fru <3 Skrevet 10. januar 2007 #1 Skrevet 10. januar 2007 Bare lurte jeg, siden jeg er glad i å lage mat men trenger ideer og tips for å ikke gå lei, har ørten kokebøker (lidenskaplig samler) men tror kanskje "noen sitter på" noen gode oppskrifter her inne også? Hva er din favoritt? Her kommer en liten favoritt fra meg: Gratinert klippfisk med fargerike stapper til. ( 4 pers) 400 gr. Klippfisk vannes ut og deles i "gaffelbiter", trekkes i (usaltet) vann i ca 10 min. Lag tykk hvitsaus. Legg avrente klippfiskbiter i bunnen av en ( eller 4 mellomstore porsjonsformer) ildfast form (ca. 22 cm) og tøm hvitsausen over. Strø over hvitost i ønsket mengde. Gratiner. Lag litt kålrotstappe, gulrotstappe og potetstappe til. Jeg lager kålrot -og gulrotstappe med litt poteter i og fløte/melk, salt og mye pepper. I tillegg kan du lage irrgrønn nydelig "ertemos": Kok opp frosne selskapserter sil av og kjør dem i blender, tilsett litt fløte, smør, salt og pepper etter ønske. Stekte baconterninger hører med. Dette er ingen "slankemat" altså, heller en selskapsrett =0). Tar seg veldig godt ut "posjonert på tallerken", med alle de friske fargene på stappene til. Smaker himmelsk! Beklager den rotete oppsskriften, men regner med dere forstår "gangen i det hele".
Attpåklatten :-)™ Skrevet 10. januar 2007 #2 Skrevet 10. januar 2007 Denne må sambo få se, så svinger han seg nok på kjøkkenet tenker jeg. Han er eksperten på fisk her i huset, men ellers elsker vi også å lage og spise god mat begge to:-)) Og det morsomme er jo at Hannah er like matgal som foreldrene sine;-))
ettbarnsmammaen Skrevet 11. januar 2007 #3 Skrevet 11. januar 2007 Dette ser godt ut! Kjenner bare klippfisk som baccalao, og det er rasende godt. (Den bør være så chillisterk at nesen renner og det bør være rikelig med kalamataoliven i gryten.) Ellers, tomater, løk, poteter, rød og grønn paprika og olivenolje. Ellers har jeg en favoritt som jeg kaller juksebaccalao fordi jeg lager den med seifilet. I tillegg til de de ingrediensene jeg har ramset opp ovenfor inneholder den hvitløk, malte korianderfrø, oregano og laubærblad. Denne retten er nesten vel så god som den ekte baccalaoen. Hyggelig å se at det finnes flere lidenskapelige kokeboksamlere her inne. :-))))) Her er spesialiteten eksotisk mat, men alt som går under betegnelsen "kokebok" får en plass i hyllen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå