være et funn ! God tid, samtale med meg og mannen min da vi aldri fikk plass på svangerskapskurs, hun hadde også samtale med meg etter at baby var født (selv om helsesøster kom hjem til oss) bare for å sjekke at alt var ok og at jeg fikk spurt om alt jeg ønsket....

Nå er jeg gavid igjen og har hatt all oppfølging hos jordmor - og andre runde er mye bedre enn forrige, for også denne jordmoren tar seg svært god tid til meg, jeg får ikke gå uten at hun har spurt om det er noe mer jeg lurer på.... Det eneste som er dumt er at hun ikke har hatt lov til å sykemelde ! Men jeg vet om andre jordmødre som har slik dispensasjon.

Jordmor finner man både i privatpraksis og på helsestasjonene og vi som gravide bør virkelig ta vare på den fantastiske ressursen de er for oss både før og etter svangerskap !

koskos

[svar på dette innlegget]

Sv: Jordmor er best !

20:36 22.11.2006

Ville bare si meg hjertens enig :) har bare god erfaring jeg og !

Anonym

[svar på dette innlegget]

Sv: Jordmor er best !

12:05 27.11.2006

Helt enig! Vært veldig lite fornøyd med fastlegen sånn generelt, aldri tid til noe. Er bare inne i maks 5 min omtrent...

Hos jordmor var jeg over 1 time første gangen og halvparten på de etterpå, ikke noe stress, bare kjempekoselig. Småprater og har både respekt og forståelse for meg. Det har jeg aldri opplevd hos fastlege.

Trygt å bli kjent før fødselen og, siden de jo jobber på sykehuset også.

*-_-*

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...